A félvezetők hiánya miatt jó néhány gyárban vissza kellett fogni a termelést.
Chiphiány miatt 2021 első felében körülbelül 2,5 millió autót nem gyártanak le az Infineon Technologies német félvezetőgyártó becslése szerint. A koronavírus-járvány kitörése okozta első leállások nyomán az autógyártók csökkentették a gyártósorok termelését, ami ezzel párhuzamban az alkatrészmegrendelések visszaesését is jelentette. Most, hogy az autók iránti kereslet újra megélénkült, ám a fogyasztói-elektronikai termékek ugyancsak keresettek, az Infineonhoz hasonló vállalatoknak gondot jelent a chipellátás biztosítása a megrendelői listán hátrébb került autógyártók számára.
„Nagyjából 1,5 millió autót nem gyártottak az első negyedévben, és 1 milliót nem gyártanak a másodikban” – mondta Helmut Gassel, az Infineon marketing igazgatója egy interjúban. A vállalat bevételeinek 45 százaléka az autógyártóknak eladott chipekből származik, a gyártást azonban kiszervezve végeztetik olyan cégeknél, amelyek többsége Tajvanon, Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és kisebb részben Kínában található.
Bár az autógyártók és a szórakoztató elektronikai cégek nem ugyanazokért a chipekért harcolnak, a gyártói kapacitás hiányát mindkét szereplő megérzi. Az autók általában régebbi mikroprocesszorokat használnak, az okostelefonok és más személyes eszközökhöz fejlettebb chipeket rendelnek – írja az autóipari Just-auto.com oldal cikke.
A félvezetők globális hiányával kapcsolatos problémák, amelyekkel ráadásul az iparágak széles köre szembesül, nem oldódnak majd meg gyorsan – vélik az iparágban működő cégek. Az Infineon mellett a piac meghatározó szereplői, az Intel, az Nvidia és a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) vezetői 2022-ig, esetleg 2023-ig tartó nehézségekre számítanak.
A cégek próbálják felgyorsítani a termelést, az Intel a múlt héten jelentette be, hogy 3,5 milliárd dolláros beruházást hajt végre új-mexikói gyárában, az Európai Unió pedig elindította a folyamatot a félvezetők gyártásának növelése érdekében, amely azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig megduplázza részesedését a globális félvezetőgyártásban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.