Autó hvg.hu 2024. április. 16. 16:12

Egyetlen ábrán is jól látszik, mekkora kedvence a kínai államnak a piachódító BYD

Egy német tanulmány szerint a nálunk is terjeszkedő vállalat az állami ösztönzők messze legnagyobb haszonélvezője.

A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW Kiel) új tanulmánya szerint Peking jelentős mértékben támogatja hazai iparát, különösen az olyan szektorokban, mint a zöld technológiák, az elektromos mobilitás vagy a szélenergia. A támogatások egyik legfőbb nyertese a BYD, amely legalább 3,4 milliárd eurót kapott közvetlen állami támogatás formájában – derül ki a német intézet új tanulmányából.

A kínai kormány által a BYD-nek nyújtott támogatás a 2020-as 220 millió euróról két évvel később már 2,1 milliárd euróra hízott.

Minezd a BYD esetében azt jelenti, hogy a cég üzleti bevételeiben a közvetlen támogatások a 2020-as 1,1 százalékról 2022-re 3,5 százalékra emelkedtek. A BYD Kínában például lényegesen több vásárlási prémiumot kap az elektromos autói után, mint más hazai gyártók, például a GAC, vagy a helyben termelő külföldi vállalatok, például a Tesla vagy a VW vegyesvállalatai.

Ezen túl más támogató intézkedésekkel – például a kritikus nyersanyagokhoz való könnyebb hozzáféréssel, a külföldi befektetők által kikényszerített technológiatranszferrel, valamint a közbeszerzési és közigazgatási eljárásokban való kedvező bánásmóddal – kombinálva a kínai vállalatok gyorsan terjeszkedtek a különböző zöld technológiai ágazatokban, uralva a kínai piacot, és egyre inkább behatolva az EU piacaira.

BYD kínai támogatások
Kiel Institute

A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW Kiel) szerint 2022-ben szinte az összes kínai tőzsdén jegyzett vállalat közvetlen támogatásban részesült, külön megemlítve a szél- és napenergiával foglalkozó vállalatok támogatását. A kínai iparnak nyújtott támogatás “legalább három-négyszer” magasabb, mint a nagy uniós és OECD-országokban – áll a jelentésben.

Gigahajóval támadja Kína az európai e-autók piacát

Túl nagyok a kínai villanyautó-gyártók kapacitásai. Mivel exportjuk útjába az USA akadályokat állított, Európa felé vették az irányt.

Az EU 40 milliárd eurós innovációs alapot hozott létre, hogy versenyre keljen Kínával, de mindeközben az amerikai piacvédelmi intézkedésekkel is meg kell küzdenie. 2023 októberében az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a kínai támogatás olyan vállalatoknak, mint a BYD, a SAIC és a Geely, tisztességtelen előnyhöz juttatta-e az ország iparát.

Kína a támogatási vizsgálatot szabadpiac-ellenesnek bélyegezte, és azzal érvel, hogy autógyártói jobb termékeik miatt nyernek az elektromos autók versenyében. A kínai villanyautógyártók inkább a “folyamatos technológiai innovációra” és a fejlett hazai ellátási láncokra támaszkodnak, mint a kormányra – mondta Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter vasárnap Párizsban. Dirk Dohse, a jelentés egyik társszerzője szerint Olaf Scholz német kancellár jövő heti kínai útja “kiváló lehetőséget” jelent arra, hogy tárgyalásokat folytasson Pekinggel a támogatásokról.

Hirdetés