Aki betartja a gyalogos-átkelőhelynél előírt sebességet az csak akkor kap pirosat, ha a gyalogosok megnyomják az oszlopra szerelt gombot. Vagy ha esetleg a szemből érkező autós túl gyorsan hajt.
Sajnálatos tény, hogy mind a mai napig igen sok gyalogost ütnek el a zebráknál, melynek elsődleges oka az autósok túl nagy sebessége, illetve oda nem figyelése. A gyalogosgázolások számát egyes helyeken zászlós rendszerrel, máshol pedig a gyalogosokat érzékelő szenzoros és LED-jelzőfényes megoldással, úgynevezett okoszebrával próbálják csökkenteni.
Illetve akadnak olyan települések, ahol az érkező autósok sebessége alapján állítják szabadra vagy éppen tilosra a zebránál található közlekedési lámpa jelzését. Ilyet legutóbb Zsámbékon helyeztek üzembe, ahol ezzel a nyugat-európai minta alapján készített táblával hívják fel az új rendszerre az autósok figyelmét:
A Vértesszőlősön már használt, illetve Budakalászon is beüzemelni kívánt megoldás lényege, hogy a megengedett sebességgel vagy annál lassabban érkező autósok zöld jelzést kapnak, hacsak a gyalogosok gombnyomással nem jelzik átkelési szándékukat. Ellenben, ha a megengedettnél nagyobb tempóval érkezik egy autó, az garantáltan piros jelzést kap.
A rendszert sokan örömmel fogadták, de vannak negatív tapasztalatok is. Egyesek arról számolnak be, hogy ha valaki 50-55 km/h feletti tempóval érkezik meg a 30-as táblával védett zebrához, az a sárga jelzésen még éppen át tud jutni, a mögötte szabályosan közlekedőnek viszont meg kell állnia a pirosnál. Ezenkívül pedig az a tapasztalat, hogy a nagyobb méretű járművek, a teherautók és a buszok akkor is automatikusan pirosat kapnak, ha a megengedettnél alacsonyabb sebességgel hajtanak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.