A román diktátor Mohammad Reza Pahlavitól, Irán utolsó sahjától kapta az autót elismerése jeléül.
A Reuters beszámolója szerint iráni gyűjtők sorban állnak, hogy ajánlatot tegyenek egy iráni gyártású luxusautóra, amelyet Nicolae Ceausescu néhai kommunista diktátornak adott Irán sahja 1974-ben. Az ajándék apropója az volt, hogy Ceausescut újra megválasztották a Romániai Szocialista Köztársaság elnökévé.
Az 1967-től gyártott Paykan Hillman Hunter volt az első autó, amelyet az Iráni Nemzeti Vállalat épített, és nemcsak az iráni ipar nevezetessége, hanem korának nemzeti ikonja is lett a Reuters cikke szerint.
Az autóra több mint 100 ajánlat érkezett – mondta Alina Panico, a bukaresti Artmark aukciós ház munkatársa, aki hozzátette, hogy a csütörtökön árverésre kerülő limuzin teljesen forgalomképes: akár 145 km/h-s végsebességgel mozgathatja 1,5 literes négyhengeres soros motorja, amely 54 lóerős.
A kikiáltási ára 4000 euró, de már előzetesen 10 000 euró feletti végső árra számítanak.
Az angliai Coventry közelében működő Hillman az egyik legrégebbi brit autómárka volt, amelyet 1976-ig működtetett akkori tulajdonosa a Chrysler. Az iráni szál azt követően került a márka történetébe, hogy az arab ország Fiat-modellek gyártását akarta megszerezni, ami nem sikerült. Ezt követően nyergeltek át 1967-ben a brit márkára.
Az oldtimer autó mellett elárvereznek még egy Ceausescu által 1986 és 1989 között hivatalos utakon használt repülőgépet is, 25 000 euró kikiáltási áron. A Rombac Super One-Eleven gép is különlegesség, a British Aircraft Corporation (BAC) engedélyével Romániában építettek. Az országból nem vihető ki, mivel a nemzeti örökség részének nyilvánították.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.