A lényeg, hogy valamilyen zajt adjon ki, amivel felhívja magára a figyelmet.
Július 1-jétől az új típusú hibrid és elektromos autókat kizárólag hanggenerátorral felszerelve lehet forgalomba hozni az Európai Unió tagállamaiban, hogy a szinte zajtalan járművek észlelése könnyebb legyen a gyalogosoknak és a kerékpárral közlekedőknek – hívta fel a figyelmet az EY üzleti tanácsadó.
Az Európai Parlament még 2014 tavaszán fogadta el és adta ki az erről szóló rendeletet. A júliusi határidő az új típusnak számító, azaz új EK típusjóváhagyási számmal rendelkező hibrid és tisztán elektromos járműveket érinti.
A rendelet szerint a hang automatikusan bekapcsol, ha a jármű legalább 20 km/h-s sebességgel mozog, illetve az jármű hátrafelé halad. A hangtípus nincs megadva, de 56 dB felett kell legyen – körülbelül olyan hangos, mint egy elektromos fogkefe –, és ne haladja meg a 75 dB-t, egy átlagos belső égésű autó hangszintjét.
A rendelet célja, hogy az elektromos járművek biztonságosabb résztvevői legyenek a közlekedésnek, és ezzel az elfogadottságuk is növekedjen.
Az oroszlánkirály zeneszerzője írja az elektromos BMW-k hangját
Az elég vicces lenne, ha a Batman filmek zenéit harsognák az elektromos autók, de itt egy kicsit másról van szó.
Az EY megbízásából az Ipsos Zrt. által készített, 500 hazai autóvezető megkérdezésével készült friss felmérésből az is kiderült, hogy a magyarok csaknem kétharmada szívesen váltana elektromos vagy tölthető hibrid autóra egy kedvező ajánlat esetén. Majdnem minden tizedik válaszadó a költségektől függetlenül is azt tervezi, hogy ilyen típusú gépjárművet vesz a jövőben. A megkérdezetteket jelenleg leginkább az autók ára (40 százalék) és az egy töltéssel megtehető túl rövid távolság (28 százalék) tántorítja el a váltástól.
Az önvezető autókkal kapcsolatban már nem ennyire elfogadóak a magyar autósok. A felmérésben részt vevők harmada biztos abban, hogy 15 éven belül elterjednek ezek a járművek, de többségük soha nem gondolkodna el ilyen autó vásárlásán.