Autó hvg.hu 2017. január. 24. 16:50

Kedves autósok, önökön is múlik, mekkora a szmog

Két napja tart a szmogriadó sok városunkban. Nehéz a tömegközlekedésre hirtelen átültetni tömegeket, aki teheti most is autózik. Íme, néhány megfontolandó adat, ötlet, hogyan autózzunk legalább takarékosabban, környezetkímélőbben. Nem csak szmogriadó idején.

A Magyar Autóklub is tart úgynevezett ecodriving tréningeket, amelyeken a takarékos és környezettudatos járművezetési ismereteket adnak át. Hosszú távon a cél a helyi légszennyezés csökkentése, aminek nem kevésbé fontos mellékhatása, hogy üzemanyagot és pénzt spórolunk. Pintér József, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakág igazgatója adott jó pár hasznos ecodriving tippet.

Az egyik legalapvetőbb, hogy szedjük ki a felesleges holmikat az autóból, valamint szereljük le az autóról. Legyen az a csomagtartó vagy egy teli csomagtér: ha valami feleslegesen növeli a légellenállást vagy a súlyt, az a fogyasztást is növeli. A felesleges holmikat mielőbb tüntessük el az autóból. Konkrétan: 20 kiló súlyfelesleg egy százalékkal megnöveli a fogyasztást száz kilométerre vetítve. Ugyanilyen távon egy tetődoboz 1,5 liter többletfogyasztást eredményez, és még egy sima csomagtartó is plusz 0,7 litert – mondja elgondolkodtató információként Pintér József.

Örök klasszikus a guminyomás, akár télen, akár nyáron autózunk, a szakértő szerint illendő minden második tankolás alkalmával ellenőrizni. A rossz értékre fújt abroncs duplán megkéri az árát. Egyszer a többletfogyasztáson, egyszer pedig a gyorsabb elhasználódáson. Egy 0,5 barral alacsonyabb guminyomás az előírtnál akár 5 százalékkal magasabb fogyasztást eredményez a gördülési ellenállás megnövekedése nyomán. Ugyanakkor egyre több gyártó kínál alacsony ellenállású gumiabroncsokat, amelyekkel nagyjából 5 százalék megtakarítás érhető el, ezt mindenki mérlegelje belátása szerint érdemes-e rákölteni.

Ha a járművünk karbantartásán spórolni fogunk, azt a fogyasztására adjuk ki előbb-utóbb. Az eloxidálódott, kormos gyújtógyertyáktól és az eldugult levegőszűrőtől is nő a fogyasztás. A rendszeresen karbantartott fékrendszer és a beállított futómű ugyancsak csökkenti a fogyasztást. Az eltömődött, elhasznált levegőszűrők akár 10 százalékkal is növelhetik a fogyasztást. Az sem mindegy milyen olajat rakunk a kocsiba, az előírtnál nagyobb viszkozitású kenőanyagok szintén növelhetik 1-2 százalékkal a felhasznált üzemanyag mennyiségét.

Minden elektromos fogyasztó, amely be van kapcsolva, szintén növeli az átlagos fogyasztást. Bár a hátsóablak-fűtések és a tükörfűtések rendszerint 15-25 perc után automatikusan kikapcsolódnak, az autórádiótól a klímaberendezésen át az ülésfűtésig, a folyamatosan működő fogyasztók mind megkérik az árukat. Az ülésfűtés nagyjából 7 század liter pluszfogyasztást jelent óránként, míg a hátsóablakfűtés egytized liter pluszt.

Városi közlekedésben bánjunk finoman a gázzal és a fékpedállal. Aki folyton gyorsít és fékez, energiát pazarol. Jellemző mentalitás ugyanakkor az is, hogy piros lámpánál 20-20 centiket lépegetve megy előbbre valaki indulásig, teljesen feleslegesen. Ugyancsak szükségtelen a kényszerű araszolgatás, amikor kis távolságokat hagy valaki az előtte haladó autótól, majd fékeznie kell és újra gyorsítani.

Lehetőség szerint váltsunk minél hamarabb a legfelső fokozatba. Példaként elmondható, hogy a mai modern autóknál, amikor az elektronika szabályozza az optimális üzemanyag mennyiségét, akkor 70-nel autózni a 4. fokozatban 40 százalékos többletfogyasztást eredményez, mintha ugyanezt 5. fokozatban tennénk. Ugyanakkor az sem mindegy, hogyan gyorsítunk, a legmegfelelőbb ¾ gázzal, rövid, progresszív gyorsítás révén gyorsan elérni az utazósebességet, majd legfelső fokozatba váltani.

Sok olyan autóvezető van, aki felfelé és lefelé is minden fokozatot végigkapcsol. Ezek a sebességváltások növelik a fogyasztást. Például egy emelkedőn sem kell mindenáron visszaváltani, ha háromnegyed gázzal is felmegy ötödik fokozatban az emelkedőn az autó, sokkal jobb 1300-as fordulatszámmal közlekedni, mint félgázzal, negyedikben 1500-as fordulatszámmal. A különbség fogyasztásban száz kilométeren akár másfél liter is lehet – és ennek megfelelően több kipufogtatott káros anyag.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés