A jelenlegi tervek helyett öt évvel később jönne el a nullaemissziós járművek kora.
Egyre inkább realitásnak tűnik a tervezet, amely szerint 2035-től tilos lesz hagyományos üzemanyaggal hajtott új járműveket eladni az Európai Unióban. A javaslat véglegesítéshez közeledve azonban több ország is halasztana a dátumon.
Olaszország, Portugália, Szlovákia, Bulgária és Románia a Reuters által közölt dokumentum szerint azt szeretné elérni, hogy elég legyen a kilencvenes években meghatározott szén-dioxid-kibocsátási értékeket 90 százalékkal csökkenteni 2035-ig, és további öt év múlva legyen kötelező a nulla CO2-emisszió.
Az öt ország a kishaszonjárműveknél is enyhítene a szigoron: 2035-re csak 80 százalékos csökkentési célt tűznének ki, de 2040-re ezeknél a járműveknél is kötelező lenne a nulla kibocsátás.
Az Automotive News szerint egy magát megnevezni nem kívánó bolgár tisztviselő azt mondta, hogy az éghajlat-politikának figyelembe kell vennie a gazdasági és társadalmi tényezőket, például az EU-országok vásárlóerejének „jelentős különbségeit”. Brüsszel szerint azonban a 2035-ös dátum döntő fontosságú, mert az új autók átlagos élettartama 15 év – így egy későbbi tilalom megakadályozná, hogy az EU 2050-re elérje a nettó nulla károsanyag-kibocsátást.
Ma a személyautók az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 13 százalékáért felelősek az EU-ban, a kisteherautók pedig kettő százalékért.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.