Úgy tűnik, az elektromos autók ígéretével most mindent el lehet még adni a befektetőknek.
Talán nem sokan hallottak még a kínai Evergrande NEV (New Energy Vehicle Group) autógyártóról, amely a Bloomberg szerint tipikus példája a jelenlegi autóipari trendeknek. A márka a jelen pillanatban is zajló sanghaji autókiállítás legnagyobb standját birtokolja úgy, hogy valójában egyetlen autót sem adott még el.
Az autógyártó tulajdonosa az Evergrande Group az egyik legnagyobb ingatlanfejlesztő vállalat Kínában, de futballklubokkal, sőt idősotthonok üzemeltetésével is foglalkozik, és nemrég az elektromos járműgyártásban is megvetették a lábukat.
Hui Ka Jan, az Evergrande elnöke és Kína harmadik leggazdagabb embere közölte, hogy három-öt éven belül a világ legnagyobb elektromos járműgyártójává akarnak válni. Az autóipari részlegük értékét már most is 87 milliárd dollárra becsülik, amelynek részvényei 1000 százalékos növekedést produkáltak az elmúlt 12 hónapban a hongkongi tőzsdén, meghaladva a Ford és a General Motors piaci értékét.
Kétségtelen, hogy vannak autóipari kötődéseik is, a cég birtokolja a svéd Koenigsegg szuperautó-gyártó 20 százalékát, miközben a nagy ígéretnek tartott, ám folyamatos pénzügyi gondokkal küzdő Faraday Future jelenlegi tulajdonosának 45 százalékos részvénycsomgaját is megszerezték.
A vállalat most éppen 2022-re tervezi négy modellje sorozatgyártásának indítását, amelyek a Hengchi 1, 3, 5 és 6 névre hallgatnak majd. A kezdeti kedvező fogadtatás ellenére a befektetők ugyanakkor a Bloomberg szerint kezdik a cég szokatlan módszereit megkérdőjelezni, ugyanis valójában beláthatatlan, mikor fognak egyáltalán autókat gyártani. A vállalat három gyártóüzemet már létrehozott, Sanghajban, Kantonban és Tiencsinben, de az üzemekben még gyártósorok sincsenek.
Mindenesetre amíg a tőzsdei számok ilyen szépek, a terveik továbbra is grandiózusak. 2035-re szerényen 5 millió darab elektromos autót ígérnek, de összehasonlításképpen érdemes tudni, hogy a Volkswagen-csoport összesen adott el 3,85 millió autót Kínában 2020-ban.
Meddig fújják az ismeretlen elektromos autógyártók tőzsdei lufiját?
A Tesla kapitalizációja 250-szer nagyobb már, mint amekkora a vállalat várható nyeresége, az Arrival brit-orosz cég értéke is csaknem 16 milliárd dollár, miközben még egyetlen járművet sem dobtak piacra.