Autó László Ferenc 2022. január. 09. 06:41

Vissza az 50-es évekbe: V8-as és übercuki amerikai pickupot teszteltünk

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Ezúttal egy olyan amerikai járgányt mutatunk be részletesen, mely V8-as motorja ellenére egyetlen gramm CO2-vel sem terheli a környezetet. Ráadásul nekünk kell összeszerelni és ehhez még a nappalit sem szükséges elhagyni.

Mifelénk csak az utóbbi években kezdett igazán felpörögni a SUV-őrület, az Egyesült Államokban viszont már jó ideje tarolnak ezek a terepjárós hangulatú modellek, csakúgy, mint a pickupok. Utóbbi platós járgányok több mint 100 éves múltra tekintenek vissza, de igazából az 50-es években ugrott meg a népszerűségük.

A Lego egyik legújabb autós építőszettje a pickupok hőskorának állít emléket, és mielőtt összeszereljük, egy kicsit körbejárjuk magát a kategóriát.

László Ferenc

Eredettörténet

Az első pickupok az 1900-as évek elején láttak napvilágot, és logikusan nem életstílus autókként, hanem olyan négykerekű igáslovakként debütáltak, melyek hathatós segítséget nyújtottak a farmerek hétköznapi munkája során. Az első komolyabb pickupot a Ford gyártotta 1917-től kezdve, még pedig a Modell TT "személyében".

Ford

A platós kocsik sokáig rétegmodellnek számítottak, az 50-es évektől azonban kezdtek azok is rájuk kapni, akiknek alapvetően semmi szükségük sem volt egy ilyen munkásautóra. A Ford ekkor is nagyon észnél volt és 1948-ban előrukkolt az első F-sorozatú pickuppal.

Vauxford

A 2-2,4 méter hosszú platóval szerelt első nekifutású Ford F-Seriest 3,7-5,5 literes 6-8 hengeres motorokkal, illetve 3-5 fokozatú kéziváltóval szerelték 1948 és 1952 között. A széria ma már a tizennegyedik generációnál tart és hihetetlenül hangzik, de a 80-as évek óta vezeti az USA új személyautó eladási toplistáját. Nem, nem a haszonjárművekét, hanem a személyautókét.

2021-ben 726 ezer F-Series talált gazdára, de a RAM-ok és a Chevrolet Silveradók is úgy fogynak az Egyesült Államokban, mint a cukor. Az F-sorozat legnépszerűbb kivitele az F-150, melynek sportos Raptor változatáról a közelmúltban részletes tesztben számoltunk be, és amelyből már Lego Technic változat is létezik egy ideje.

450 lóerő és 690 Nm
László Ferenc

 

42 centiméter hosszú a Lego verzió
Lego
És hogy ma már mennyire divattermékek a pickupok? Konkrétan annyira, hogy az amerikai tulajdonosok mindössze 15 százaléka használja rendeltetésszerűen, legalább részben munkára ezeket a kocsikat.

Építsünk egyet!

A Lego nemrégiben dobta piacra a Creator Expert sorozat legújabb autómodelljét, a 10290-es szettet, mely ezúttal kivételesen nem egy konkrét valódi autót mintáz, hanem úgy általánosságban egy 1950-es amerikai pickupot. No persze a játékautóba nem nehéz belelátni az első Ford F modellt.

A méretes dobozban 8 számozott zacskóban összesen 1677 építőelemet, valamint egy 214 oldalon 356 építési stációt felvonultató, szokásosan részletes és egyértelmű összeszerelési instrukciót találunk. Nem tragédia, ha az utóbbit elveszítjük vagy ráömlik az üdítő, a gyártó weboldalán ugyanis könnyen hozzáférhetünk a digitális változathoz.

László Ferenc
László Ferenc

Creator sorozat ide vagy oda, az alvázat jól ismert Technic alkatrészekből kell összeszerelni, és a működőképes kormánymű elemei is ismerősek lehetnek az utóbbi sorozatból. A lehetőségekhez képest a V8-as motort is egész jól lemodellezték, de mivel nem Technic autóhoz van szerencsénk, nincsenek mozgó dugattyúk és egyéb hasonló technikai nyalánkságok.

Az alváz és a motortér után következik a karosszéria és a plató összeszerelése, melynek során semmilyen nehézségbe nem ütköztünk bele. Bár a dobozon 18+ besorolás szerepel, akár 9-10 éves kortól simán be lehet vállalni a kis pickupot, az összeépítés szerintünk 9 és 99 év között mindenkinek komoly örömet okozhat.

László Ferenc
László Ferenc

Vesszünk el a részletekben!

Az ajtók finoman nyílnak, szépen csukódnak, a plató hátsó része lenyitható, ezenkívül pedig az oldalrácsok is kivehetők. Természetesen a motorháztetőt is fel lehet nyitni és a kitámasztóról is gondoskodott a gyártó. A tizenegy osztatú hűtőrács remekül mutat, közepén V8 logó díszeleg.

A tervezők számára a kerekded formavilágú karosszéria alapvetően szögletes elemekből történő összeállítása jelentette a legkomolyabb kihívást, mindenesetre sikerült remek munkát végezniük.

Apró figyelmesség, hogy az oldalajtók logóján látható képzeletbeli Green Farm 1932-es alapítási éve a Lego alapítására utal, a dán cég ugyanis ekkor kezdett fajátékokat gyártani. Az első műanyag építőkockákat amúgy 1958-ban dobták piacra.

László Ferenc
László Ferenc

A rendszám ezúttal nem a tervezők személyére utal rejtett formában, hanem szimplán a szett sorozatszámát vonultatja fel, és nem mehetünk el szó nélkül a belső visszapillantó-tükör remek grafikája mellett sem.

A fejlesztők a bal oldali ajtó mellett üzemanyag betöltőnyílásról és a stilizált műszerfalról, valamint a hosszú váltókarról sem feledkeztek meg, az ajtók belső kilincsét pedig más sorozatú Lego figurák apró korcsolyájából alakították ki.

A 49,5x14-es gumikkal szerelt kerekek közepét króm dísztárcsa díszíti, hátul apró lámpákra és egy szimpla jobb oldali kipufogóvégre lehetünk figyelmesek. Ezenkívül az első-hátsó ütközőket, a külső visszapillantó tükröket és kilincseket, valamint az oldalsó fellépőket is igényesen alakították ki. Az utastér feletti tetőt egyszerűen le lehet venni, csakúgy, mint a szerintünk már-már túl lazán rögzített platót.

László Ferenc
László Ferenc

Kellékek

Bár figurák szokás szerint ehhez a komolyabb autóhoz sem járnak, egyszerűbb diorámákat azért könnyen össze tudunk állítani, melyben a szett részét képező szezonális kiegészítők vannak segítségünkre.

A tavaszt a virágokkal megpakolt talicska és a locsolókanna jelképezi, a paradicsommal és répákkal pakolt kosarak, illetve a fejővödör pedig a nyárra utal. Az ősz a tökökről szól, a téli hangulatról pedig a kis ajándékdoboz és a koszorú gondoskodik.

Érdekesség, hogy ez utóbbi apró díszítőelem összeszerelése okozza a legtöbb bonyodalmat, egyedül ehhez lehet szükség szülői segítségre.

László Ferenc

László Ferenc
Konklúzió

A 33x14x14 centiméteres pickup összeszerelése és a végeredményben történő gyönyörködés egyaránt jelentős mennyiségű boldogsághormont szabadít fel bennünk,és bár a szettért elkért 50 ezer forint nem aprópénz, tulajdonképpen soknak sem mondható.

Csalódás maximum akkor érhet, ha fel-le mozgó dugattyúkra és működőképes rugózásra számítunk, de a Lego nem árul zsákbamacskát: ez nem egy Technic, hanem egy Creator Expert csomag. És azért sem érheti kritika a gyártót, hogy ezúttal nem egy brandingelt valódi autótípust, hanem csak egy stilizált modellt prezentált nekünk.

Amennyiben létező autót építenénk meg hasonló módon, akkor arra ott a 10295-ös Porsche 911, a 10265-ös Ford Mustang vagy a 10271-es apró Fiat 500, ezenkívül pedig az általunk korábban részletesen bemutatott hatalmas Szellemirtók kocsi mellett sem mehetünk el szó nélkül. Végül, de nem utolsó sorban az első Technic sorozatú Ferrariról, a 488 GTE-ről is említést kell tennünk.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés