Közép-Európában 15 éve nem készült a Balaton Park Circuit-hez hasonló, a legmagasabb FIA-szabványnak megfelelő versenypálya – Porschéval és Aston Martinnal száguldottunk a balatonfőkajári aszfaltcsík megnyitóján.
2013-ban röppent fel a hír, miszerint egy, a FIA és a FIM előírásainak megfelelő új versenypálya építésébe fognak Balatonfőkajáron, és az eredeti tervek arról szóltak, hogy a 8,2 milliárd forintból építendő létesítmény 2014-re készül el.
Ez végül nem történt meg, és mivel hosszú évekig nagy csend honolt a beruházás körül, azt gondolhattuk, hogy a balatonfőkajári pályából még annyi sem készül el, mint a Balaton másik végén található sávolyi Balatonringből. Utóbbi alapkövét 2008-ban tették le, de a 80 millió eurósra tervezett fejlesztés 2010-ben teljesen leállt.
2019-ben azonban végül megkezdődtek a balatonfőkajári munkálatok, és 2023. május 16-án ünnepélyes keretek között megnyitotta kapuit a Balaton Park Circuit (BPC). Ott voltunk az eső áztatta rendezvényen – sokat fotóztunk, képekkel teli a kattintható galéria.
Ki áll a háttérben?
Míg a nemrégiben parkolópályára helyezett hajdúnánási versenypálya állami pénzből készült volna, addig a BPC mögött magántőke áll. A nemzetközi befektetőcsoport által pénzelt, 200 millió euróból (74 milliárd forint) készült létesítményt Chanoch Nissany neve fémjelzi.
Az izraeli születésű és Magyarországon élő 59 éves üzletember 2002-ben kezdett versenyezni különböző Formula szériákban, és a 2005-ös Magyar Nagydíj szabadedzésén kipróbálhatta a Minardi F1-es autóját.
Chanoch fia, Roy is több Formula sorozatban versenyzett, illetve versenyez mind a mai napig, és a Sauber, valamint a Williams F1-es autóit is tesztelhette.
A pálya megnyitóján a 231 F1–futamon indult pilóta, Giancarlo Fisichella is ott volt, aki egy utcai Ferrari volánja mögött tette meg az első kilométereket a BPC-n.
Nem cél az F1
Bár a modern versenypályák kapcsán akarva-akaratlanul szinte mindenki a Formula–1-ra asszociál, a balatonfőkajári létesítmény vezetőinek szeme előtt más célok lebegnek, még akkor is, ha a versenypályát úgy alakították ki, hogy elvileg akár F1-nagydíjat és MotoGP-futamot is lehetne itt szervezni.
A pályát az FIA legmagasabb, Grade 1-es specifikációi alapján építették meg, első körben azonban csak Grade 2 licencet kérvényeztek.
Májusban és júniusban elsőként Porsche rendezvények helyszíne lesz a BPC, szeptemberben pedig itt versenyez majd a Swift Cup Europe 2023 mezőnye.
A tulajdonosok abban bíznak, hogy számos verseny és céges rendezvény helyszíne lesz az új pálya, amely a tervek szerint egész évben üzemelni fog, és ily módon számos új munkahelyet biztosít a környékben élők számára.
Forró Zsolt, Balatonfőkajár polgármestere a turizmus fellendülésére és jelentős új adóbevételekre számít, illetve alig várja, hogy ő maga is körbemotorozhasson az aszfaltcsíkon.
A Budapesttől mintegy 90 kilométerre található, az M7-es autópályán könnyen megközelíthető BPC mellett egy 145 szobás négycsillagos hotel is épül, melyet a tervek szerint jövőre adnak majd át.
Milyen maga a pálya?
A főtervező ugyanaz a Gulácsi Ferenc, aki egykoron Papp Istvánnal az 1986-ban megnyitott Hungaroringet is rajzolta. A mogyoródi aszfaltcsíknál 266 méterrel rövidebb, 4115 méter hosszú pálya szélessége 12-15 méter között van, így az előzéseknek bőven jut hely.
Az első terepfelmérés alkalmával egy Porschéval és egy Aston Martinnal hajtottunk körbe, és mivel végig szakadt az eső, a tempót kényszerűen óvatosra vettük. Az aszfalt minőségére nem lehet panasz, a burkolat végig tükörsima, de a heves esőzések miatt itt-ott vízátfolyások nehezítették dolgunkat.
A belső területeken kisebb tavakat felvonultató BPC a készítők szerint a legbiztonságosabb pályák közé tartozik, a bukóterek részben aszfaltozottak, a kanyarok környékét 100 százalékban lefedték a Hungaroringen használt gumifalaknál modernebb Tecpro falakkal.
A hat jobbos és tíz balos kanyart felvonultató pálya első kanyarja a mogyoródi egyes kanyarra emlékeztet, ezt leszámítva azonban kevés a közös vonás. Komoly féktávok, lassabb és tempósabb kanyarok, technikás lassítók és nagysebességű egyenesek várják a pilótákat.
Fisichella szerint a célegyenes mögötti hosszú egyenes végén F1-es kocsival akár 300-as tempót is el lehet érni, egyéb versenyautóval 250-260 km/h magasságában alakulhat a legnagyobb sebesség.
A tizenegyes kanyar igen nyújtott, az olasz versenyző száraz körülmények mellett közel padlógázzal teljesítette ezt a szakaszt az utcai Ferrarival, nedves aszfalton viszont nyugodtan el lehet felejteni a padlóig benyomott gázpedált.
Előzni az első kanyarban és a hátsó egyenes végén a legkönnyebb. A tanulási folyamatot szimulátorozás segítheti, az Assetto Corsa szoftverhez készített virtuális pályát hamarosan bárki letöltheti majd.
A pályabírók zászlójelzésein kívül a legmodernebb LED-falas jelzőrendszer értesíti a versenyzőket az esetleges balesetekről. A csapatok 48 garázst használhatnak, a három különálló paddock összeköthető egymással, a teljes alapterület 40 ezer négyzetméter. 10 ezer állandó ülőhelyet alakítottak ki, illetve ideiglenes lelátók felállításával akár 120 ezer néző is helyet is tud foglalni.
Sem a pálya üzemeltetői, sem a polgármester nem tart attól, hogy a helyiek esetleg az autók és motorok által keltett zajra panaszkodnának majd. A legújabb elektromos járgányok pedig ugyebár már szinte teljesen hangtalanul suhannak, maximum egy kis villanymotor cincogást és gumicsikorgást produkálnak.
A pályán 150 kW-os teljesítményű villanyautó gyorstöltőket is igénybe lehet venni.
Mi a helyzet Mogyoródon?
Mogyoródra 38 éve megszakítás nélkül minden nyáron ellátogat az F1, így e tekintetben a Hungaroring második a rekorder olasz pálya, Monza mögött. Bár 2016-ban lecserélték a komplett aszfaltot, a pálya egészére bőven ráfér a modernizálás, már csak azért is, mert e nélkül nem hosszabbítható meg a jelenleg 2026-ig érvényes Formula–1 szerződés.
Nemrégiben elindult a közműfejlesztési projekt, az átfogó felújítási munkálatokra a tervek szerint 2024 és 2026 között három fázisban kerül majd sor.
A 80-as évek közepén rekordidő, mindössze 8 hónap alatt felépített Hungaroringre modern új épületeket terveznek, megújulnak a lelátók és a főbejárat is 21. századi külsőt kap.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.