Célszerűségi, esztétikai és technológiai oka is van. Hármat egy csapásra.
Régebben, a 70-es évek végéig, gumitömítés rögzítette és króm szegély védte az időjárás viszontagságai ellen a szélvédőket. Mára annyit fejlődött a ragasztástechnológia, hogy szinte kizárólag ragasztással vannak rögzítve az autók szélvédői. De miért vannak rajta azok a kis raszteres pöttyök? Megkérdeztük a Carglass autóüveg-, szélvédőjavítással, cserével foglalkozó cég értékesítési vezetőjét, Németh Ferencet erről.
A lényege tulajdonképpen a gyártás során, a szélvédő belső oldalára felvitt kerámia bevonatnak – vagy raszterezésnek –, hogy megvédje a ragasztóanyagot az UV-sugárzás, káros, öregítő hatásától. A ragasztással felrakott üveg egyébként sokkal rugalmasabban reagál bármilyen erőhatásra, mint a korábbi keretbe illesztett megoldások.
A másik oka a raszterezésnek, részben esztétikai, egy nagyobb mai szélvédő, akár a műszerfal alja alá is beér síkban, ahol nem feltétlen a legigényesebb elemei vannak a műszerfalnak, ezt a területet szépen eltakarja. Hogy miért pontokkal oldják meg, az szintén optikai esztétika, a pöttyök finomabb átmenetet biztosítanak, mintha egy sima fekete sáv lenne oda húzva.
Még egy helyen van szerepe a raszterezésnek; a napellenzők lehajtásától függetlenül, illetve a belső tükör talpa mellett, mindig van egy kis rés, ahol kellemetlenül besüthet a nap, ezeket a helyeket is jól kitakarják ezek a pontok.
Egyébiránt így készül egy szélvédő:
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.