Baltával faragott formaterv, alaphangon 3 tonnás tömeg, puritán belső, hatalmas raktér és akár bőven 800 lóerő feletti triplamotoros hajtás a most először Magyarországra érkezett Tesla Cybertruckban.
Elon Musk 2019-ben hatalmas sziklát dobott a píszískedő villanyautók relatíve feszített víztükrű medencéjébe azzal, hogy leleplezte azt a Cybertruck névre keresztelt pickupot, melynél szebb autót jó eséllyel bármely alsó tagozatos nebuló pillanatok alatt papírra tudna vetni.
A szépség megítélése persze erősen szubjektív témakör, az viszont tény, hogy az eredetileg 2021-re ígért platós Tesla megannyi késést követően végül csak 2023 végére készült el teljesen, ráadásul az eredetileg ígértnél kétszer magasabb áron debütált a kereskedelmi forgalomban.
És egyelőre csak az Egyesült Államokban kapható. Mifelénk több okból is tiltott gyümölcsnek számít a Cybertruck, melyből azonban egy példány a napokban Magyarországra érkezett, hogy testközelből mérhessük fel az általa megszemélyesített provokáció pofátlan mértékét.
Gigantománia
Nemcsak fotókon, élőben is sokkoló a legújabb Tesla, és nemcsak a baltával faragott, nem kicsit véleményes designja, hanem többek közt a hatalmas mérete révén is.
A Cybertruck körülbelül olyan hosszú, mint a full size amerikai divatterepjárók etalonjának tekinthető, és már 4 tonnás elektromos változatban is létező Cadillac Escalade, azonban megjegyzendő, hogy az ottani piacon kapható legnagyobb pickupok még a platós Tesla-féle 5,68 méteres hosszúságon, illetve 1,79 méteres magasságon is képesek túlmutatni.
A kicsinek éppen nem nevezhető BMW X7-nél bő fél méterrel hosszabb pickup minden korábbinál nagyobb szélvédőt virít, melynek alaphelyzetben bal oldalt függőlegesen pihenő ablaktörlőlapátja 1,2 méter hosszú.
Az utasok feletti panorámatető is gigantikus, és bár az ablakok a karosszériától eltérően nem golyóállók, elvileg elviselik, ha labdával, kővel dobálják meg őket, és a komolyabb jégesőnek is képesek ellenállni.
A rozsdamentes acél az ígéretek szerint remekül ellenáll a külső behatásoknak, könnyen javítható és a takarékoskodás jegyében nincs rajta fényezés. Amennyiben színes Cybertruckra vágyunk, akkor 6 ezer dollár felárat kell a kasszában hagynunk.
Mi a helyzet a gyalogosokkal, utasokkal és csomagokkal?
Kár, hogy az ujjlenyomatok gyorsan elrondítják a kilincs és ablakkeret nélküli, elektromos nyitású ajtók külső felületét, és a szögletes formaterv, illetve az éles felületek miatt az európai gyalogosvédelmi normáknak bizony nem lehet megfeleltetni a típust.
Az utastérben elöl és hátul is kiválóan el lehet férni. A minimalista műszerfalon egy 18,5 colos, hátul pedig egy 9,4 colos érintőkijelző található, a remekül áttekinthető felhasználói felület pattogósan gyorsan teszi a dolgát, és szokás szerint szinte az összes funkciót a képernyőről lehet elérni.
A hangrendszer kiválóan szól, ami nem csoda, hiszen 15 hangszóróval és 2 mélynyomóval masszírozza a hallószerveinket. A vezeték nélküli töltő kényelmes-, az USB-C port pedig a maga 65 W-jával igen gyors mobiltöltést tesz lehetővé.
A frunk 200 literes térfogata egyes kisautók, sportkocsik normál csomagterének szintjén áll, az 1,3×1,85 méteres platón pedig 1897 liternyi és akár 1,1 tonnányi csomag is elfér, és ha csak ketten ülnek a kocsiban, akkor akár 3,4 köbméternyi cókmók is szállítható.
A plató feletti roló olyan masszív, hogy akár rá is lehet állni, viszont blokkolja a hátrafelé történő kilátást – még szerencse, hogy a hét kamera kiváló minőségű képet biztosít a kocsi környezetéről.
A roló gombnyomásra mozog és a testes hátfal is hasonlóképp nyílik le, felcsukni viszont kézi erővel kell.
Aszfaltot szaggat
A 20 colos felnikre szerelt 35 colos és 285 milliméter széles gumikat várhatóan sűrűn kell majd cserélni, hiszen a Cyberbeast csúcsmodell 857 lóerővel és 1171 Nm-es nyomatékkal gyilkolja őket.
Az elöl lévő motor 283 lóereje mellé 292-292 lóerővel szállnak be a hátsók, így biztosítva virtuális diffizárral megspékelt igen fejlett összkerék-hajtást.
Az általunk nemrégiben alaposan letesztelt első elektromos Mercedes G-osztályéhoz hasonló 3,1 tonnás üres tömeg ellenére ideális esetben 2,7 másodperc alatt letudható egy 0-100-as sprint, és a gyorsulásnak csak 210 km/h-nál szakad vége.
A miheztartás végett, 0-ról 100-ra körülbelül úgy pattan fel a Cyberbeast, mint a Ferrari erősen limitált szériás legendás hiperautója, a LaFerrari.
A 0,34-es légellenállási együttható egészen jól hangzik, a közel 4,2 tonnás össztömeg viszont kevésbé, főleg mifelénk, ahol ugyebár maximum 3,5 tonnás autó vezethető B-kategóriás jogsival. A fékrendszer sem gyenge, azonban még így is 55 méter kell a 100-ról 0-ra történő lefékezéshez, szemben a modern személyautók 30-40 méteres féktávjával.
A 123 kWh kapacitású akkumulátor ideális esetben 515 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, de a platón elhelyezhető közel 50 kWh-s “powerbank”-kel egészen 705 kilométerig kitolható a hatótávolság. És ettől nem mellesleg további 270 kilogrammal nő a tömeg.
A maximum 250 kW-tal tölthető telepbe 15 perc alatt akár 206 kilométernyi hatótáv is “tankolható”, egy 10-90 százalékos feltöltés körülbelül 50 percnyi időt vesz igénybe. A rendszer 11,5 kW-ot képes leadni, így áramszünet esetén egy ilyen Tesláról akár egy komplett háztartás ellátható elektromos energiával.
Hátrább az agarakkal!
Az arany középútnak tekinthető AWD modell duplamotoros hajtáslánca még mindig nem gyenge a maga 608 lóerejével és 712 Nm-es nyomatékával. Ez is elegendő ahhoz, hogy álló helyzetből alig 4,3 másodperc alatt 100-ra katapultáljunk – a végsebesség 180 km/h.
Az ez esetben is 123 kWh-s akkumulátor alaphelyzetben 547 kilométeres, hatótávnövelővel kiegészítve pedig 755 kilométeres hatótávolságot biztosít a kereken 3 tonnás monstrum számára. Az 5 tonnás vontatási képesség megegyezik a Cyberbeastével.
Ígéretek szerint jövőre kerül forgalomba a szimplamotoros hátsókerék-hajtású alapmodell, mely elsősorban 6,7 másodperces 0-100-as gyorsulásáról, 402 kilométeres hatótávjáról, illetve 3,4 tonnás vontatási képességéről ismerszik meg.
Mit tud még?
A kompakt és erősen lapított kormány mindössze 0,94-et fordul a végállások között, és immár nincs mechanikus kapcsolat közötte és a kerekek között. Természetesen redundáns rendszerről van szó, tehát nem veszítjük el a kormányzást, ha egy szenzor, vagy egy aktuátor esetleg felmondaná a szolgálatot, és a 12 helyett immár 48 V-os fedélzeti elektronika mellett sem mehetünk el szó nélkül.
A fordulókör még úgy is hatalmas, konkrétan 13,25 méteres, hogy a hátsó kerekek akár 10 fokkal is képesek elfordulni. Ha úgy ítéljük meg a helyzetet, terepen kikapcsolhatjuk az összkerék-kormányzást, és a három fokozatban szabályozható menetstabilizátor akár driftelést is lehetővé tesz, de a villany G-osztályéhoz hasonló helyben megfordulást elbukjuk.
Az adaptív légrugós futómű alaphelyzetben 20,1 centiméteres hasmagassággal kínálja meg a Cybertruckot, ami a megfelelő virtuális gomb nyomkodásával egészen 40,6 centiméterig növelhető. A 81,5 centiméteres gázlómélység korrekt, de a Rivian R1T-vel akár 1,09 méteres vízfolyásokon is bátran át lehet kelni.
A tengelyterhelés közel áll az ideális 50:50-hez, és a hajtás kényünk-kedvünk szerint előre-hátra küldhető az első-hátsó kerekek között. Maximális hasmagasság esetén egészen kiváló 39,3, 26 és 27,6 fokos terepszögekkel vághatunk neki a különböző terepakadályoknak.
Van feljebb!
Míg a Rivian R1T egy a Cybertrucknál némileg kezelhetőbb méretű/tömegű/teljesítményű elektromos pickup, addig a GM-féle elektromos Hummer már-már felfoghatatlanul pazarlóra sikeredett.
A hatalmas Hummer EV üresen is 4,1 tonnával nyomasztja az aszfaltot, ami nagyrészt annak “köszönhető”, hogy az 1,3 tonnás akkumulátorának bruttó kapacitása eléri a 246 kWh-t (nettó: 212 kWh).
Ennek a tömegnek a dinamikus mozgatásához 1000 lóerős és közel 1500 Nm-es triplamotoros hajtásra van szükség, természetesen mindvégig a “környezetvédelmet” szem előtt tartva.
A belsőégésű motor nélküli, pickup és SUV változatban is készülő új Hummerből a legolcsóbb verzió a legdrágább Cybertruck árszintjén nyit, a legerősebb csúcsmodell pedig minimum 140 ezer dollárt kóstál.
Konklúzió, árak
Míg a Ford az F-150 Lightning, a GM a Silverado EV és a Hummer EV, illetve a Rivian az R1T esetében szimplán elektromos hajtást pakolt konzervatív pickup karosszériába, addig a Tesla teljesen más irányból közelítette meg a lokálisan zéró emissziós platós témakört.
Elon Musk és csapata már-már bántóan bumfordi, mások szerint 22. századian modern formatervvel sokkolja a vásárlókat és provokálja az egész piacot. És éri el hétről hétre azt, hogy a média legjava az ő termékükkel foglalkozzon akár pro, akár kontra.
A polgárpukkasztó villanyautók táborát gyarapító Cybertruck alapmodellje az ígért 40 helyett 61 ezer dolláros áron nyit, ráadásul csak 2025-től lesz kapható. 6 évvel a leleplezés után.
A mellékelt fotókon látható duplamotoros verziót 80 ezer dolláron jegyzik, a Cyberbeast minimum 100 ezer dollárba kerül, és egy-egy fullextrás példányért akár 120 ezer dollárt is elkérhetnek.
Az európai forgalmazás veszélye nem fenyeget, mindenesetre becslésünk szerint Magyarországon körülbelül 30, 40, illetve 50 millió forintba kerülnének a platós Tesla különböző verziói. Az általános garancia 4 év, illetve 80 ezer kilométer, az aksira és a hajtásláncra 8 év, illetve 240 ezer kilométer garanciát vállalnak.
Bár nem közvetlen rivális, említést érdemel, hogy a Mercedes G 580 EQ 57 millió forinton nyit hazánkban 587 lóerővel, 116 kW-s aksival és 473 kilométeres hatótávval. A 98 kWh-s Ford F-150 Lightning a norvégoknál átszámítva mintegy 37 millió forintba kerül.