A hosszú ideje a legnagyobb kínai autóexportőrként jegyzett Chery elsőként a tisztán benzines Omoda 5 kompakt divatterepjárót hozta el Magyarországra, melyet a későbbiekben a plug-in hibrid Jaecoo 7 SUV követ majd a sorban.
Mostanság szinte egymás után érkeznek meg az újabbnál újabb kínai autógyártók Európába, így hazánkba is. A legfrissebb ilyen vállalat az 1997-ben alapított Chery, mely elsőként az Omoda brandet honosítja meg mifelénk.
Az új kínai márka első európai modelljével, az Omoda 5-tel tavaly ősszel Kínában, tavasszal pedig Madridban ismerkedtünk meg testközelből, és most az első példányok Budapestre is megérkeztek.
Mint megtudtuk, a főváros szívében kiállított két kocsi még nem a magyar piacra szánt első kontingensből származik, ez a jelenleg még úton lévő szállítmány ugyanis csak ősz elejére érkezik meg hazánkba.
Nálunk már kapásból a modellfrissített Omoda 5 lesz kapható, melynek motorja megfelel a legkomolyabb európai környezetvédelmi előírásoknak is, másrészt pedig a műszerfala eggyel modernebb, mint a most Budapesten kiállított kocsiké.
A 4,4 méter hosszú kompakt crossover Omoda 5-öt korábban már részletesen bemutattuk, így most csak néhány fontosabb jellemzőjét vesszük át ismétlőleg.
A saját fejlesztésű, 1,6 literes, 4 hengeres turbós benzinmotor 147 lóerős teljesítményű, illetve 275 Nm nyomatékú, ami 10,1 másodperces 0–100-as szintidőt, illetve 195 km/h végsebességet tesz lehetővé.
Megjegyzendő, hogy a facelift előtti verzió még 195 lóerőt, 7,8 másodperces 0–100-as gyorsulást és 206 km/h-s végsebességet tudott.
A hétfokozatú, dupla kuplungos, automata váltós hajtásláncban semmilyen villanymotor nem található, az elsőkerék-hajtású és 1455 kilogramm tömegű Omoda 5 nem készül lágyhibrid, hibrid vagy plug-in hibrid technikával – az átlagfogyasztás az ígéretek szerint 7,4 liter körül alakul.
Az átlagnál jobb minőségű műszerfalon két darab remek felbontású 12,3 colos kijelző található, a főbb funkciók akár – angol nyelvű – hangparancsok révén is elérhetők, a hangulatvilágítás 64 színárnyalatot vonultat fel.
Említést érdemel továbbá a vezeték nélküli telefontöltő, az Apple CarPlay és Android Auto támogatás, az opcionális nyolc hangszórós Sony hi-fi és 360 fokos kamerarendszer, illetve a panorámatető.
A helykínálat több mint rendben van, akár egy 1,8-1,9 méter magas sofőr mögött is remekül elfér egy hasonló méretű utas, akinek a lába és az első üléstámla között körülbelül 3-4 centiméternyi légrés található. Hátul középen sem vészesen rossz utazni, a kardánalagút szinte csak jelképesen emelkedik ki a padlóból.
A 378-1075 literes csomagtartó nem igazán nagy, alatta viszont teljes értékű pótkerék található.
Az ötcsillagos EuroNCAP törésteszt eredményt produkált Omoda 5-re 7 év, illetve 150 ezer kilométer garanciát vállal a gyártó. A Comfort alapmodell 10 millió forintba kerül, a jobban felszerelt Premium verzióért pedig 12 millió forintot kérnek el.
Viszonyításképp: az egyik legfőbb japán rivális, az 1,3 literes motorral szerelt hibrid Nissan Qashqai 9,85 millió forinton nyit 140 lóerővel és hatfokozatú kézi váltóval, a 158 lóerős automata váltós példányok pedig minimum 10,7 millió forintba kerülnek.
A koreai versenytársak közül a Hyundai Kona 136 lóerős, 1,6 literes turbós benzines automata kivitele 11 millió forinttól indul, és a 129 lovas hibrid szívó 1,6 literes benzines Kia Niro is alaphangon 11 millió forintba kerül.
Az Omoda 5 idén ősztől első körben nyolc magyar szalonban lesz kapható, az országos lefedettséget jövőre szeretnék elérni – a hivatalos importőr a Hovány Kft. és a Petrányi Autó Kft. által a közelmúltban létrehozott Genius Automotive Europe.
Az Omoda 5-ből 204 lóerős és 1,7 tonnás tisztán elektromos változat is készül, amely nem sokkal a benzines változat után érkezik meg a hazai piacra.
Ennek a 7,8 másodperces 0–100-as gyorsulású és 206 km/h végsebességű, enyhén eltérő külsejű zöld rendszámos divatterepjárónak a 61 kWh kapacitású akkumulátora 430 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé – egy 30-80 százalékos feltöltés ideális esetben 28 perc alatt letudható.
A lokálisan zéró emissziós Omoda E5 hivatalos ára egyelőre ismeretlen. Korábban 12-13 millió forintról lehetett hallani, a kínai gyártású villanyautókra kivetendő új európai vámok azonban alaposan megkeverhetik a kártyákat.
A védővámok ellen a Chery – a szegedi üzemet építős BYD-hez hasonlóan – európai gyártással veszi fel a harcot, tervek szerint már jövőre megkezdődhet a vállalat által nemrégiben megszerzett egykori barcelonai Nissan-üzemben az E5 gyártása.
A Chery ezenkívül egy másik brandet, a Jaecoot is meg kívánja honosítani Európában, így többek közt Magyarországon is. Első körben az általunk Kínában már kipróbált 4,5 méteres Jaecoo 7 érkezhet meg hozzánk, amelyből összkerékhajtású és plug-in hibrid változat is készül.