Üvöltő benzinfalók helyett a sivító elektromos autók felé fordulnak a legnagyobb hagyományú márkák is az autósportban. A motorizáció legújabb forradalma miatt a motorsportokat is újra kell tanulnunk.
Feladta a leckét a többieknek is legutóbbi lépésével a Mercedes, amikor bejelentette, hogy kiszáll a német prémiumgyártók motorsport-cirkuszából a DTM-ből, magára hagyva a BMW-t és az Audit. Helyette a mind népszerűbb elektromos szériára, a Formula E-re kívánnak koncentrálni. Az eset nem példanélküli, sorra hagyják el a régi nagy klasszikus benzinégető versenyszériákat a gyártók. Az Audi például idén már nem is indult legnagyobb sikereinek helyszínén a Le Mans-i 24 órás viadalon. Mindehhez, komoly pofont adva, társult a Porsche is, akik szintén bejelentették kiszállnak az úgynevezett LMP1-es kategóriából, amely a hosszú távú autóversenyzés abszolút csúcsát jelenti.
A miértekre az egyes márkák esetében más-más hangsúllyal kerül szóba a saját házuk táján eszkalálódó dízelbotrányok költségei, vagy a német gyártókat érintő legutóbbi kartellvádak. Mindenesetre, ahogyan az egész autóipar, úgy a legfontosabb kísérleti terepe a motorsport is hatalmas változásokat él át. Az autózás jelenlegi forradalmát, ami a belsőégésű motorokról való leválás jelenti, áttérve az elektromos autózásra, egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni a motorsport oldaláról sem.
Sok-sok fontos momentum vezetett ahhoz, hogy az események az utóbbi időkben így felgyorsuljanak, de mostanra látható, hogy ha az autósport nem akar a lovas fogathajtás egzotikus, de nagyon kevesek által követett szintjére süllyedni, akkor az élére kell állnia az alternatív hajtású autófejlesztéseknek is.
Mit adtak nekünk az F1-esek?
A motorsport, élén a Forma–1-gyel mindig is sokat adott a motorizációnak. Ennek a szakágnak köszönhetjük a kulcsnélküli indítógombot, a duplakuplungos-váltót, az aktív futómű-felfüggesztést, a karbon-kompozit járműelemeket, a kenőanyagok és gumiabroncsok innovációiról nem is beszélve. A technológiai transzfer persze nem azonnali a csúcssportból, de az említett szerkezetek egyre általánosabbak a hétköznapi autókban is.
A mostani idők legnagyobb változtatása, a hibrid-technológia bevezetése a Formula–1-ben is teljesen más szemléletet és hatalmas horderejű változást jelentett. Ha arra gondolunk – szigorúan a méretét tekintve –, egy hétköznapi 1.6 literes turbómotor hajtja a világ legszofisztikáltabb versenyautóit, egy fékenergia- és egy hőenergia-visszanyerővel megtámogatva, akkor jól látszik, milyen fontos elemeket tesztelnek a jövő autói szempontjából. Persze ezek 1000 lóerő körüli teljesítményükkel egy másik világot jelentenek, de a motorsport olyan feltételeket teremt szinte minden szempontból, amelyeket időben, erőforrásban és szimulációban lehetetlen mesterséges formában pótolni.
Van olyan, hogy zöld motorsport?
A világtrendeket követve pedig egy egyértelmű, hogy a motorsportban is a fenntarthatóság, a környezettudatosság az új mottó. A néhány éve még megmosolygott Formula E-sorozatba egyre-másra igazolnak a nagy csapatok. Az Audi, a Renault, a Jaguar, a Mercedes és a 2018/19-es szezontól a BMW is, amely egyébként már most is komoly szerepet vállal a Safety Car, az orvosi autó és a beavatkozó kocsit biztosítva, i8-asok és i3-asok formájában. Érdekesség, hogy ezeket az i8-asokat már most is vezeték nélkül töltik, indukciós módszerrel, amellyel 1 óra alatt teljesen feltöltik a kocsi 7,2 kW-os rendszerét.
Ugyan ilyen technológia finomság, a Jaguar/Williams által fejlesztett 3495 alkatrészből álló akkumulátor-pakk, amely mára túl is mutat a Formula E-n, és a márka első elektromos szabadidő-autójában köszön majd vissza. És úgyan így, a versenyautók hajtásához szükséges energiát is zöldforrásból nyerik. Egy olyan, üzemanyagként glicerint használó generátorból kapják az autók az áramot, amelynek nincs karbon, illetve nitrogén-oxid mellékterméke. Vagyis menet közben még egy alternatív üzemanyagot is tesztelnek, amelyet reményeik szerint, hamarosan kereskedelmi forgalomba is hozhatnak.
Ma a versenypályán, holnap után talán az utcán
A mai konnektoros hibridek, vagy elektromos autók legnagyobb problémája még mindig a hatótáv. Egy elektromos autó motorja nem kifejezetten bonyolult, a nehézséget a kellő energia tárolása, illetve az energia menedzsmentje jelenti. Mindez, ma még abban csúcsosodik ki, hogy egy teljes versenyt az elektromos autók nem tudnak egyszerre teljesíteni. Féltávra lemerülnek az akkumulátoraik, emiatt autót kell cserélniük a pilótáknak verseny közben.
Ügyesen tálalva mindezt persze még izgalmasnak tekinthetjük a procedúrát, pedig nincs másról szó, mint technológiai hiányosságról. Mindezt lassan orvosolják is, és az 5. szezonra (2018/19) megváltozik a szabály és egy autóval kell teljesíteni a távot, amely még komolyabb energiamenedzsment-fejlesztéseket követel. Ehhez pedig szakemberek kellenek, akik a közeljövő autóinak egyre bonyolultabb elektronikai fejlesztéseit irányítják. Sokkoló lehet, de mára leginkább informatikusok és villamosmérnökök kellenek az autóparba, sem mint gépészek. Erre a tényre hívta fel a figyelmet nemrégiben a Volkswagen vezére is, aki kijelentette, legfontosabb konkurenciájuk az "új világban" már a Tesla, akiknél a műszaki fejlesztői állomány fele informatikai oldalról érkezett, amiről ők csak álmodhatnak egyelőre.
Az elektromos motorsport terjedésének van egy másik aspektusa is, amelyre megint csak nagyon jó pillanatban éreztek rá a Formula E-t promotáló ügyes menedzserek. Mi lesz, ha a városok kitiltják a benzines és dízelautókat a belső terültekről. A Formula E erre a kérdésre is azonnali választ adott, mivel ezek az autók sem zaj – nagyjából 80 decibel hangerővel visítanak – sem más, közvetlen környezeti terhelést nem okoznak, ezzel el tudták érni, hogy a nagyvárosok legfrekventáltabb részein tudjanak futamokat rendezni. Párizsban, Londonban, Berlinben.
A gyártók számára pedig végeredményben az autósport legendás kijelentése ugyanúgy érvényben marad valószínűleg az elektromos autók esetben is: „Win on Sunday, sell on Monday” – „Nyerj vasárnap és hétfőn nálad vásárolnak”. Nincs jobb promóció egy sikeres versenyautónál, legyen az benzinfüstölő, vagy akár elektronpusztító.