Közel 300 lóerős teljesítmény, lokálisan zéró károsanyag-kibocsátás és hét ülés. Dióhéjban ennyit kell tudni a német gyártó Magyarországon gyártott új kompakt szabadidő-autójáról, melynek mi egy 30 millió forintos példányát fogtuk vallatóra.
A Mercedes 2019-ben mutatta be legkisebb SUV modellje, a GLA, és a középkategóriás GLC közé pozícionált újdonságát, a GLB-t, melynek egyik legfőbb vonzereje, hogy akár 7 személyes változatban is elérhető. A GLB-t 136-163 lóerős 1,3 literes benzines, 224-306 lovas 2 literes benzines, illetve 116-190 lóerős 2 literes dízelmotorral gyártják.
2022 azonban már messze nem az ilyen és ehhez hasonló belsőégésű motoros kocsikról szól, így aztán a Mercedes piacra dobta a GLB tisztán elektromos változatát, Magyarország első sorozatgyártású villanyautóját, a Kecskeméten készülő EQB-t.
Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban egy jól felszerelt, erősebb példány – teszten az EQB 350 4Matic.
Álarcos villanyharcos
Aki látott már GLB-t, annak az EQB látványa is ismerős lehet, a két modell designja mégsem egyezik meg teljesen egymással. A befoglalóméretek és az enyhén baltával faragott stílus változatlan maradt, azonban az EQB külseje valahogy egy kicsit modernebbre sikeredett.
Teljesen újak a nyúlánkabbra vett és alapáron full LED-es fényszórók, a hűtőrácsot befedték, átrajzolták a lökhárítókat, hátul látványos fénycsík köti össze a lámpatesteket és értelemszerűen eltűntek a fedélzetről a kipufogóvégek. Nem mellesleg a hátsó rendszámtábla fentről a lökhárító alsó részébe került.
Az átalakítások nem teljesen öncélúak, hanem többek közt a légellenállás csökkentését is szolgálják. Mivel ezúttal nincs monoton hangon üzemelő belsőégésű motor, az esetleges egyéb zajokat jobban hallanánk, ha nem alkalmaztak volna komolyabb szigeteléseket, illetve a halkabbra vett klímakompresszor mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Az oldalnézet lényegében változatlan maradt. A tesztautó 18 colos kerekeken gördül, ami nem tesz túl jót a látványnak, a kényelemnek viszont annál inkább. Ez egyébként a legkisebb kerékméret, ezenkívül pedig 19 és 20 colos könnyűfém-felnik is elérhetők a kínálatban.
Méretkérdés
A 4,68 méter hosszú EQB 22 centiméterrel hosszabb az EQA-nál és csak 8 centiméterrel rövidebb az EQC-nél, és 1,66 méteres magasságával mindkét testvérénél 4 centiméterrel magasabb. És nem kérdés, hogy mindkettőnél sokkal praktikusabb is egyben.
Főleg akkor, ha megrendeljük a 420 ezer forintos 7 üléses kivitelt. Ez esetben a harmadik sorban is ülhet két személy, akik számára elsősorban akkor lehet kényelmes az utazás, ha 165 centiméternél alacsonyabbak.
Egy Budapest-Balaton távon kipróbáltuk, hogy mennyire fér el hátul egy 180 centiméteres felnőtt: az utazás végén nem volt teljesen őszinte a mosoly, de ha a középső ülést előrébb toljuk a 14 centiméteres sínen, akkor hátul is egész jól el lehet férni.
Az 5 üléses kivitel csomagtartója 495 literes, ami némi visszalépést jelent a GLB 560 literéhez képest, a 7 személyes verzió puttonyában pedig 465 liternyi cókmóknak jut hely 5 ülés mögött. 7 aktív ülés esetén már csak jelképes, egy-két hátizsáknak és az egyik töltőkábelnek elegendő hely marad.
A másik kábel elfér a raktér alatti kis rekeszben, viszont kár, hogy elöl nem alakítottak ki frunkot, vagyis kiegészítő extra csomagteret, vagy legalább egy kis tárolómegoldást.
Minőség, extrák
A műszerfal látványos, az utastérben felhasznált anyagok korrekt minőségűek, azonban furcsa, hogy egy ilyen közel 30 millió forintos autóban még mindig kézzel kell állítani az üléseket.
Az alul enyhén csapott, két oldalt tapifelületekkel ékesített kormány mögött egy 10,25 colos kiváló minőségű digitális műszeregység figyel, tőle jobbra pedig egy hasonló adottságú érintőpanel teljesít szolgálatot. Nem rossz, de fontos megjegyezni, hogy alapáron csak két 7 colos kijelzőt kapunk.
A térérzeten javít az 590 ezer forintos panoráma tolótető, a többzónás klíma 260 ezer forintos, az fűthető/szellőztethető ülések 450 ezer forintos, az AMG Line csomag pedig 1,9 millió forintos tételt jelent. A táblafelismerésért 150 ezer forintot, a kiterjesztett valóság-alapú navigációért 190 ezer forintot, a gesztusvezérlés+HUD kombinációért pedig 580 ezer forintot kérnek el.
Ha mind a hét ülés foglalt, akkor hátrafelé elég korlátozott a kilátás, és jó szolgálatot tehet az 500 ezer forintba kerülő 360 fokos kamerarendszer, illetve parkolóasszisztens. Az adaptív futóműért 500 ezer forintot kérnek el, és a hazai utak minőségének ismeretében ezt az extrát mindenképpen ajánlott beikszelni az opciós listán. A rugózás alapvetően komfortra hangolt, az EQB 7 személlyel és csomagokkal terhelve sem jön zavarba.
Van ereje
Villanymotorból előre és hátra is került egy-egy példány, melyek alapvetően hátra hangolt összkerék-hajtást valósítanak meg. A 292 lóerős összteljesítmény és az 520 Nm-es nyomaték nem kevés, és bár a végsebesség 160 km/h-ra van korlátozva, a 6,2 másodperces 0-100-as szintidőt nemrég még a sportkocsik is megirigyelték volna.
Váltó értelemszerűen nincs, a gyorsulás mindig instant és nyakizom szaggató módon érkezik meg, az előzesek a legnagyobb biztonságban, szupergyorsan abszolválhatók. Kanyarvadászatra persze nem pont egy ilyen családbarát villanyossal mennénk, többek közt már csak a 2,2 tonnás tömeg miatt sem. Itt jegyzendő meg, hogy egy alapmotoros GLB testvérmodell mindössze 1550 kilogrammot nyom a mérlegen.
Az óvatosabb duhajoknak ott az EQB 300 4Matic, melynek 228 lóerős, illetve 390 Nm-es produkciója még mindig dízelautókat megszégyenítő, és a 8 másodperces 0-100-as sprintjére sem igazán lehet panasz.
A mintegy 470 kilogramm tömegű vízhűtéses akkumulátor nettó 66,5 kWh kapacitású, és a hatékony működésben többek közt a hőszivattyú is szerepet játszik. A 420 kilométeres WLTP-hatótávot ugyan nem sikerült hoznunk, de 360-380 kilométer komolyabb erőfeszítések, önsanyargató takarékoskodás nélkül, teljes terhelés mellett is benne lehet a pakliban, bár megjegyzendő, hogy a teszthét kellemes tavaszi időjárása erősen kedvezett a hatótávnak.
A 8 év/160 ezer kilométeres garanciával megspékelt akkumulátor AC fronton maximum 11 kW-tal tölthető, 22 kW sajnos még opciósan sem érhető el. DC-töltő esetén 100 kW a legnagyobb felvehető teljesítmény, ilyenkor egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés akár alig több mint fél óra alatt is letudható.
Az automatikus rekuperáció tapasztalataink szerint kiválóan végzi a dolgát, de a kormány mögötti fülekkel akár mi magunk is szabályozhatjuk a visszatermelés/motorfék erejét.
Konklúzió, árak
+: praktikus 7 üléses kivitel, erős hajtás, komoly menetdinamika, alapvetően korrekt minőség. –: nem a legszebb Mercedes, nagy tömeg, nincs 22-es AC-töltés, magas alapár, drága extrák. |
A 2014-ben debütált, részben Tesla technikájú 180 lovas Mercedes B250e a maga 28 kWh-s akksijával még messze nem volt olyan élhető villanyautó, mint a sokkal kiforrottabb 2022-es EQB, mely remekül társítja egymással a környezettudatos hajtásláncot és a 7 üléses praktikumot.
Messze nem ez a legszebb Mercedes, de a divatterepjáró forma, a zöld rendszám és a hét ülés mind-mind olyan hívószavak, melyek garantálják a korrekt eladási mutatókat.
Más kérdés, hogy az EQB-nek alaposan megkérik az árát. Cikkünk írásakor 24,7 millió forinton nyit a 228 lovas alapmodell, a 292 lóerős kivitelért alaphangon 25,8 millió forintot kérnek el, és a még messze nem fullextrás tesztautó árcéduláján 30 millió forintos összeg szerepel. Viszonyításképp, a GLB-t 14,3-22,9 millió forintos áron jegyzik.
A közvetlen riválisok közül a 299 lóerős Audi Q4 e-tron 21,6 millió forinttól indul, a 286 lovas BMW iX3 alapára pedig 23,5 millió forint.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.