Autó László Ferenc 2022. március. 12. 13:30

Kivittük a 2022-es McLarent a Hungaroringre, de előbb összeszereltük

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Hosszú idő után a Lego újfent egy méretes Forma 1-es autóval rukkolt elő. Összeszereltük a McLaren F1-es torpedójának mozgó dugattyúkkal és élethű felfüggesztéssel operáló Technic replikáját, amely aztán Mogyoródon tette meg az első métereket.

2013-at írtunk, amikor a Lego legutóbb piacra dobott egy jókora méretű, Technic sorozatú Grand Prix versenyautót. Ez volt az 1141 darabos 42000-as szett, mely elsősorban működőképes V8-as motorjáról, illetve 2-in-1 kiviteléről volt ismeretes, vagyis arról, hogy opcionálisan egy versenykamiont is össze lehetett építeni belőle.

Aztán egy nagy ugrás 2022 február elejére, amikor is a dán játékgyártó előrukkolt a McLaren 2022-es kocsijának Technic kiadásával. Nagy durranás volt ez, hiszen akkor még az idei szezonú igazi F1-es autó sem volt leleplezve.

De mégis hogyan előzhette meg a Lego verzió az eredeti kocsit?

Erre és sok egyéb kérdésre válaszolunk az alábbiakban, miközben egy kicsit kitérünk a 2022-es F1-es szezon újdonságaira és nem mellesleg összeszereljük a vadonatúj Lego McLarent, a 42141-es szettet.

László Ferenc

Új alapokon

A tavalyi szezonban látott F1-es autók konstrukciója köszönőviszonyban sincs a 2022-es kocsikéval, köszönhetően annak, hogy az aerodinamikai csomagot az előzéseket megkönnyítendő módon teljesen áttervezték.

Végeredményül az idei Forma-1-es autók az eddigi 35 helyett mindössze 4 százalékot veszítenek a leszorítóerejükből, amennyiben 20 méteres távolságból követik az előttük haladót. Az utolérést megelőző pillanatokban pedig 46 helyett mindössze 18 százalékos a leszorítóerő veszteség.

A 2022-es versenyautók szárnyai sokkal egyszerűbb felépítésűek lettek. A leszorítóerő többsége immár nem ezeknek, hanem az úgynevezett "ground effect"-nek, az autók alján kialakuló szívóhatásnak köszönhető. Hasonló "talajhatás" elven működő aerodinamikai csomagos kocsikkal legutóbb négy évtizeddel ezelőtt találkozhattunk az F1-ben.

McLaren MCL36
McLaren

Előzésekből tehát várhatóan több lesz idén, mint eddig, abban pedig egyelőre csak bízni tudunk, hogy emiatt izgalmasabbak is lesznek a versenyek. Melyekből huszonhármat terveznek megrendezni a március 18-20-án Bahreinben induló idei szezonban.

Fontos változás továbbá, hogy a 2022-es versenyautók hosszú idő után 13-ról 18 colos kerekekre váltanak. A szemre is modernebb hatású abroncsok szélesebb működési tartománnyal, illetve csökkentett kopással és túlhevülési veszéllyel kecsegtetnek.

McLaren MCL36
McLaren

Az új McLaren

Az 1963-ban alapított és az elmúlt évtizedekben 20 világbajnokságot nyert McLaren Racing február 11-én leplezte le idei versenyautóját, az MCL36-ot, miközben a Lego már február 8-án előrukkolt a kocsi kicsinyített másával. Ez úgy fordulhatott elő, hogy a Lego járgány messze nem fedte fel a 2022-es F1 torpedó összes titkát.

A játékautó ugyanis egyfajta keveréke annak az autónak, amit tavaly versenyeztetett a McLaren, és annak, amivel idén áll rajtvonalhoz. A kisautó formaterve, aerodinamikai csomagja nagymértékben hasonlít a 2022-es igazi versenyautóra, de például a festés és a szponzorációs csomag még a tavalyi viszonyokat mutatja. Vagyis visszautal arra az MCL35-re, mellyel a wokingi csapat 2021-ben a negyedik lett a konstruktőri bajnokságban.

McLaren

A természetesen hivatalos McLaren licenccel rendelkező Lego csomagban 1432 kisebb-nagyobb építőelem található, vagyis 25 százalékkal több, mint a cikk elején említett legutóbbi hasonló szettben. A megcélzott közönség is változott: az ajánlott életkor 11-16 évről 18 felettire módosult.

Az építőelemeket tartalmazó, számozott átlátszó zacskókon kívül egy igényes kivitelű 320 oldalas összeszerelési segédletet, valamint három lapot találunk, melyeken nem kevesebb, mint 66 különböző matrica található.

László Ferenc

Szereljük össze!

Első körben a kocsi hátsó traktusát, annak is a belső részét kell összeszerelni, vagyis a hátsó felfüggesztéssel, a differenciálművel és hathengeres motorral kezdünk. Amint megvagyunk ezzel, következhet az autó első szekciója, amit aztán értelemszerűen össze kell illeszteni a korábban elkészült hátsó egységgel, és végül jöhetnek a karosszéria különböző elemei és a kerekek.

Az összeszerelés nagyságrendileg 8 órányi időt vesz igénybe, már amennyiben gyakorlott kezek vesznek részt benne. A 18+ besorolás ezúttal nagyon is ésszerűnek mondható: persze a gyerekek is besegíthetnek a munkálatokba, de érdemes felnőtt irányítása mellett lefolytatni az akciót, és adott esetben többször is ellenőrizni az adott lépések helyességét. Ellenkező esetben ugyanis jelentős visszabontásokra is szükség lehet.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A végeredmény

Az elkészült autó hatalmas. A 13 centiméteres magasság és a 27 centiméteres szélesség talán még nem is olyan vészes, viszont a 65 centiméteres hossz igen sok helyet követel a kocsinak a vitrinben.

Az autót ugyanaz a Lars Krogh Jensen tervezte, aki az általunk korábban részletesen bemutatott Ferrari 488 GTE-ért volt felelős, ennek megfelelően nem sok panaszunk lehet a kidolgozottságra.

A V6-os motor dugattyúi szépen fel-le mozognak, a kis kormány tekerésének hatására szépen elfordulnak a kerekek, működik a hátsó differenciálmű és a kocsitestben vízszintesen elhelyezett rugók is rendben teszik a dolgukat (kattintható galériánkban sok részletfotó található).

László Ferenc
László Ferenc

A rugóút minimális, a rugók kemények, hiszen mégiscsak egy F1-es autóhoz van szerencsénk. A gumik viszont lehetnének kicsit valósághűbbek: a korábbi Batmobile-ról érkezett abroncsok túl ballonosak és nem is slick kivitelűek. Ráadásul az első és a hátsó gumiknak illene eltérő szélességűeknek lenniük.

Az ínyencek hiányolhatják továbbá a működőképes váltót, vagyis valami hasonlót, mint ami a Lamborghini Sián FKP 37-ben is található.

László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, ár

Minden jel arra mutat, hogy a jelentős szabályváltozásoknak köszönhetően izgalmas 2022-es F1 szezonnak nézünk elébe, melyben a korábbiaknál egész biztosan masszívabb lesz a bizonytalanság faktor.

Nehéz megjósolni, hogy a fiatal brit Lando Norris, és a tapasztalt ausztrál Daniel Ricciardo milyen eredményeket ér majd el a mezőnyben, azt viszont tudjuk, hogy az MCL35 és az MCL36 egyfajta szerelemgyerekének tekinthető Lego McLaren igen jól sikerült, még ha nem is teljesen hibátlan.

A 42141-es szett árcéduláján 66 ezer forintos összeg olvasható, vagyis ugyanakkora, mint a 42125-ös Ferrari versenyautójén, illetve jóval szerényebb, mint a 3696 elemből összeállítható, non-plus-ultra kategóriás 42115-ös Lamborghini sportkocsijén.

Rajtra készen
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.