Több évtizedes diktatúra után ígér kollektív döntéshozatalt a Forma–1 új tulajdonosa. Az amerikai Liberty Media a tengerentúlon megszokott szórakoztatóipari termékké alakítaná át a trónfosztott Bernie Ecclestone által épített globális, száguldó cirkuszt. Rajt: most hétvégén.
Nem fukarkodott a dicsérő jelzőkkel az amerikai Chase Carey, a Forma–1 új irányítója, amikor hivatalos közleményben vett búcsút a világ legismertebb autóversenyét négy évtized alatt amatőr baráti klubból dollármilliárdos üzletté felépítő, 86 éves Bernie Ecclestone-tól. A tiszteletbeli elnöki posztra emelt brit üzletember azonban rögvest az első nyilatkozatában elbocsátásnak nevezte a lépést, amire ráadásul egy konferenciabeszélgetésben került sor, nem is szemtől szemben. Azt viszont cáfolta, hogy régi cimborájával, Flavio Briatorével rivális versenysorozatot indítana, mondván, esze ágában sincs ártani élete főművének.
A terjedelmes bajszú, 62 éves Carey később már nem volt udvarias. Mint mondta, számtalan lehetőséget hagyott veszni a száguldó cirkuszt szeszélyes diktátorként irányító Ecclestone. Példaként a Monacói Nagydíjat említette, ahol elvarázsolták a gyönyörű versenyautók, az arisztokratikus környezet és a háttérben kéklő tenger, ám amikor egy pólót akart venni a fiának, sehol sem kapott.
Azt is kihagyott ziccernek nevezte, hogy a rajongók számára nem kínálnak komplex élményt, a Forma–1 szponzorairól gondoskodás idejétmúlt, a versenysorozat marketingje pedig nem méltó az eseményhez. A Forma–1 ráadásul szinte nem is létezik a közösségi médiában, és tavaly próbálkozott először a Facebook Live video streaming közvetítéssel, ami kudarcnak bizonyult. Ez főként annak tulajdonítható, hogy a Liberty Media 2016. szeptemberi tulajdonosi belépéséig megkérdőjelezhetetlen akaratú kényúrként irányító Ecclestone idegenkedik az információtechnológiától, a Twittert és a Facebookot pedig egyenesen hülyeségnek tartja.
A Harvard Business Schoolon végzett, és korábban a 21st Century Fox médiabirodalmat Rupert Murdoch sajtócézár jobbkezeként, alelnökként igazgató Carey a diktatúra után demokráciát ígér, azt hogy az eddiginél jobban figyelembe veszik a csapatok, a pilóták, a szponzorok és a nézők érdekeit. A reformok végrehajtására két embert vett maga mellé.
A versenysorozat technikai ügyeit a brit Ross Brawn intézi, aki kiváló kapcsolatokkal bír a csapatokkal, és nagy tekintélynek örvend közöttük. A 62 éves Brawn csapatfőnökként a Benettonnál, majd a Ferrarinál részese volt Michael Schumacher mind a hét világbajnoki címének. 2009-ben nagy meglepetésre a nevét viselő istállóval megnyerte a konstruktőri versenyt, majd 2013-ban a Mercedestől távozott, mert összekülönbözött Toto Wolff-fal és Niki Laudával.
A Formula One Groupra átnevezett versenyszervező vállalkozás üzleti ügyeit Carey a szintén amerikai Sean Bratchesre bízza, aki korábban az ESPN sporttévé hirdetéssel, szponzorálással és licencjogokkal kapcsolatos tevékenységét ellenőrizte. Ő lesz a digitális stratégia kidolgozója is.
Leléptetett kényúr |
A már a nyolcvanas éveiben járó, 159 centis, "pöttöm" Bernie Ecclestone fogadást ajánlott a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelnek: ki teljesít gyorsabban egy hosszt annak a luxusszállodának az uszodájában, ahol laktak. Csak annyi előnyt kért, hogy Vettel igyon meg egy pohár vizet, mielőtt beugrik. Amikor a német pilóta belement, Ecclestone hozatott neki egy pohár forró vizet – és megnyerte a fogadást. A minden hájjal megkent milliárdos üzletember világéletében szerette, ha a pálya neki lejt, és nem tűrte az ellentmondást. Nagy játékos volt a színfalak mögött, de nemigen tudott lakatot tenni a szájára sem. Dicsérte Hitlert és hasonlította háztartási gépekhez a nőket, de jó pénzért – szívfájdalom és lelkiismeret furdalás nélkül – adott futamrendezési jogot akár olyan, az emberi jogok tiszteletben tartásával hadilábon álló országoknak is, mint Azerbajdzsán vagy Bahrein. Az 1930-ban egy halász fiaként egy kis délkelet-angliai faluban született Ecclestone a középiskolát otthagyva 16 évesen motoralkatrész-kereskedőnek állt. Meg amatőr autóversenyzőnek. Aztán egy ingatlanpiaci kitérő után a brit Stewart Lewis-Evans menedzsereként, 1957-ben már a másik oldalról toppant be a Forma–1-es versenysorozatba. 1970-ben az osztrák Jochen Rindt menedzsere volt (aki a széria máig egyetlen poszthumusz világbajnoka), '72-ben megvette a Brabham csapatot, '74-ben pedig más tulajdonosokkal együtt megalapította első hatalmi bázisát, a Forma–1-es Konstruktőrök Szövetségét (FOCA). A 2013–2015-ös időszakban évi 1,7 milliárd dolláros bevétel mellett 470 milliós üzemi nyereséget ért el, pedig a versenysorozat fénye már kicsit megkopott (a szponzoroktól a 2012-es 950 millió után 2015-ben már "csak" 750 millió dollárt zsebelt be.) Az évtizedek során Ecclestone többször is adta, vette, átcsoportosította a Forma–1 kereskedelmi jogait. Üzletelt a néhai Leo Kirch német médiacézárral és a Morgan Grenfell amerikai befektetési bankkal is, mígnem 2006-ban meghatározó tulajdonosként toppant be a CVC Capital Partners magántőke-befektetési társaság, majd tavaly szeptemberben a Liberty Media. Utóbbi január végén át is vette a hatalmat, és finoman, de határozottan ajtót mutatott Bernie-nek. Az 1999-ben hármas bypass-műtéten átesett üzletember vagyonát ma 3,1 milliárd dollárra becsülik. Annak ellenére, hogy 2009-ben a válása az exmodell Szlavica Radictól több mint 1 milliárd dollárjába került, hogy 2014-ben hosszas pereskedés után legalább százmillió dollárt fizetett, hogy a vesztegetés és hűtlen kezelésre felbújtás vádja alól kikerüljön. És bár kifizette volna aktuális anyósa után Brazíliában az emberrablók által követelt 28 millió fontos váltságdíjat is, a pénzszórás Mr. E.-t nem jellemzi. Az sokkal inkább, hogy bevételeit egy adóparadicsomban lévő családi alapítvány útján főként két lányára, Tamarára és Petrára költi. |
A kiterjedt műholdas és kábeltelevíziós érdekeltségekkel rendelkező – Európában például a UPC-t is birtokló – Liberty Media 8 milliárd dollárért szerezte meg két lépésben a Forma–1 fölötti ellenőrzést a CVC Capital Partners magántőke-befektetési társaságtól. A cégbirodalom irányítója a zárkózottsága és határozott vezetési stílusa miatt Darth Vaderként is emlegetett, 76 éves John Malone, akinek a vagyonát 7,2 milliárd dollárra becsülik.
Az amerikai hatalomátvétel miatt sokan attól tartanak, hogy az ázsiai és közel-keleti terjeszkedés ellenére még mindig alapvetően Európa-központú Forma–1-et „amerikanizálják”. Amit ugyan Carey tagad, ám azt nem, hogy a versenysorozatot a modernizálás mellett megpróbálják a világ legnagyobb, 13 milliárd dolláros sportszponzorációs piacával rendelkező USA-ban a mostaninál sokkal jobban megkedveltetni.
Rögtön ott van a versenysorozat pozicionálása. A Forma–1 a tengerentúlon alig ismert, és csupán egy futama van, a texasi Austinban, ahol idén október 22-én tartják az Amerikai Nagydíjat. Az amerikaiak a NASCAR-t ismerik, ám azt marketing szakértők szerint főleg az alacsonyabb keresetű, vidéki férfiak követik, és a pénzügyi mutatók alapján ők is egyre kevésbé lelkesen. A körbe-körbe keringő, felspécizett, de alapvetően hétköznapi modellekből épített NASCAR-autókhoz képest a Forma–1 technikai csodákat, egyedi, szemre is mutatós – menő autóskártyára kívánkozó – sportkocsikat kínálhat, s főleg a fizetőképesebb középosztályt célozhatja meg. Olyanokat, akik egy felmérés szerint
a Forma–1-et egy kategóriába sorolják a wimbledoni tenisztornával
vagy az amerikai és európai golfozók kétévente megrendezett csúcstalálkozójával, a Ryder Cuppal.
Nyílt titok, hogy Carey több futamot szeretne az Egyesült Államokban. Fogadkozik, hogy a patinás nyugat-európai helyszíneket – Monte Carlót, az angliai Silverstone-t vagy az olaszországi Monzát – feltétlenül megtartják, így a találgatások szerint a Kuala Lumpur-i, a szocsi vagy a bakui tűnhet el a szerződés lejártával a naptárból. De az is meglehet, hogy akár 25-re nő majd az egy idénybeli futamok száma.
Carey a Monacói vagy a Szingapúri Nagydíj mintájára azt szeretné, ha máshol is a rendező város szövetében rejlő utcákon, és nem külön épített pályán dübörögnének a versenyautók. Szóba került London – amelynek már a mindenki mástól zsíros licencdíjat kérő Ecclestone is fizetett volna a rendezésért –, valamint Las Vegas, New York, Miami és Los Angeles, mint egy jövőbeni utcai verseny színhelye. A több amerikai futam a tengerentúli közönség megnyerésében is segíthet, hiszen őket nehéz a tévé elé ültetni, ha az időeltolódás miatt csak az amerikai, a kanadai, a mexikói és a brazil nagydíjat nézhetik számukra kedvező időben, a többihez virrasztaniuk vagy korán kelniük kell.
Az új tulajdonos az izgalomfaktort is növelné. Elsősorban azt szeretnék, ha egy verseny az utolsó körökig kiszámíthatatlan lenne, és maga a sorozat sem fulladna unalomba, mint az utóbbi években a Mercedes óriási technikai fölénye miatt. A változtatás azonban éppúgy nem egyszerű, mint a pénzek elosztásának módosítása. Az utóbbiról rendelkező Concorde Egyezmény például 2020-ig még biztosan érvényes. A Forma–1 ugyanis irdatlanul sok pénzbe kerül a csapatoknak, ezért helyzeti előnyt élveznek a gyáriak vagy a tehetős szponzor által támogatottak, s a kicsik gyakran a túlélésért küzdenek.
Carey azt is szeretné, ha egy-egy futam nem korlátozódna az edzésekkel, az időmérőkkel és magával a versennyel csak egy hétvégére. Az elképzeléseiben világszerte két tucatnyi „Super Bowl” – a tengerentúlon legnézettebb sportág, az amerikai futball szuperdöntője – megrendezése szerepel. Természetesen az ahhoz mérhető felvezetéssel, illetve üzleti és kereskedelmi körítéssel, meg legalább egy hétig tartó felhajtással.
Közelebb akarják vinni a rajongókhoz az autókat, azok technikáját, valamint a pilótákat, ami egyszerre jelenthet fizikai és digitális hozzáférést. Látogatást a boxutcában, a szuperautók szemrevételezését, de a közösségi médiában egyedi személyiségekként felépített versenyzőket – mint az ellentmondásosan színes egyéniségű Lewis Hamilton vagy a csodagyerek Max Verstappen – is, szappanoperaszerűen kiemelve például a köztük lévő konfliktusokat.
Végül pedig ott az éppen teret nyerni látszó virtuális valóság technológiája, amellyel a néző a futam közepében találhatná magát – persze jó pénzért.
Ha nem szeretne lemaradni a legfrissebb Forma–1-es hírekről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.