A hidrogénnel percek alatt feltölthető különleges X5-ösből mintegy 100 példány rója majd a világ különböző útjait.
A közelmúltban volt szerencsénk kipróbálni a Honda Clarity Fuelcellt, a Toyota Mirait és a Hyundai Nexót, melyek sorozatgyártású üzemanyagcellás személyautók. Ezeknek a kocsinak a meghajtásáról ugyanolyan villanymotor gondoskodik, mint amilyen az elektromos autókat is hajtja, azonban az áramot nem nehéz és lassan tölthető akkumulátorokból, hanem néhány perc alatt tankolható nagynyomású hidrogénből nyerik – fordított vízbontással.
A közelmúltban a BMW is előrukkolt egy hasonló elven működő járgánnyal, az először a 2021-es Müncheni Autószalonon kiállított BMW iX5 Hydrogennel, melynek nemrégiben elkészültek az első végleges példányai. Az újdonságból első körben 100 példányt terveznek gyártani, melyek hivatalosan nem kaphatók kereskedelmi forgalomban.
A Münchenben készülő üzemanyagcellás jármű két darab rendkívül ellenálló, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartályban 700 baros nyomáson tárol összesen 6 kilogramm hidrogént. A gyártó szerint a biztonság miatt nem kell aggódni, a tesztek alapján a 3-4 perc alatt teletankolható hidrogénes X5 ugyanolyan biztonságos, mint a normál társai.
Az üzemanyagcella 170 lóerős teljesítmény leadására képes, a kocsi ötödik generációs villanymotoros hajtáslánca pedig maximum 401 lóerőt képes a kerekekre szabadítani – ezzel a hidrogénes autók között jelenleg a legerősebb.
A 0-ról 100-ra kevesebb mint 6 másodperc alatt felgyorsuló iX5 Hydrogen végsebessége meghaladja a 180 km/h-t. A WLTP-szabvány szerinti hatótáv 504 kilométer.
A motor hátul található, mint a sorozatgyártású iX3 villanyautó esetében, de a későbbiekben duplamotoros, első és hátsó hajtással egyaránt rendelkező hidrogénautóval is előrukkolhat a BMW.
Az első komolyabb mennyiségben gyártandó üzemanyagcellás BMW várhatóan 2025-ben kerül forgalomba. Addigra előreláthatólag a hidrogéntöltőpontok száma is jelentősen növekedni fog.
Németországban jelenleg mintegy néhány tucat helyen lehet hidrogént kapni, Magyarországon csak egy helyen, és ott is körülményesen. A cél az, hogy Európában belátható időn belül legalább 150 kilométerenként legyen egy hidrogénkút.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.