Sok jó ember kis helyen is elfér alapon vágtunk neki öten egy felnyitható sátortetős, relatíve kompakt Ford lakóautóval egy 1200 kilométeres utazásnak. Nem mindenkinek való az ilyen – egyébként sajnos nem olcsó – nyaralás, de az arra fogékonyak számára garantált az élménycunami.
Legutóbb májusban keltünk útra lakóautóval, amikor is egy hatalmas méretű, 7,25 méter hosszú, 2,32 méter széles és 3,14 méter magas Sunlight A70-nel kerestük fel a szlovén Alpokot.
A minden földi jóval felvértezett hatszemélyes monstrumban röhögve elfért két felnőtt és három gyermek, de mi a helyzet akkor, ha ugyanez a csapat egy sokkal kisebb Ford Nugget Plus-szal vág neki Horvátországnak?
Támadunk a gyakorlati tapasztalatokkal, nemcsak az autót, hanem a horvát kempingeket, illetve a költségeket illetően is.
Ismerős alapok
Hűséges olvasóink talán még emlékeznek arra, hogy az első Covid hullámot követően 2020 tavaszán hazai vidéken már kipróbáltunk egy Ford Nugget Plus-t. Míg az akkori járgányunk egy emelt tetős kivitel volt, addig mostani tesztalanyunk egy igény szerint felnyitható tetejű sátras verzió.
Az alapok azonosak, vagyis tulajdonképpen egy Transit Custom furgont kapunk a pénzünkért, melyet a több évtizedes lakóautós tapasztalattal rendelkező Westfalia úgy alakított át, hogy annak minden egyes négyzetmillimétere lakhatósági szempontból a legideálisabb módon legyen hasznosítva.
A normál Nuggetnél annyival tud többet a Nugget Plus, hogy 37 centiméterrel hosszabb és a hátsó szekciójában egy mini "fürdőszoba" is helyet kapott. A fix emelt tetős és a felnyitható sátras verziók között 74 centiméternyi magasságbeli különbség fedezhető fel, már amennyiben a menetkész üzemmódról beszélünk, ugyanis utóbbival közlekedni értelemszerűen csak lecsukott sátorral lehet.
Jelen tesztalanyunk első blikkre normál Transit Customnak tűnhet, egyedül a Westfalia feliratok, a bal oldali oldalsátor, illetve a jobb oldali áram- és víz beállások árulkodnak a lakóautós vénáról. Az emelt tetős testvérmodellhez képest komoly előny, hogy akár mélygarázsba is leparkolhatunk, a jelentősen szerényebb szélzajról, oldalszél-érzékenységről, illetve fogyasztásról nem is beszélve.
Fedélzeti arzenál
Az 5,34 méter hosszú, 2,03 méter széles és 2,09 méter magas kocsi műszerfala kevés meglepetéssel szolgál. Alapvetően haszonjárműves élményben lehet részünk, rengeteg a kisebb-nagyobb tárolóhely, a 8 colos érintőkijelzőn Sync 3-as felhasználói felület teljesít szolgálatot.
Egy sorral hátrébb egy magában méretes rakodóhelyet rejtő háromszemélyes üléssor kapott helyet, ami elé álló helyzetben egy méretes asztalka hajtható fel. Az első ülések egy laza mozdulattal hátrafordíthatók, és ily módon pillanatok alatt rendelkezésre áll egy ötfős étkező.
Hátrébb haladva a mini konyhába léphetünk be, melyben többek közt hűtő, dupla égős gáztűzhely és mosogató is található. A 40 literes hűtő nem túl nagy, de még legalacsonyabb fokozat és pusztító kánikula esetén is kiváló hatékonysággal teszi a dolgát, a kiegészítő akkumulátornak köszönhetően még akkor is, ha a kocsi nincs külső elektromos hálózatra kötve.
A tűzhely egy 2,75 literes gázpalackból nyeri az energiát, melyet helytakarékos módon a 42 literes tisztavíz-tartályba rejtve helyeztek el. A 3 literes minibojler melegvízzel szolgál, a fáradt víz egy 12 literes, a kempingekben egyszerűen és szakszerűen leereszthető tartályba kerül.
A WC egy tízliteres külön tartályból kapja az öblítővizet, szagmentesített komplett tartalma a kempingekben szintén könnyen üríthető. Vadkempingezés esetén jó szolgálatot tehet a bal oldalt csatlakoztatható zuhanyfej, melynek révén a kocsi mellett a szabadban oldható meg a gyors tusolás, és ugyanitt egy felhajtható kis kézmosó megoldást is kialakítottak.
A fedélzeten megannyi USB-portot, szivargyújtó aljzatot és két darab 230 V-os csatlakozót helyeztek el a gondos tervezők, utóbbiak viszont csak akkor üzemelnek, ha biztosított a külső áramellátás.
A hátsó nagy szekrényben lévő színes érintőkijelző révén informálódhatunk a különböző töltőttségi szintekről, illetve itt kapcsolható be a vízszivattyú, illetve az időzíthető állófűtés. Utóbbit a nyári meleg miatt nem próbáltuk ki, de tudható, hogy a Webasto eredetű rendszer óránként 1,5-3 deciliter üzemanyagot éget el.
Alvás pajtás!
Az 1,91x1,3 méteres alsó franciaágy a hátsó ülések lehajtásával alakítható ki, és bár elsőre nem tűnik túl kényelmesnek, a gyakorlatban kiválóan aludtunk rajta. A komfortból némileg levon, hogy a jobb oldalt fekvő személy lábterébe sajnos belerondít a minibojler.
Az összes ablak és ajtó egyszerűen sötétíthető, illetve a szúnyoghálós védelem is biztosított. A LED-es világításnak köszönhetően nincs akadálya az elalvás előtti olvasásnak, a fényerő egyszerűen szabályozható.
A 2x1,38 méteres nagyobb méretű és puhább másik franciaágy értelemszerűen felül keresendő és egy mini létra segítségével közelíthető meg. Első lépésben fel kell emelni a sátras tetőszerkezetet, majd pedig onnan le kell nyitni a 220 kilogrammal terhelhető alvóhelyet, melyen esetünkben három kisgyermek hajtotta álomra fejét.
A tetőt a megállást követően akkor is érdemes felnyitni, ha éppen nem tervezzük használni a fenti ágyat, ily módon ugyanis jelentősen megnövelhető a lenti fejtér, könnyebb a munkavégzés a konyhában és kényelmesebb az étkező/nappali használata.
Oldalról egy hatalmas és erős szélben is meglepően stabil árnyékolósátor tekerhető ki, ami alatt jól elfér a hátsó ajtóból kiszerelhető kempingasztal és a két fedélzeti kempingszék, melyek mellé mi három kisebb összehajtható széket is vittünk pluszban. Kár, hogy külső világításról nem igazán gondoskodtak a gyáriak.
A felületek könnyen tisztíthatók és nem mellesleg víz-, valamint hőállók, így nem gond, ha kiömlik rájuk valamilyen folyadék, illetve akár a forró edények is egyszerűen ráhelyezhetőek az asztalként funkcionáló felületekre.
Egy horvát nyaralás során jó szolgálatot tesz a fedélzeti konyha, melyben az otthonról hozott, vagy a helyi, de nem tengerparti boltokban vásárolt alapanyagokból olcsón megúszható az étkeztetés. Az árakról röviden annyit, hogy egy gombóc fagyi tipikusan 800 forintba, egy pizza pedig feltéttől függően 3-4 ezer forintba kerül a környéken.
Vezetés, költségek
Az egész korrekt viselkedésű hatfokozatú automata váltóval társított 2 literes 4 hengeres turbódízel motor 185 lóereje és bőséges nyomatéka könnyen mozgatja a lakóautó fronton kompaktnak és könnyűnek mondható kasztnit. Más kérdés, hogy nemrég kikerült a kínálatból ez a csúcsmotor, de vélhetően a 170 lovas utódja sem érződik túl gyengének.
Kiviteltől függően 160-180 km/h a végsebesség, vagyis sokkal gyorsabban közlekedhetünk, mintha lakókocsit vontatnánk, de még a sebességkorlátozás nélküli német autópálya szakaszokon sem érdemes 120-130-nál többel haladni, mert e fölött jelentősen megnő a fogyasztás.
A tesztfogyasztás 8,6 literre jött ki, ami jelentősen kedvezőbb az emelt tetős kivitel 10 litert meghaladó étvágyánál. Céges autóról lévén szó, itthon 730 forintos gázolajat kellett tankolnunk, a horvátoknál pedig körülbelül 630 forintból jött ki egy liter üzemanyag. A gázolajtartály 70 literes, AdBlue-ból 22 litert tudunk tankolni.
A tolatókameráért mindenképpen megéri kifizetni 130 ezer forintot, mint ahogy a 120 ezer forintos vonóhorog és a 220 ezer forintos xenon fényszóró is jó szolgálatot tehet. Az alapmodell négy hangszórója elég vérszegényen szól, így érdemes a hathangszórós felszereltséget választani, illetve beszerezni valamilyen mobil hangszórót.
A horvát autópályán található fizetőkapuknál az 1,9 métert meghaladó magasság miatt nem normál személyautós, hanem magasabb költségekre kell számítani. Mi Krk szigetéig autóztunk, az oda-vissza úton valamivel kevesebb, mint 20 ezer forintot költöttünk horvát úthasználati díjra.
A Nugget, illetve Nugget Plus vételára 27-30 millió forint magasságában mozog, de természetesen bérelhetők is ilyen vagy hasonló autók, melyekért a főszezonban 40-80 ezer forintot szoktak elkérni naponta.
Vadkempingezés esetén nincs egyéb költség, de Horvátországban ez szigorúan tiltott, igaz cserébe rengeteg a kiváló minőségű tengerparti kemping.
Főszezonban 80-120 eurós napi díjjal lehet számolni a 3-4 csillagos kempingekben, melyek cserébe általában elképesztően tiszták, és minden földi jóval, így többek közt csúszdás/panorámás medencével, kutya zuhanyzóval és akár még gamer szobával is felszereltek.
Konklúzió
A lakóautózás kortól és nemtől függetlenül hatalmas élmény, legyen szó vadkempingezésről vagy akár turistáktól hemzsegő, ennek ellenére mégis nyugodt és nem mellesleg komfortos kempingekről. Olcsónak viszont sajnos nem mondható a nyaralás, a pihenés ezen formája.
Ha összeadjuk a felmerülő költségeket, sokakban felmerülhet a kérdés, hogy mi a jó a lakóautózásban, ha lényegében ugyanannyiba kerül, mint egy apartman vagy egyéb olyan szállás, ahol még valamilyen étkezés is benne van az árban.
Nos igen, a lakóautózás nem való mindenkinek. Azoknak egész biztosan nem, akik a pénzükért cserébe maximális komfortot és teljes kiszolgálást, ellátást igényelnek.
Azoknak viszont nagyon is, akik akár naponta máshol, mindig valamilyen új tengerpart mellett hajtanák álomra a fejüket, és akiknek nincs ellenükre egy kis csapatépítő jellegű főzőcskézős, mosogatós csigaházas autós kaland.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.