Módosult egy fontos szabályozás a külföldről behozott használt autók forgalomba helyezésével kapcsolatban.
Eddig az év híre az import használt autókra vágyóknak – amelyet a Totalcar dolgozott fel részletesen –, hogy január elsejétől a külföldről behozott autókra is kell eredetiségvizsgálatot csináltatni az első magyarországi forgalomba helyezés előtt.
Eddig kizárólag a belföldi piacon megforduló, illetve az Európai Gazdasági Térségen kívülről származó járműveket kellett megvizsgáltatni az átíratás előtt. December 30-án viszont egy kormányrendelettel megváltoztatták a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló rendeletet, így januártól a külföldről behozott használt autók is kivétel nélkül kizárólag a vizsgálat után kaphatnak magyar rendszámot.
Az autó motorméretétől függően 17-20 (teherautóknál 22) ezer forinttal fejeli meg a külföldről behozott autók üzembe helyezési költségeit – írja a Totalcar.
Mindez alapvetően egy-két tipikus csalási módszer ellen hatékony lehet, mint például a klónozás, vagyis amikor egy lopott autóba beütik egy hozzá teljesen hasonló, de teljesen máshol lévő autó alvázszámát, majd továbbértékesítik, elvileg tiszta papírokkal. Eddig itthon csak azt ellenőrizték, hogy a gyári azonosítószámok ugyanazok legyenek az autón, mint a papírjain, mostantól viszont a számok eredetiségét is vizsgálják.
Így vesznek használt autót a profik
Cseppet sem lassult a használtautók adásvétele itthon, legyen az akár első magyar gazdás vagy importból származó, tutinak tűnő nyugati vétel. Kis túlzással az egymillió használtautó-kereskedő országa lettünk, rengetegen seftelnek valamilyen módon kocsikkal.
Garancia ugyanakkor nincs a teljes megtisztulásra és a Totalcar is felidéz néhány esetet, amikor mit sem ért az eredetiségvizsga, mert később kiderült, hogy problémás az autó, a vizsgáló cég jogi felelősségét mégsem tudták igazolni. Az elvi kártérítést nehéz érvényesíteni, az ilyen problémás autókat pedig lefoglalja a rendőrség, vagyis a tulajdonos mindenképpen rosszul járhat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.