A hidrogénban tárolt energiával működő autóra igen komoly támogatást ad az állam, de egyelőre sajnos csak a gyártó hazájában.
Nemrégiben volt szerencsénk kipróbálni a Honda Clarity Fuelcellt, mely egy sorozatgyártású üzemanyagcellás személyautó. Ennek a kocsinak a meghajtásáról ugyanolyan villanymotor gondoskodik, mint amilyen az elektromos autókat is hajtja, azonban az áramot nem nehéz és lassan tölthető akkumulátorokból, hanem néhány perc alatt tankolható nagynyomású hidrogénből nyeri – fordított vízbontással.
Januárban pedig a Hyundai rukkolt elő egy hasonló elven működő járgánnyal, a CES szakkiállításon leleplezett Nexo FCV-vel. Ez a gyártó által technológiai zászlóshajó modellnek titulált újdonság egy tele tankkal közel 600 kilométeres távolságot képes megtenni a legnagyobb csendben és vizet csepegtetve az útra. A kevesebb mint 5 perc alatt teletankolható Hyundai Nexo FCV önvezető funkciókkal is rendelkezik, és akár távirányítással is be lehet parkolni vele a legszűkebb helyekre.
Friss hír, hogy az újdonság Dél-Koreában máris elérhetővé vált, és az első napon rögtön több, mint 700 darabot rendeltek belőle. A Nexo FCV hivatalos listaára átszámítva mintegy 16 millió forint, azonban az állam olyan komoly támogatást ad rá, hogy a vevőknek végül is csak 8 millió forintot kell a kocsiért fizetniük. Az üzemanyagcellára 10 év vagy 160 ezer kilométeres garanciát vállal a gyártó.
A villanymotor 160 lóerős teljesítményre képes és 394 Nm-es nyomatékot állít elő, és ez 9,5 másodperces 0-100-as sprintidőt tesz lehetővé. A Hyundai előző üzemanyagcellás modelljének, a Tucson FCV-nek ehhez 3 másodperccel több időre volt szüksége, ráadásul ennek a jelentősen nagyobb tömegű korábbi típusnak mintegy 170 kilométerrel szerényebb volt a hatótávja.
A dolog egyetlen, bár igen komoly szépséghibája, hogy hazánkban egyelőre még egyetlen nyilvános helyen sem lehet hidrogént tankolni, és a nálunk fejlettebb nyugat-európai országokban is elég ritkák a hidrogénkutak. Így egyelőre azt sem tudni, hogy hozzánk mikor érkezik majd meg a Hyundai újdonsága.
A hidrogént egyrészt ipari melléktermékből, másrészt megújuló energiával működő vízbontással nyerik, tehát a távolban sincsenek bőszen füstölő kémények. Ugyancsak komoly pozitívum, hogy az üzemanyagcellás autókban csak egy parányi, 1-2 kWh-s puffer akkumulátor található, vagyis a környezetet a több 10 kWh-s akkumulátorpakk gyártása sem terheli, mint egy e-autó esetében.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.