Az elektromos autók térnyerése ráadásul úgy tűnik, még tovább növeli majd a klasszikus járművek értékét, amelyek egyre inkább dollármilliókat érő kincsekké válnak.
A Hagerty klasszikus autókra szakosodott járműbiztosító becslései szerint – amelyet a Reuters idéz – éves szinten globálisan mintegy 80 milliárd dollár értékben cseréltek gazdát régi autók tavaly, beleértve az összes aukciót és magánértékesítést is.
A Knight Frank független tanácsadó cég 2023-as vagyonjelentése szerint is az antik autók gyűjtése az egyik legjobb befektetéssé vált. Az elmúlt évtizedben 185 százalékos növekedést mutatott ez a piac, megelőzve más luxuscikkeket, például a borokat, az órákat és a különböző műtárgyakat, és már a második helyen áll növekedésben a ritka whiskyk mögött.
A gyűjtőket tekintve továbbra is Észak-Amerika a legerősebb, itt 2022-ben 3,4 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le a Hagerty, szemben a 2007-es 774 millió dollárral, de az elmúlt években a Közel-Keleten, Indiában és Kínában is nőtt a forgalom mérete.
18 milliárd forintért árulnak egy 59 éves Ferrarit
A klasszikus autók drágulásának nagyon úgy fest egyelőre nincs vége, különösen igaz ez a teljesen egyedi darabokra.
„Hosszú ideje figyeljük a fejleményeket" – mondta a Reutersnek Giorgio Medda, az olasz Azimut befektetési cég vezérigazgatója és globális vagyonkezelési vezetője. „Az elmúlt 30 év eredményei azt mutatják, hogy a klasszikus autók olyan pénzügyi eszközökké váltak, amelyet ügyfeleinknek a portfóliójukban szeretnénk tudni." A vagyonkezelő ennek nyomán idén elindítja a világ első „örökzöldként" jellemzett alapját, amely régi járművekbe fektet, de csak olyan autókba, amelyek egyenként több mint egymillió eurót érnek.
A márkák közül, talán nem meglepő, a Ferrari rendelkezik a legértékesebb veterán autókkal a Classic Car Auction Yearbook szerint, amely 1990 óta követi az aukciós eladási adatokat. 2021-ben és 2022-ben a Ferrari modellek átlagos aukciós értéke 589 000 dollár (200 millió forint) volt, ezt követik a Mercedes-Benzek 378 000 dollárral (127 millió forint) és a Porsche 348 000 dollárral (117 millió forint).
Ráadásul a villanyautók megjelenése is növeli a klasszikus járművek iránti érdeklődést. Cristiano Bolzoni, a Maserati Classiche, az olasz márka veteránautókkal foglalkozó részlegének vezetője szerint a „régi autók egyre inkább kultikus tárgyakká válnak, amelyekért rajonganak az emberek."
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.