A Forma–1-ben nem diadalmenet, amit a franciák mostanság bejárnak, de az utcai hibrid és elektromos technológiák fejlesztésében élen járnak.
Szokás mondani, hogy az autósport az utcai autók fejlesztésének legjobb laboratóriuma. Most éppen egy, a Renault szerint korábban az F1-ben is használt, ötletes hibridhajtást ültetett át az utcai autóiba a francia cég.
A frissen bemutatkozott Renault Clio és Captur kapott egyedileg fejlesztett hibrid hajtásláncot.
A fejlesztésük 150 bejelentett újítást takar, és a lényege, hogy a hibrid rendszer összesen 15 féle módon tud üzemelni az elektromos és belső égésű egységek, valamint az energia-visszanyerő elemeket variálva. Az újszerű hibrid rendszer lényege egy nagyteljesítményű elektromos indítómotor, valamint két váltószerkezet, ami egyfelől a benzinmotor oldalán van, másfelől a villanymotoros hajtásnál.
A kocsi két motorja között a váltók úgy kommunikálnak egymással alapból, hogy a villanymotor mozdítja meg a kocsit, majd – amikor már magasabb a fordulatszám –, a benzinmotort erre a fordulatszámra hozva összekapcsolják a két egységet. Ezt követően az éppen legideálisabb üzemi tulajdonságok alapján kapcsolják szét vagy újra össze a két egységet.
Mindezt automata módon, vagyis kuplungszerkezet nélkül, ami az egyik legnagyobb előny tömegoldalon ennél a kettős motorszerkezetnél. (Az alábbi videón a hajtás innovációiról sokat nem lehet látni, csak az egyes üzemállapotot.)
A hagyományos motort egy 1.6 literes szívó benzinmotor jelenti, míg az elektromos hajtást adó rész többféle teljesítményszinten működhet. A rendszer alapesetben 140 lóerős összteljesítményű, és a 12 kWh-s akkumulátorcsomagnak köszönhetően a jármű papíron akár 40 százalékkal kevesebbet fogyaszt, mint egy hagyományos benzinmotoros Clio.
A Renault Clio E-Tech hibridek várhatóan már idén tavasszal megjelennek a kínálatban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.