Autó hvg.hu 2019. december. 19. 12:23

A magyar autósok harmada szerint nem fontosak a sofőrsegéd rendszerek

Egy nem reprezentatív felmérés alapján 35 százalékuk szerint felesleges a vészfék-asszisztens, a sávtartó berendezés vagy az adaptív tempomat.

Több mint 8000 megkérdezett autós válaszait összesítette a Hasznaltauto.hu arra vonatkozóan, hogy kinek milyen vezetésbiztonsági és kényelmi asszisztens van az autójában.

A válaszokból az derült ki, hogy messze a blokkolásgátló rendszer a legelterjedtebb a hazai autóparkban, ami egyébként már 15 éve kötelező biztonsági felszerelés. (Sokak szerint a blokkolásgátló is vezetéstámogató rendszer, pedig nem. Az ABS biztonsági extra.) További nagyon gyakori biztonsági rendszer a 2014-től kötelező menetstabilizáló elektronika, a guminyomás szenzor és az Isofix gyerekülés-rögzítés is.

Az aktív, vagyis akár a vezetésbe is belenyúló biztonsági rendszerek közül a vészfék-asszisztens aránya a legmagasabb (16%), míg a válaszadók 12 százaléka a távolságtartós tempomatot, 8,5 százalékuk pedig a sávtartó asszisztenst jelölte meg.

Használtautó vásárlásakor ugyanakkor még mindig kevéssé preferáltak ezek az aktív biztonsági felszerelések: a válaszadók 35 százaléka egyiket sem tartja fontosnak. Velük szemben 26 százaléknak a vészfék-asszisztens, 25 százaléknak a távolságtartós tempomat, 13 százaléknak pedig a sávtartó asszisztens az elengedhetetlen.

Nagyobb mérethez klikk a képre.
hasznaltauto.hu

Az oldal a kényelmi rendszerekre is rákérdezett, mennyire tartják őket fontosnak a vevők. A válaszadók több mint harmada szerint használtautó vásárlásakor is fontos tényező lehet a tolatókamera megléte, csaknem negyedük számára pedig a holttérfigyelő rendszer, 12 százalékuknak az automata reflektor, 7,4 százalékuknak a táblafelismerő is. A vezetésbe még nem belenyúló, csupán a sofőrt támogató rendszerek köre csupán a válaszadók 21 százaléka számára nem fontos tényező.

Ezeknek a rendszereknek a megléte az oldalon szereplő közel 100 ezer személyautónál nagyon változatos.

Több mint 10 ezer rendelkezik jelenleg automata reflektorral, 8961 távolságtartós tempomattal, 8907 sávtartó asszisztenssel, 8459 pedig táblafelismerővel – mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

A hirdetett autók közül további 8139-ben holttérfigyelőt és több mint 5600-ban sávváltó asszisztenst is találhatunk. Igaz, ez utóbbi alatt nem feltétlenül a mai napig ritka, sávváltásra magától is képes aktív sávváltó asszisztenses autók értendők, vagyis a sávváltó asszisztens kapcsán sokan a holttérfigyelőre gondolnak.

Ami a jövőt illeti, nincs megállás, hamarosan újabb kötelező menetbiztonsági rendszerek kerülnek az autókba. 2022-től például minden új autóban lennie kell intelligens sebességszabályozó berendezésnek, beépített alkoholszint-ellenőrzőnek és a sofőr éberségét figyelő és őt figyelmeztető rendszernek, automata vészfékrendszernek és sávtartónak, valamint parkolást segítő rendszernek is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.