Autó MTI/hvg.hu 2017. április. 30. 17:02

Temetik a dízelautókat, de lehet, hogy bánni fogjuk

A dízelbotrány még élénken él az autóvásárlók memóriájában, de nemcsak emiatt várható, hogy 2030-ra az új kisautók közül már egyik sem gázolajjal működik majd. Az autógyártók továbbra is milliárdokat fektetnek a technológiába, csak a Boschnál 50 ezer állás függ ettől.

Minden harmadik dízelautó-tulajdonos benzines autóra váltana következő vásárlásakor a Forsa piackutató intézet felmérése szerint.

A dízelbotrány nem maradt következmények nélkül: a fenti véleményt megfogalmazó autósok a dízelmotorok koromkibocsátása és használatuk lehetséges korlátozása miatt váltanának.

Az elektromos autók azonban még nem képviselnek reális alternatívát az átlagos vásárlók számára a csekély hatótáv és a támogatással együtt is magas beszerzési költség miatt.

Szombati cikkünkben éppen azokat a szempontokat vettük végig, amelyek segíthetnek a benzines és dízeles modellek közti döntésben:

Amikor a pénz számít: milyen autót érdemes venni?

Nő a gázolaj ára, dagad a dízelek környezetszennyezése körüli botrány, a benzines viszont többet fogyaszt. Mi a megoldás?

Büdös, de munkahelyeket teremt

Az autógyártókat egyrészt az aggasztja, hogy a dízel technológia romló elfogadottsága milliárdos fejlesztési beruházásaik megtérülését kockáztatja, másrészt munkahelyek ezreit is veszélyezteti mind az autógyártásban, mind pedig a beszállítóknál. Csak a Bosch autóipari beszállítónál például 50 ezer állás függ a dízel technológiától. 

"Egyáltalán nem szolgálja a környezetvédelem ügyét a dízel szapulása" - jelentette ki Christian Vietmeyer, a fémipari vállalatok szakmai képviseleti szervezetének az elnöke, megjegyezve, hogy a vásárlók nagy része érzelmi alapokon szokott dönteni.

A német autógyárak, a Volkswagen, a Daimler és a BMW kommunikációja nagy hangsúlyt helyez a dízelmotorok alacsony fogyasztásának és alacsony szén-dioxid-kibocsátásának a tudatosítására. 

"Nagy jövő áll még a tiszta dízel előtt" - fogalmazott Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung lapnak adott interjúban. Luca de Meo, a Volkswagen leányvállalata, a Seat vezérigazgatója pedig a Focus szombati számában fogalmazta meg: "ha a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni akarjuk, akkor rövid- és középtávon egyszerűen nem tekinthetünk el a dízelmotoroktól".

A VW szóvivője, Nicolai Laude szerint "a legújabb kipufogógáz-kezelési technológia a nitrogénoxid-problémát is megoldja az új autóknál".   

Temetik a dízelt

A Roland Berger vezetési tanácsadó vállalat felmérése szerint a felső- és közép kategóriában a dízelautók részaránya 2030-ra egyharmadra, a kisautók kategóriájában pedig nullára csökken. Jelenleg minden második új autó dízel Európában. 

A nagy autógyártók rendületlenül milliárdokat invesztálnak a technológia fejlesztésébe. A német környezetvédelmi minisztérium szerint ugyanis a dízelautók károsanyag-kibocsátása közúti forgalomban jócskán felülmúlja az uniós határértékeket. A német tartományi kormányzatok ezért ellenintézkedéseket fontolgatnak. Stuttgart és München például 2018-tól az idősebb dízelautók használatának a betiltását tervezi.

Hirdetés