A BMW X2 M35i több tekintetben is új fejezetet nyit az autógyár történelmében, és bár SUV-jellegű formatervvel bír, a gyakorlatban nem sok választja el egy valódi kompakt sportautótól.
A BMW sokakat meglepett azzal, hogy 2017 őszén bemutatta a minden előzmény nélküli X2-t, ami azzal rögtön bevéste magát a márka rajongóinak szívébe, hogy az újkori BMW-k közül elsőként viselt az oldalain is kék-fehér logót. A legerősebb 25d dízelmotorral általunk korábban már alaposan letesztelt típus gyakorlatilag nem más, mint a korábban kijött X1 kevésbé praktikus és sokkal sportosabb testvérmodellje.
Amely mostantól bivalyerős M Performance változatban is elérhető: az új X2 M35i-t München környékén teszteltük.
Sportruha
Mivel az X2 már alaphelyzetben egy igen sportos külsejű szubkompakt luxus SUV, és mivel a típus gyengébb és olcsóbb modelljei is rendelhetők látványos M Sport külső megjelenéssel, a csúcsragadozó dizájnjával nem túl sok munkájuk akadt a tervezőknek.
A kulcsszó ezúttal a cérium, vagyis az az 58-as rendszámú nehézfém, melynek szürke színe mattított formában több helyen is visszaköszön. Ilyen színt kapott többek közt a vesére hajazó és ezúttal lefelé fordított hűtőrács külső pereme, a sportosra faragott lökhárítók alsó sarkaiban lévő kamu légbeömlő nyílások külső része, a visszapillantótükör, illetve a két darab 10 centiméteres kipufogóvég.
A kerékjárati ívek peremét ezúttal a karosszéria színére fújták, és persze nem hiányozhat a fedélzetről a sportos küszöbbetét, a C-oszlopot ékesítő BMW embléma, a cápauszony antenna, az ötödik ajtó egyedileg formázott spoilere, illetve a szolid M35i típusjelzés.
A cérium a könnyűfém-felniken is visszaköszön, melyek minimum 19 colosak a legsportosabb X2 esetében. A miértre nem egyszerűen az a válasz, hogy mert csak ilyen kerekekkel néz jól ki a típus, hanem sokkal inkább az, hogy a 18 colos első féktárcsáknak egyszerűen kell a hely. Hátul 17 colosak a fékek és az alapáras M Sport rendszer féknyergei kék fényezést kaptak.
Legek
Az X2 benzinmotoros kínálatának eddigi legerősebb példánya a 192 lóerős 20i, melynek 7,7 másodperces 0-100-as szintideje egyáltalán nem rossz, de nem mindenki tud megbékélni vele. Pontosan nekik készült az M35i, mely a 20i-éhez hasonló 4 hengeres 2 literes turbómotort kapott, csak éppen jelentősen nagyobb teljesítményű formában.
Ez a B48A20M1 típusjelű motor a BMW valaha készült legerősebb utcai használatú 2 literes erőforrása, ami 5000-6250 percenkénti fordulatszám tartományban 306 lóerőt ad le. Ehhez 450 Nm-es csúcsnyomaték társul, ami ráadásul már 1750-es fordulattól rendelkezésre áll.
Komoly értékek ezek, de a nagy rivális Mercedes már jó ideje 381 lóerőt, illetve 475 Nm-t is ki tud szedni hasonló lökettérfogatból. Kérdésünkre a BMW munkatársai elmondták, hogy a müncheni cég egyelőre nem tervez 306 lóerőnél többet kifacsarni a motorból, és az is biztos, hogy nem lesz X2 M40i, vagy esetleg X2 M.
Ha már a legeknél tartunk, az X2 M35i a BMW első olyan M Performance modellje, mely egy alapvetően elsőkerékhajtású platformra, esetünkben az X1 és a Mini Countryman által is használt UKL2-re épül. Továbbá ez az első olyan újkori M-es modell, ami nem 6, hanem 4 hengeres.
Mellesleg ugyanez a 306 lóerős hajtáslánc került a nemrégiben bejelentett Mini Countryman JCW-be is, mely azonban karakterét tekintve teljesen más, mint a BMW X2 M35i.
Milyen vezetni?
Az már az első beindítást követően azonnal kiderül, hogy a sportos felhangok ellenére mégis csak egy "egyszerű" 4 hengeres motorhoz van szerencsénk. Hosszasan lehet sopánkodni, hogy megloptak minket 2 hengerrel, de egyrészt az X2 elejében egyszerűen nem férne el a gyártó hőn szeretett 6 hengeres 3 literes motorja, másrészt ebben a kategóriában a riválisok sem igazán tudnak felmutatni fél tucat hengeres sportmodelleket.
Az M35i motorja nagy kedvvel veszi a fordulatszámot és padlógázra komoly erővel préseli az opcionálisan M Sport kivitelű és kiváló oldaltartású ülésekbe a sofőrt. Állóhelyzetből 100-ra alig 4,9 másodperc alatt lehet kilőni és a gyorsulásnak csak 250 km/h-nál szakad vége, amit a német Autobahnon ezúttal büntetlenül tudtunk kipróbálni.
Comfort módban egész visszafogott audioprodukciót kapunk, a sportosabb hangzáshoz át kell váltani sport üzemmódra. A hangok túlnyomó része a motor felől és részben sajnos a hangszórókból érkezik, a sportkipufogók szerepe ezúttal sokkal marginálisabb, mint például a közvetlenül az X2 M35i után kipróbált Z4 M40i esetében. Ezenkívül a vártnál kevésbé sportos hang a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak és az emiatt beszerelt új Otto-részecskeszűrőnek is köszönhető.
A korábban tesztelt 25d-től eltérően már nem mechanikus, hanem elektronikus váltókart kapott M35i nyolc fokozattal gazdálkodik. Az Aisin eredetű automata egység a kormány mögötti fülek révén manuálisan is kezelhető, és villámgyorsan, rántás nélkül teszi a dolgát.
Az elöl M Sport differenciálzárat kapó M35i csak és kizárólag XDrive összkerékhajtással készül, ami megkönnyíti az erő aszfaltra juttatását, de ez a játékosság rovására megy. Az erőnek maximum az 50 százaléka jut a hátsó kerekekre, vagyis nem ez a bajorok új driftkirály típusa. A tesztfogyasztás egyébként 11 liter magasságában alakult, ami a komoly teljesítmény és a dinamikus haladás ismeretében teljesen korrektnek nevezhető.
A karosszéria az alapmodellnél 1 centiméterrel közelebb került az aszfalthoz, vagyis ebben a formájában az X2 még inkább elhiteti velünk, hogy nem is SUV, hanem egy álruhás hot hatch. Az M hangolású futómű adaptív kivitelű, vagyis gombnyomásra lehet keményíteni-lágyítani rajta, de az a sanda gyanúnk, hogy a hazai utakon még a legpuhább üzemmód is túl kemény lesz. A tesztautón 19 colos felnik voltak, de felár ellenében akár 20-as kerekekkel is rendelhető a csúcs X2-es.
A minőségérzet rendben van, egyértelműen átlag feletti, de érződik, hogy a BMW azért szeretett volna egy kis távolságot tartani a nagyobb és drágább modellektől. A kormány mögötti analóg műszerek jól mutatnak ugyan, de manapság, amikor már egy Skoda Karoqba is rendelhető digitális műszerfal, enyhén idejét múltnak tűnnek.
A középső érintőkijelző 8,8 colos képátlójú és a gyártó eggyel korábbi operációs rendszerű felhasználói felületével találkozhatunk rajta. Az utastér a kompakt autókéhoz hasonló méretű, a csomagtartó 470 literes térfogatát pedig maximum azok kritizálják, akik tudják, hogy az X1 puttonya ennél 35 literrel öblösebb.
Konklúzió, árak
+ : remek formaterv, jó minőségérzet, erős motor, kiváló menetteljesítmények, korrekt fogyasztás. –: egyesek hiányolhatják az igazi M fűszereket, itthonra kemény futómű, hátra rossz kilátás, magas ár. |
A BMW nemcsak az X2 piacra dobásával lépett egy picit merészet, hanem azzal is, hogy készített belőle egy igen sportos M35i verziót. Ami tulajdonképpen egy rétegmodell rétegváltozata, és ez rögtön előre us vetíti, hogy nem lesz gyakori látvány az utakon.
Az X2 M35i minden korábbinál hatékonyabban mossa el a sportos kompaktok és a crossoverek közötti határmezsgyét. Villámgyorsan lehet vele haladni, el lehet benne férni és még a csomagjainknak is jut benne hely. Fanyalogni csak azok fognak, akik 6 hengeres és hátulhajtós élvezeteket várnak tőle, de az egy nagyon más kávézó.
A BMW X2 M35i hazai alapára 16,7 millió forint, mely összeg néhány extra megrendelésével játszi könnyedséggel bőven 20 millió forint fölé tornázható. A legolcsóbb X2-es, a 140 lóerős 18i 9,4 millió forinttól indul, a 192 lovas 20i pedig 11,2 millió forintba kerül és 670 ezer forint ellenében tehető összkerekessé.
Dízelfronton a 9,9 millió forintos és 116 lóerős 16d jelenti a belépőszintet, majd pedig a 10,4 millió forintos 150 lóerős 18d, illetve a 12 millió forintos 190 lóerős 20d következik a sorban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.