Egy német tanulmány szerint a nálunk is terjeszkedő vállalat az állami ösztönzők messze legnagyobb haszonélvezője.
A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW Kiel) új tanulmánya szerint Peking jelentős mértékben támogatja hazai iparát, különösen az olyan szektorokban, mint a zöld technológiák, az elektromos mobilitás vagy a szélenergia. A támogatások egyik legfőbb nyertese a BYD, amely legalább 3,4 milliárd eurót kapott közvetlen állami támogatás formájában – derül ki a német intézet új tanulmányából.
A kínai kormány által a BYD-nek nyújtott támogatás a 2020-as 220 millió euróról két évvel később már 2,1 milliárd euróra hízott.
Minezd a BYD esetében azt jelenti, hogy a cég üzleti bevételeiben a közvetlen támogatások a 2020-as 1,1 százalékról 2022-re 3,5 százalékra emelkedtek. A BYD Kínában például lényegesen több vásárlási prémiumot kap az elektromos autói után, mint más hazai gyártók, például a GAC, vagy a helyben termelő külföldi vállalatok, például a Tesla vagy a VW vegyesvállalatai.
Ezen túl más támogató intézkedésekkel – például a kritikus nyersanyagokhoz való könnyebb hozzáféréssel, a külföldi befektetők által kikényszerített technológiatranszferrel, valamint a közbeszerzési és közigazgatási eljárásokban való kedvező bánásmóddal – kombinálva a kínai vállalatok gyorsan terjeszkedtek a különböző zöld technológiai ágazatokban, uralva a kínai piacot, és egyre inkább behatolva az EU piacaira.
A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW Kiel) szerint 2022-ben szinte az összes kínai tőzsdén jegyzett vállalat közvetlen támogatásban részesült, külön megemlítve a szél- és napenergiával foglalkozó vállalatok támogatását. A kínai iparnak nyújtott támogatás “legalább három-négyszer” magasabb, mint a nagy uniós és OECD-országokban – áll a jelentésben.
Az EU 40 milliárd eurós innovációs alapot hozott létre, hogy versenyre keljen Kínával, de mindeközben az amerikai piacvédelmi intézkedésekkel is meg kell küzdenie. 2023 októberében az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a kínai támogatás olyan vállalatoknak, mint a BYD, a SAIC és a Geely, tisztességtelen előnyhöz juttatta-e az ország iparát.
Kína a támogatási vizsgálatot szabadpiac-ellenesnek bélyegezte, és azzal érvel, hogy autógyártói jobb termékeik miatt nyernek az elektromos autók versenyében. A kínai villanyautógyártók inkább a “folyamatos technológiai innovációra” és a fejlett hazai ellátási láncokra támaszkodnak, mint a kormányra – mondta Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter vasárnap Párizsban. Dirk Dohse, a jelentés egyik társszerzője szerint Olaf Scholz német kancellár jövő heti kínai útja “kiváló lehetőséget” jelent arra, hogy tárgyalásokat folytasson Pekinggel a támogatásokról.