A kínai akkumulátorra és villanymotorra épülő magyar fejlesztésű autóbuszt több európai helyszínen is használják, tesztelik.
Az Ikarus által 2020 őszére kifejlesztett magyar elektromos autóbusz az elmúlt időkben több magyar és európai helyszínen is üzembe állt.
A Székesfehérváron és Kaposváron rendszeresített Ikarus 120e-t többek közt Budapesten, Pakson és Pécsett is kipróbálták, illetve Erdélyben, Lengyelországban, Németországban és Törökországban is tesztelték, tesztelik a lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású járművet.
A közel két évtized után tavaly ősszel a német IAA szakkiállításra visszatért Ikarus alacsonypadlós újdonsága 12 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,27 méter magas.
A 86 személyes busz mozgatásáról egy maximum 326 lóerőre és 3200 Nm-re képes villanymotor gondoskodik, mely egy tíz részre osztott 314 kWh kapacitású CATL akkumulátorcsomagból nyeri az energiát.
A részben a tetőre telepített telep 3-5 óra alatt tölthető fel teljesen. A rekuperációra is képes jármű menetkész tömege 12,5 tonna, a végsebesség 70 km/h-ra van korlátozva.
A kínai hajtásláncú és mintegy 350 kilométeres hatótávolságú Ikarus 120e-t Magyarországon fejlesztették ki, a gyártás során a hazai hozzáadott érték meghaladja az 50 százalékot.
Nemrégiben Pakson jártunk, ahol a menetrendszerűen közlekedő tíz villanybusz mellett néhány napig egy az elektromos buszoktól eltérően akár percek alatt feltölthető és alacsonyabb tömegű üzemanyagcellás Toyota-Caetano hidrogénbuszt teszteltek.
A fordított vízbontás elvén működő hipermodern buszt villanymotorok hajtják, de nincs benne nagy és nehéz akkumulátor, a kipufogóján pedig víz csepeg ki, a magas ár és a kezdetleges hidrogéntöltő infrastruktúra azonban komolyan hátráltatja ezen buszok térnyerését.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.