Hosszú idő után a Lego újfent egy méretes Forma 1-es autóval rukkolt elő. Összeszereltük a McLaren F1-es torpedójának mozgó dugattyúkkal és élethű felfüggesztéssel operáló Technic replikáját, amely aztán Mogyoródon tette meg az első métereket.
2013-at írtunk, amikor a Lego legutóbb piacra dobott egy jókora méretű, Technic sorozatú Grand Prix versenyautót. Ez volt az 1141 darabos 42000-as szett, mely elsősorban működőképes V8-as motorjáról, illetve 2-in-1 kiviteléről volt ismeretes, vagyis arról, hogy opcionálisan egy versenykamiont is össze lehetett építeni belőle.
Aztán egy nagy ugrás 2022 február elejére, amikor is a dán játékgyártó előrukkolt a McLaren 2022-es kocsijának Technic kiadásával. Nagy durranás volt ez, hiszen akkor még az idei szezonú igazi F1-es autó sem volt leleplezve.
De mégis hogyan előzhette meg a Lego verzió az eredeti kocsit?
Erre és sok egyéb kérdésre válaszolunk az alábbiakban, miközben egy kicsit kitérünk a 2022-es F1-es szezon újdonságaira és nem mellesleg összeszereljük a vadonatúj Lego McLarent, a 42141-es szettet.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/3550424d-13dc-42e6-a112-f02ddc82e402.jpg)
Új alapokon
A tavalyi szezonban látott F1-es autók konstrukciója köszönőviszonyban sincs a 2022-es kocsikéval, köszönhetően annak, hogy az aerodinamikai csomagot az előzéseket megkönnyítendő módon teljesen áttervezték.
Végeredményül az idei Forma-1-es autók az eddigi 35 helyett mindössze 4 százalékot veszítenek a leszorítóerejükből, amennyiben 20 méteres távolságból követik az előttük haladót. Az utolérést megelőző pillanatokban pedig 46 helyett mindössze 18 százalékos a leszorítóerő veszteség.
A 2022-es versenyautók szárnyai sokkal egyszerűbb felépítésűek lettek. A leszorítóerő többsége immár nem ezeknek, hanem az úgynevezett "ground effect"-nek, az autók alján kialakuló szívóhatásnak köszönhető. Hasonló "talajhatás" elven működő aerodinamikai csomagos kocsikkal legutóbb négy évtizeddel ezelőtt találkozhattunk az F1-ben.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/4ff489ef-6843-4b05-bd3e-f7a8dd87d85f.jpg)
Előzésekből tehát várhatóan több lesz idén, mint eddig, abban pedig egyelőre csak bízni tudunk, hogy emiatt izgalmasabbak is lesznek a versenyek. Melyekből huszonhármat terveznek megrendezni a március 18-20-án Bahreinben induló idei szezonban.
Fontos változás továbbá, hogy a 2022-es versenyautók hosszú idő után 13-ról 18 colos kerekekre váltanak. A szemre is modernebb hatású abroncsok szélesebb működési tartománnyal, illetve csökkentett kopással és túlhevülési veszéllyel kecsegtetnek.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1f8ca685-e8fd-4061-817d-43d01661bede.jpg)
Az új McLaren
Az 1963-ban alapított és az elmúlt évtizedekben 20 világbajnokságot nyert McLaren Racing február 11-én leplezte le idei versenyautóját, az MCL36-ot, miközben a Lego már február 8-án előrukkolt a kocsi kicsinyített másával. Ez úgy fordulhatott elő, hogy a Lego járgány messze nem fedte fel a 2022-es F1 torpedó összes titkát.
A játékautó ugyanis egyfajta keveréke annak az autónak, amit tavaly versenyeztetett a McLaren, és annak, amivel idén áll rajtvonalhoz. A kisautó formaterve, aerodinamikai csomagja nagymértékben hasonlít a 2022-es igazi versenyautóra, de például a festés és a szponzorációs csomag még a tavalyi viszonyokat mutatja. Vagyis visszautal arra az MCL35-re, mellyel a wokingi csapat 2021-ben a negyedik lett a konstruktőri bajnokságban.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e215b47d-0ee4-446e-9a24-f0b83e56f0b4.jpg)
A természetesen hivatalos McLaren licenccel rendelkező Lego csomagban 1432 kisebb-nagyobb építőelem található, vagyis 25 százalékkal több, mint a cikk elején említett legutóbbi hasonló szettben. A megcélzott közönség is változott: az ajánlott életkor 11-16 évről 18 felettire módosult.
Az építőelemeket tartalmazó, számozott átlátszó zacskókon kívül egy igényes kivitelű 320 oldalas összeszerelési segédletet, valamint három lapot találunk, melyeken nem kevesebb, mint 66 különböző matrica található.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/3db6a5d0-f23e-4020-b70c-71a3258e4dc1.jpg)
Szereljük össze!
Első körben a kocsi hátsó traktusát, annak is a belső részét kell összeszerelni, vagyis a hátsó felfüggesztéssel, a differenciálművel és hathengeres motorral kezdünk. Amint megvagyunk ezzel, következhet az autó első szekciója, amit aztán értelemszerűen össze kell illeszteni a korábban elkészült hátsó egységgel, és végül jöhetnek a karosszéria különböző elemei és a kerekek.
Az összeszerelés nagyságrendileg 8 órányi időt vesz igénybe, már amennyiben gyakorlott kezek vesznek részt benne. A 18+ besorolás ezúttal nagyon is ésszerűnek mondható: persze a gyerekek is besegíthetnek a munkálatokba, de érdemes felnőtt irányítása mellett lefolytatni az akciót, és adott esetben többször is ellenőrizni az adott lépések helyességét. Ellenkező esetben ugyanis jelentős visszabontásokra is szükség lehet.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a8d1f58d-9b3a-4b54-ae90-72f07c7541f2.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/fd2d4b61-bc62-47b3-a47c-7cb75995334d.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/faa5ced8-bc8f-447c-9212-9b758d42e84d.jpg)
A végeredmény
Az elkészült autó hatalmas. A 13 centiméteres magasság és a 27 centiméteres szélesség talán még nem is olyan vészes, viszont a 65 centiméteres hossz igen sok helyet követel a kocsinak a vitrinben.
Az autót ugyanaz a Lars Krogh Jensen tervezte, aki az általunk korábban részletesen bemutatott Ferrari 488 GTE-ért volt felelős, ennek megfelelően nem sok panaszunk lehet a kidolgozottságra.
A V6-os motor dugattyúi szépen fel-le mozognak, a kis kormány tekerésének hatására szépen elfordulnak a kerekek, működik a hátsó differenciálmű és a kocsitestben vízszintesen elhelyezett rugók is rendben teszik a dolgukat (kattintható galériánkban sok részletfotó található).
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a122aa02-5577-476a-b074-e8344dd3361e.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/70001d3c-aa11-4722-b9ab-c288f973b14a.jpg)
A rugóút minimális, a rugók kemények, hiszen mégiscsak egy F1-es autóhoz van szerencsénk. A gumik viszont lehetnének kicsit valósághűbbek: a korábbi Batmobile-ról érkezett abroncsok túl ballonosak és nem is slick kivitelűek. Ráadásul az első és a hátsó gumiknak illene eltérő szélességűeknek lenniük.
Az ínyencek hiányolhatják továbbá a működőképes váltót, vagyis valami hasonlót, mint ami a Lamborghini Sián FKP 37-ben is található.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/f2dc2ca1-65b0-4144-bf34-8c739c257b24.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/00dbb66d-10fe-48df-9c75-9ecf3bb78e0a.jpg)
Konklúzió, ár
Minden jel arra mutat, hogy a jelentős szabályváltozásoknak köszönhetően izgalmas 2022-es F1 szezonnak nézünk elébe, melyben a korábbiaknál egész biztosan masszívabb lesz a bizonytalanság faktor.
Nehéz megjósolni, hogy a fiatal brit Lando Norris, és a tapasztalt ausztrál Daniel Ricciardo milyen eredményeket ér majd el a mezőnyben, azt viszont tudjuk, hogy az MCL35 és az MCL36 egyfajta szerelemgyerekének tekinthető Lego McLaren igen jól sikerült, még ha nem is teljesen hibátlan.
A 42141-es szett árcéduláján 66 ezer forintos összeg olvasható, vagyis ugyanakkora, mint a 42125-ös Ferrari versenyautójén, illetve jóval szerényebb, mint a 3696 elemből összeállítható, non-plus-ultra kategóriás 42115-ös Lamborghini sportkocsijén.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/64e997f6-7f40-4501-855e-c633d03cb8f8.jpg)
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)