Kipróbáltuk, mire képes a Toyota luxusmárkájának legfrissebb, 313 lóerős hibrid divatterepjárója. Ami akár 7 személyes, államilag támogatott változatban is kapható.
A Lexus idén ünnepli 30. születésnapját. A Toyota 1989-ben látta elérkezettnek az időt arra, hogy külön luxusmárkát indítson, vagyis pontosan akkor, amikor a Nissan megalapította az Infinitit, és nem sokkal azután, hogy a Honda hasonló megfontolásból életre keltette az Acurát.
Nyolc évvel később, 1997-ben kijött a Lexus divatterepjárója, az RX, mely 2000-ben érkezett meg az európai piacra, és amelynek egy 2002-es, vagyis 17 éves példánya így fest:
Ugyanitt, az ibizai tengerpart közelében próbáltuk ki a legújabb RX-et is, amelynek megjelenése hiperugrást jelent a kiindulási modellhez képest:
Penge fényszóró
A Lexus 2015-ben dobta piacra az RX negyedik generációját, mely elsősorban azon vásárlók között népszerű, akik már beleuntak abba, hogy az utakon folyton Audi, BMW és Mercedes, vagy esetleg Volvo gyártmányú SUV-ok jönnek szembe. (No persze vehetünk mi bármilyen autót, szembe ettől még ugyanazok fognak jönni, remélhetőleg nem a mi kocsink.) Most ennek az RX-nek jött ki a ráncfelvarrt, 2020-as modellévre szánt új kivitele.
A megosztó dizájn lényegében érintetlen maradt. Az újdonságot talán a fényszórójáról lehet a legkönnyebben beazonosítani. A világítótest vékonyabb lett és a hűtőrácshoz közel eső részéről eltűnt a törés. A lámpának nemcsak a formája, hanem a technikája is megújult, ebben a modellben debütál a világ első forgó tükörpengés fényszórója.
A LED-fényforrásból eredő fény egy penge formájú, percenként 6000-es fordulatszámú tükörre esik, onnan visszaverődve pedig egy lencsén keresztül világítja meg az utat. A fényszórók villámgyorsan villognak, amit a szemünk nem vesz észre, ily módon viszont rendkívül finoman szabályozható a fény eloszlása.
Sajnos éjszaka nem állt módunkban vezetni az új RX-et, így majd a hazai tesztautóról készítendő részletes tesz hivatott választ adni arra, hogy a japán technika a gyakorlatban mire képes a németek tökélyre fejlesztett LED-mátrixos és lézeres megoldásai ellenében.
A mechanikusan forgó alkatrész aggodalomra adhat okot, mindenesetre a Lexus 10 ezer órás tesztjén simán átment a technika, melynek köszönhetően egyébként az éjszakai gyalogosfelismerés az eddigi 32 helyett már 56 méteres távolságból is lehetővé válik.
Mi változott még?
Az orsó formájú hűtőmaszkot enyhén átrajzolták és a ködlámpák a lökhárító középső részéből annak legaljára kerültek. Módosult továbbá a hátsó lökhárító, illetve a hátsó lámpáknak új a belső rajzolata. Kívülről ennyi a változás, se nem több, se nem kevesebb.
A kormány mögötti analóg műszerekhez és nem túl nagy felbontású kijelzőhöz nem nyúltak hozzá, a központi nagy kijelző viszont sokat változott. A 12,3 colos panel végre érintésérzékeny lett, és a középkonzolon elhelyezett kezelőszervét a korábbinál barátságosabb tapipad váltotta fel. A kijelző képminőségére nem lehet panaszunk, ellenben a grafika elég puritán, olyannyira, hogy például a körforgalmak bántóan szögletesek a navigációs szoftverben.
2019 végén eljutottunk arra a szintre, hogy az RX végre teljes körű Android Auto- és Apple CarPlay-támogatással rendelkezik. Nem mellesleg pedig ez az első Lexus, mely androidos támogatást élvez. Egyelőre mindkét technológia megköveteli a kábeles csatlakozást, de a típus fő fejlesztője elárulta, hogy már dolgoznak a vezeték nélküli támogatáson is.
A vezetéstámogató rendszerek okosabbak lettek, illetve újdonság, hogy a 11 centiméterrel nyújtott és nemrégiben általunk alaposan letesztelt L verzió már nemcsak hét-, hanem hatüléses változatban is rendelhető. Előbbi 2,5 millió forintos nagycsaládos kedvezménnyel, utóbbi pedig a lehető legnagyobb kényelemmel kecsegtet. A harmadik üléssor mostantól 9,5 centiméteres tartományban előre-hátra mozgatható, vagyis eldönthetjük mi a fontosabb, a lábtér vagy a csomagtartó mérete.
A 700 ezer forintos felárú 7 személyes változat 211 liternyi teret biztosít a csomagoknak, ha az összes ülés használatban van. Amennyiben a hátsó ülések le vannak hajtva, akkor 5 személy mögött 591 liternyi hely jut a pakkoknak. A normál hosszúságú RX450 csomagtartója 453 literes.
Vezetési élmény
A több hegesztési és ragasztási pontnak köszönhetően merevebb lett a karosszéria, ezenkívül a futóművön és a kormányzáson is hangoltak egy keveset a fejlesztők. A lényeg azonban változatlan maradt: az RX nem annyira a sportosságról, hanem sokkal inkább a kényelmes utazásról szól. Még akkor is, ha a sportosra hangolt F Sport változatot rendeljük meg.
Az RX 450h motorházteteje alatt egy 3,5 literes V6-os szívó benzinmotor található, ami 262 lóerőt és 335 Nm-t ad le. Ehhez hozzájön még a villanymotoros rásegítés, végeredményképp pedig 313 lóerőt kapunk. A gyakorlatban azonban ennél gyengébbnek érződik az autó, ami elsősorban a némi megszokást igénylő, fokozatmentes CVT-váltó következménye.
A V6-os hanggal alapvetően nem lenne baj, ellenben a gázpedál lenyomása ellenére lényegében változatlan hanghatást mindenképpen szokni kell. A kormány mögötti fülekkel virtuális fokozatok között lehet váltani, ennek azonban semmi értelme, jobb mindent az automatikára bízni.
A 0-100-as gyorsulás 7,7 másodperc alatt tudható le, a végsebesség 200 km/h, és a gyártó 7,6 literes vegyes fogyasztást ígér. A gyakorlatban mi 8,5 literes értéket mértünk, amit visszafogottabb tempó mellett akár 8 literre is le lehetett volna vinni. És ezek teljesen korrekt értékek egy közel 2,2 tonnás hatalmas divatterepjárótól, mely amikor csak teheti, a lehető legnagyobb csendben, tisztán elektromosan suhan. Vagy éppen energiát termel vissza lassulás közben.
Plugin változat nincs és nem is lesz, vagyis a külső tölthetőségről és a zöld rendszám megannyi előnyéről le kell mondanunk. Az összkerékhajtás adott, de természetesen a hibrid fajtából való, mechanikus kapcsolat nélküli. Légrugózás és masszírozós ülés felár ellenében sem rendelhető, az adaptív futómű pedig a drága Luxury és F Sport verziók kiváltsága.
Konklúzió, árak
+: merész külső dizájn, fejlett hibridhajtás, kellemes V6-os motor, továbbfejlesztett infotainment rendszer, okos fényszóró, új 6 üléses változat, 7 személyes támogatás. –: nincs zöld rendszám és plug-in tölthetőség, unalmas belső, nincs légrugózás és masszázs funkció, alacsony végsebesség, adaptív futómű csak a drágább változatokhoz jár. |
A Lexus RX kicsit jobb és okosabb lett az életciklus felénél megejtett sebészi beavatkozásoknak köszönhetően, de alapjában véve maradt az, ami eddig is volt. Egy megosztó külsejű, fejlett hibrid technikájú és elsősorban a nyugalmas utazásról szóló méretes divatterepjáró, amire adott esetben akár a 2,5 millió forintos nagycsaládos kedvezmény is igénybe vehető.
A Lexus RX 450h legolcsóbban 21 millió forintból úszható meg, ennyibe kerül ugyanis a Comfort felszereltségű alapmodell. Az extrákkal jobban megpakolt Executive és Luxury változatok rendre 22,8, illetve 26,3 millió forintba kerülnek, az F Sport pedig 26,8 millió forinttól indul.
Az egyik fő rivális, a BMW X5 19 millió forintos alapárral bír, ez az ára egy 231 lóerős xDrive 25d-nek. A 394 lóerős és igen fejlett plugin hibrid hajtásláncú BMW X5 45e alapára 24 millió forint.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.