Autó hvg.hu 2022. május. 16. 20:10

A tarifaemelés sem segít, egyre több taxis hagyja ott a szakmát

Túl drága lett a szerviz és átkerülhetnek a kedvezőtlenebb adózási körbe is. Nem boldogok a taxisok az emeléstől sem.

Egyre több taxis választ másik hivatást, annyira megemelkedtek a foglalkozással járó pluszköltségek. Nem segített sokat a tarifaemelés sem - írja az rtl.hu.  

Csikós Tibor, egy máig dolgozó taxis a lapnak elmondta, a szakmát otthagyó taxisok közül rengetegen mentek el futárkodni, buszvezetőnek vagy biztonsági őrnek. Szerinte ők biztosan nem fognak visszatérni a májusi hatósági áremelés hatására, mert „túl nagy pofon volt nekik” a koronavírus-járvány, illetve jelentősen nőttek a belépési költségek azok számára, akik vissza akarnak térni a szakmába.

A taxis hozzáteszi, hogy négy évig nem emelték a hatósági árakat, közben azonban egy akkoriban 20 ezer forintos olajcsere mára már 80 ezer forintba kerül. Emellett a taxisoknak jóval magasabb kötelező biztosítást is kell fizetniük a többi autósnál, és ez csak egy példa a számos költségnövekedésre. Erre akarták felhívni a figyelmet az idén februári tüntetéssel.

A szakmában maradt taxisok sem örülnek felhőtlenül a díjemelésnek: Csikós szerint úgy számolnak, hogy ekkora bevétellel már át fogják lépni az évi 12 millió forintos határt, amellyel átkerülnek az áfás adózásba. Márpedig a taxisok alig tudnak valamennyi áfát visszaigényelni, legfeljebb a tisztítószereket, mert zömük saját célokra is használja az autóját.

Kérdésünkre, hogy a taxivállalatok miért nem segítenek a taxisoknak a költségnövekedések kompenzálásában, Csikós elmondta, bár fizetnek havi tagdíjat a cégüknek (ők például szövetkezetként működnek, tulajdonosok is egyben), ebből fizetni kell a diszpécserközpontot és más költségeket is. Két éven keresztül kaptak tagdíjkedvezményt is, elküldtek diszpécsereket, vagy lejjebb vitték a fizetéseket, illetve részben otthoni munkára állították át őket. A 24.hu információi szerint több fővárosi taxitársaság a tarifaemelést követően már meg is növelte a tagdíj összegét, a többiek pedig tervezik az emelést.

Mivel már Csikós cégének is van saját mobilalkalmazása, elkezdték az utasaikat annak használata felé terelni, hogy így is csökkenthessék a diszpécserköltségeket, illetve kezeljék a diszpécserhiányt.

Az autók cseréjére azonban a taxis szerint nem maradt pénze a cégeknek. De hiába ad például a magyar állam 45 százalékos vissza nem térítendő támogatást az új elektromos autókra, ezeknek a nem kötelező biztosítása évi 1 millió forint is lehet. Bár elektromos autókat egyelőre nem kötelező venniük a taxisoknak, 2024-től csak az EURO 6-os autó használata lesz a minimumkövetelmény.

Arra a kérdésünkre, hogy ha a kormány feloldja a benzinárstopot, szükség lesz-e újabb jelentős áremelésre, Csikós azt mondta, nem szeretnének megint árat emelni.

A fővárosi önkormányzattal azt a megállapodást kötötték a taxis érdekvédők, hogy minden évben felülvizsgálják a tarifákat.

Hirdetés