Ha nem is olyan radikálisan, mint Nyugat-Európában, de megpróbálnak a románok is lépni valamit a régi, környezetszennyező autók ellen.
Kitiltaná Bukarest központjából a környezetszennyező autókat Gabriela Firea főpolgármester, a metropolisz-övezeten kívül forgalomba helyezett autók behajtását a román fővárosba pedig környezetvédelmi matrica beszerzésétől tenné függővé.
Az erről szóló tervezetet szerdai sajtóértekezletén mutatta be a főpolgármester. A határozatot 45 napos közvita után, szeptemberben szavaztatná meg a főváros önkormányzati testületével.
Tervei szerint a határozatot 2020. január 3-ától léptetnék életbe. A más megyékben vagy országokban forgalomba helyezett autók csak egy Oxigen B elnevezésű elektronikus matrica beszerzése esetén hajthatnak majd be Bukarestbe. A napi matrica árát 10 lejben (690 forint) az éves matricáét pedig 1900 lejben állapítanák meg.
Firea a fővárost körülvevő Ilfov megyei gépjárművek tulajdonosait felmentené a matrica kiváltásának kötelezettsége alól, arra hivatkozva, hogy – hozzá hasonlóan – az ottani lakosok többsége is bukaresti, és Ilfov megye valójában Bukarest metropolisz-övezetének számít.
A főpolgármester kitiltaná Bukarest központjából az összes olyan járművet, amelynek a légszennyezési besorolása nem éri el legalább az Euro 3-as szabványt. Az Euro 3-as autók csak egy Oxigen C elnevezésű matricával közlekedhetnének majd a központban, amelyet egy hónapra 75 lejért, egy évre pedig 900 lejért válthatnak ki.
Firea szerint Bukarest a hatodik legszennyezettebb levegőjű város az Európai Unióban, ahol – Ilfov megyével együtt – 1,6 millió autó szerepel a gépjármű-nyilvántartóban.
Két éve a román környezetvédelmi minisztérium is még azt tervezte, hogy németországi mintára környezetvédelmi matrica-rendszert vezetne be a nagyvárosokban, de az elképzelést azóta sem váltották valóra. 2017 februárjától a román kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami korábban megnehezítette a környezetszennyező autók forgalomba helyezését.
Romániában több mint hatmillió autó van forgalomban, ezek háromnegyede tíz évnél régebbi gyártású jármű.
Románia 2007-es uniós csatlakozása óta különböző – a gépkocsi korától vagy környezetszennyezési paramétereitől függő – adónemekkel és illetékekkel próbálta elejét venni annak, hogy az Európai Unió autótemetőjévé váljék, de a regisztrációs adó vagy környezetvédelmi illeték minden eddig kipróbált változatáról kiderült, hogy sértik az uniós jogot, és a román államnak vissza kellett fizetnie a járművek forgalomba íratásakor beszedett illetéket.
Még egy autótípust betiltanak a budapesti szmogriadókban
Az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművekkel sem lehet majd közlekedni ilyenkor.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.