Nem is kérdés, hogy az idei év is az elektromos autókról fog szólni. A modellkínálatuk nagyon gyorsan gyarapodik, miközben a benzines újdonságok lassan exkluzív autókra szorítkozó szerepkörbe kényszerülnek. Lássuk, mire számíthatunk az előttünk álló egy évben.
1. BMW i7
A német luxusmárka 10 millió teljesen elektromos jármű értékesítését célozza meg egy évtizeden belül, ami komoly ugrás a korábbi, négymilliós tervhez képest. Ha darabszámban nem is, presztizsben mindenféleképpen kiemelt jelentőségű a zászlóshajó modell elektromos variánsa. Az i7 nagyjából ugyanúgy fog kinézni, mint a 7-es sorozat hagyományos hajtású modellje, az egyetlen kérdéses újdonság az osztott lámpa lehet. A BMW i7 a gyáriak adatai szerint 19,5-22,5 kWh/100 km fogyasztással rendelkezik jelen fejlesztési állapotában, természetesen nulla helyi emisszió mellett.
A BMW i7 a BMW 7-es sorozat következő modellgenerációjának műszaki alapjaira épül és a BMW iX-hez hasonlóan az eDrive ötödik generációját használja, elektromos hatótávolsága legalább 600 kilométer lesz. A hátsókerék-hajtású alapmodellek mellett, amelyek i7 eDrive35 vagy eDrive40 néven jöhetnek létre, lesznek összkerék-meghajtású modellek is, amelyek az első tengelyen további hajtást kapnak BMW i7 xDrive50 néven. A csúcsmodell a BMW i7 M60 lehet, amely az iX-hez hasonlóan 600 LE feletti teljesítményt nyújthat.
2. Ioniq 6
A dél-koreai gyártók kétségtelenül azok közé tartoznak, amelyek a legügyesebben lovagolták meg az autóipar változásait. A Hyundai dedikáltan elektromos márkája, az Ioniq a legújabb 6-os modellje közvetlen támadás a Tesla Model 3 ellen. A tervezők ehhez teljesen más dizájnt alkottak, mint például az Ioniq 5, amely a szögletes formáival igazán egyedi. Az 500 kilométer feletti szabványos hatótáv elérése érdekében a 77,4 kWh-s akkupakk mellé a Kia EV6-ból ismert akkumulátor-konfigurációt fogják használni. A Hyundai ráadásul a 800 voltos technológiában gondolkodik, ami különösen gyors töltési folyamatokat biztosít. Az Ioniq 6 és 7 modelleket az év során biztosan megismerhetjük majd.
3. Audi A6 e-tron
Németországban az Audi ingolstadti főüzeme 2028-tól csak elektromos autókat fog gyártani, ennek nyomán az elektromos A6 utódja valószínűleg itt, és nem a jelenlegi gyártási helyként szolgáló Neckarsulmban készül majd.
Az újdonság a Porsche Macan EV és az Audi Q6 e-tron alapjait használja, és nagy valószínűséggel lesz egy RS-jelzéssel ellátott, igen nyers változat is belőle. Az Audi is a 800 V-os technológiára esküszik, hogy amely rendkívül rövid újratöltési időket tesz lehetővé. A gyártó 700 kilométeres WLTP-hatótávot ígér, valamint azt, hogy 270 kW-os teljesítmény mellett kevesebb, mint 25 perc alatt megoldható az 5-ről 80 százalékra történő feltöltés. A 4,96 méter hosszú kocsi minden bizonnyal klasszikus üzleti szedán lesz, igen tágas 2,95 méteres tengelytávolságú utastérrel.
4. Alfa Romeo Tonale
Az Alfa Romeo 2027-re áll át teljesen az elektromos oldalra, a jövőben a Stellantis csoport prémiummárkájaként definiálnák. Az Alfa Romeo jelenlegi főnöke, a Peugeot-tól érkezett Jean-Philippe Imparato többször hangsúlyozta azt is, hogy
„nem guruló iPadeket akar csinálni az Alfákból”, a vezetés öröme marad a fejlesztések fókuszában.
Mindenesetre a legnagyobb volumenű modelljüknek szánt újdonság, a Tonale premierjét már többször elhalasztották. A márka pozicionálása körüli kérdések lassan tisztázódtak, és a Tonale lesz az Alfa Romeo első konnektorról tölthető hibrid modellje. Elektromos motorja vélhetően a Jeep Compass 4xe-ből érkezik, amellyel a modell 190 vagy 240 lóerős lehet. Természetesen egyelőre maradnak a benzines változatok is, az autót két- vagy négykerékhajtással is lehet majd választani. A Tonale olyan konkurensekre lő majd, mint az Audi Q3 Sportback, a sportos megjelenésű prémium kompakt SUV-szegmensben. A kocsi az olaszországi Pomigliano d'Arcóban készül majd, megjelenése 2022. június elején várható.
5. Volkswagen ID. Buzz
Igazán legendás járműve a Volkswagennek a Transporter, amelynek hamarosan érkezik a teljesen elektromos és egyedi dizájnú variánsa . A VW utasszállító és teherszállító változatot tervez Európába, egy másik személyszállító változatot pedig az észak-amerikai piac számára.
A Buzz a csoport modelljeihez hasonlóan a nagy közös elektromos MEB platformon alapul majd. Az ID sorozatú járművekhez szállított akkumulátorok közül vélhetően a legnagyobbat kapja meg, akár 111 kWh-s és akár 600 km-es hatótávolságot kínálhat egyetlen töltéssel. A két európai változatot a VW hannoveri üzemében gyártják majd, az amerikai modell a VW chattanoogai gyárában készülhet. A ID.Buzz Európában 2022 harmadik negyedévére várható, az amerikai valamivel később, de szintén még idén mutatkozhat be.
6. Mercedes Vision EQXX
A valaha készült leghatékonyabb működésű Mercedes premierjére január elején kerül majd sor. Az S-osztály méretkategóriájában versenyző Vision EQXX még a jelenlegi rekorder EQS-nél is szerényebb légellenállással fog rendelkezni, akkumulátorának energiasűrűsége pedig az ígéretek szerint 20 százalékkal növekszik majd.
Ma a Mercedes-Benz alapvetően 400 voltos elektromos rendszert használ autóiban, de a Vision EQXX 800 V-os rendszert kaphat, ami megkönnyíti a gyors töltést. (A meghajtás két szinkron motorral történik majd, amelyek kétsebességes váltóhoz csatlakoznak.) Az akkumulátor újdonsága lesz az is, hogy lítium-szilícium egységeket használ, amelyek kisebb tömeget és nagyobb kapacitást nyújtanak. Ráadásul a Mercedes már azt is megszellőztette, hogy napenergiát is használnak majd, ezért arra számíthatunk, hogy a Vision EQXX fotovoltaikus paneleket is kap.
7. Renault R5 E-Tech
A Renault 5 része lesz annak a „Renaution” nevű tervnek, amelynek keretében tíz elektromos modell érkezik a franciáktól rövid időn belül. A szóban forgó autó érdekessége, hogy leváltja az a Renault Zoe-t, amely anno a jövőt testesítette meg az elektromos autózásban. Az R5 az ellenkező irányba halad: az 1970-es években született modell modern változata lesz.
A sorozatgyártású kocsi nagy részét a koncepcióautóból emelik át, a ferde csomagtartó sziluettjével, feszes vonalaival, ívelt kerékjárataival és szögletes fényszóróival az eredeti Renault 5-ös igazán stílusos átörökítésére számíthatunk. A platformja új lesz, a CMF-BEV, amely a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség összes kisautóját kiszolgálja majd. A hírek szerint a Renault a 20 ezer eurós belépési árat céloz meg, amiért 400 kilométeres hatótávot ígérnek egy 52 kWh-s akkumulátorral.
8. Vovlo XC90/Embla
Az új Volvo XC90-ben vélhetően rá sem lehet majd ismerni az elődjére. Mindezt már a nevével is kifejezi majd, mert a hírek Emblának fogják hívni, aki az első női karakter volt a skandináv mitológiában. (Már egy ideje köztudott, hogy a Volvo el akar térni a korábbi alfanumerikus elnevezési sémától a jövőbeni elektromos járműmodelleknél.) Az is kiderült, hogy az elektromos SUV lesz az első teljesen elektromos platformon működő Volvo. A két jelenlegi elektromos modell, az XC40 Recharge és a C40 Recharge a CMA nevű vegyes platformon alapul.
9. Smart SUV
Az már ismert, hogy a Smart teljesen újat kezd: 2019 végén a Mercedes-Benz és a kínai Geely autógyártó megalapította a Smart Automobile Co. vegyesvállalatot, amelynek székhelye a Hangdzsu-öbölben található. A Mercedes elfogadta márkát a világgal, és továbbra is részt vesz a tervezésben, a Geely biztosítja a technológiát és a termelést. A kocsi hátul elhelyezett villanymotora 250 lóerős teljesítményű lesz, az utastér alá rejtett 70 kWh-s kapacitású akkumulátor pedig mintegy 440 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. Az 1,91 méter széles, 1,7 méter magas, illetve 2,75 méteres tengelytávolságú kis autó már korántsem lesz akkora, mint amekkora kocsikkal ismertséget szerzett a Smart.
10. BMW M3 Touring
A hatodik generációjánál tart már a BMW 3-as sorozat, és annak ellenére, hogy az a kétezres évek elején hódító E46-ból ugyan készült egy kombi prototípus, de sorozatgyártásba eddig sosem került még az M3 Touring.
2022 több szempontból is mozgalmas év lesz a BMW számára, kiválképp a sportrészleg esetében. Az M divízió idén ünnepli 50 éves évfordulóját és ebből az alkalomból több sportos újdonság érkezik majd. Mindeképpen kiemelt jelentőségű az első kombi M3-as, amelynek motorházteteje alatt a 3 literes soros 6 hengeres biturbó benzinmotor dolozik majd, teljesítménye 480-510 lóerős, 550–650 Nm-es nyomatéka 4 másodperc körüli 0–100-as gyorsulást, illetve 250–290 km/h végsebességet tesz lehetővé. A modell a hírek szerint 2022 novemberétől fogják gyártani.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.