A Land Airbus 1400 embert tudna egyszerre szállítani, de a prototípus megépítése óta semmi sem történt.
2010 óta tervezik, néhány hónappal ezelőtt pedig végre bemutatták annak a kínai busznak a prototípusát, ami forradalmasíthatná nemcsak a távol-keleti, de sok más ország zsúfolt nagyvárosainak tömegközlekedését is.
A Transit Elevated Bus (TEB-1), vagy ahogy mindenki nevezi: a Land Airbus eredetileg 1400 embert lenne képes 60 km/h-val szállítani úgy, hogy közben egyetlen forgalmi sávot sem foglal el. A jármű ugyanis nem az úton, hanem az út két szélén lefektetett síneken közlekedne, a hasa alatt pedig az autók is elférnének. A prototípus ugyan az eredetinél jóval kisebb (300 utas, 50 km/h-s sebesség), azonban augusztusra már sikerült bemutatni a tesztpályán – igaz, arról később kiderült, hogy nem egészen olyan, mint amilyennek a kínai híradásból megismerhettük.
A lényeg viszont, hogy valóban megépült a prototípus, ami a projektet illetően bizakodásra adott okot. A Sixth Tone azonban a napokban egy elég lesújtó dolgot közölt a csodabuszról: a Land Airbus a teszt óta ugyanabban a két oldalról nyitott hangárban pihen, és szemmel láthatólag a kutya se foglalkozik vele.
Test site of elevated #bus left abandoned and inconveniencing residents after hype of initial lauch https://t.co/wxoT0tan3R
— Sixth Tone (@SixthTone) December 6, 2016
A Qinhuangdaoban található járművet ráadásul a város egy forgalmas helyen építették fel, ami arra kényszeríti a közlekedőket, hogy kikerüljék az adott szakaszt. Egy Yu néven nyilatkozó hivatalnok azt mondta, egyelőre nem tudni, mi lesz a jármű sorsa. A busz mögött álló cég, a TEB Technology két hónapja elhagyta a helyszínt, azóta pedig nem tudták velük felvenni a kapcsolatot.
A busz állaga viszont egyre csak romlik. Már most vastag por fedi, ami az alkatrészek közé is bekerülhet. Ráadásul tengerparti városról van szó, így az esőzések és a páratartalom sem tesz jót a busznak. A helyi üzletek ráadásul arra panaszkodnak, hogy a busz rosszat tesz a forgalmuknak.
China's futuristic 'straddling bus' now sits abandoned, gathering dust and blocking traffic https://t.co/2zCH85DX0x pic.twitter.com/zGob9K7xyq
— Shanghaiist.com (@shanghaiist) December 5, 2016
Hogy mi lesz az egész busz-projekttel, egyelőre nem tudni, az viszont biztos, hogy a jármű építői hat kínai nagyvárossal is szerződést kötöttek – többek között azzal a Zhangjiakouval is, ami a 2022-es téli olimpia egyik helyszínét biztosítja.
Ha kíváncsi a kínai szuperbusz további sorsára, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.