Autó Demeter Péter 2016. szeptember. 27. 18:01

Suzuki S-Cross-bemutató: nem csak stílust cserélt, de szívet is

Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

Nagyon hasít megint a magyar piacon a Suzuki. A Vitarából annyit adtak el idén, mint az őt követő négy másik szabadidő-autóból összesen. Most pedig megújult a kissé mostohának tartott testvér, a Suzuki SX4 S-Cross is.

A Suzuki S-Cross első változatára nehéz lett volna azt mondani, hogy a divatot üldözi, a szűkülő, kissé lógó orrával. A frissített változat egyértelműen divatcentrikusabb, főleg a látványos krómráccsal az elején. Azt nem mernénk kijelenteni, hogy osztatlanul talál majd elismerésre, de kétségtelenül olyan, mintha teljesen kicserélték volna a modellt.

Pedig ráncfelvarrásról lévén szó, nem raktak be más présformákat a Suzuki esztergomi üzemében az autó gyártásához, a lemezeket tekintve csak a motorházfedél változott. Ahogy szokás viszont, újak a lámpatestek – amelyek már LED-esek is lehetnek elöl-hátul – ezenkívül lényegében az új hűtőrács jelenti külsőségekben a megújulást. Összességében mégis sokkal komolyabban megújult autót kap, aki mostantól választ majd S-Crosst.

D.P.

Az egyik, hogy a továbbra is 4300 mm hosszú, 1785 mm széles és 1580 magas, 2600 mm tengelytávú S-Crosst felemelték a Vitara szintjére, hasmagassága másfél centit emelkedve 18 centi mostantól. Ennek a lépésnek másik következménye, hogy a kocsi alá nagyobb 215/55 R17-es kerekek kerültek. Az S-Cross csomagterében is megőrizte előnyét a Vitarával szemben, annak viszonylag szűk 385 literes kapacitásával szemben az S-Cross 55 literrel, egy bőröndnyivel, több helyet kínál.

A frissített S-Cross belső térben igazából a középső panelt emelték ki jobban egy kerettel, valamint puhább műszerfalborítást használnak, és újfajta az üléskárpit. A szabadidő-autó belseje egyébiránt kifejezetten kulturált, valahogy itt is átjön, hogy most jó passzban van a Suzuki. A középkonzol infotainment-rendszere logikus, éles grafikájú és gyors. A tolatókamera képe tűéles és erős napfényben kontrasztos. A vezetéstámogató rendszerek aktuálisak, a magasabb felszereltségen elérhető az adaptív tempomat, vagy az ütközésfigyelmeztető, ha nem is olyan finom szerkezet, mint egy új E-Merciben, de mindenképp növeli a biztonságot, adott esetben pedig sok pénzt és bosszúságot spórolhat az embernek.

D.P.

Ezek után jöhet igazán a lényeg, ugyanis a motorok átvariálása miatt eléggé feladták a leckét annak, aki mostantól a Suzuki szabadidő-autói közt akar válogatni. Az S-Cross kínálatából ugyanis kikerült az idáig ideális választásnak számító 1,6 literes, sima, turbó nélküli benzinmotor, amely 120 lóerős volt, keveset fogyasztott és olcsó a szervize. Haladni kell a korral, főleg az emissziós normák miatt, mostantól benzinesként csak turbómotoros példányok közül lehet választani az S-Crossból.

A Suzuki kisebbik, alig 1.0 literes, háromhengeres aggregátja feltűnik már az új Balenóban, de hamarosan az új Swiftben és a nagyon formásnak ígérkező új Ignisben is. A turbósítási trenden kár már keseregni, a választás itt legalább még megvan; a Suzukinak van turbós és turbó nélküli modellje is.

A menetpróba szempontjából igazán ez volt az érdekes, a piacilag is fontos újdonság. A tényleg aprócskának tűnő motorral, amelyet a szerelők biztosan nem fognak átkozni – legalábbis a helyszűke miatt –, minden egyéb főelemtől szépen elkülönülve mondhatni szinte elvész a motortérben. Az S-Cross súlya ezzel a motorral, még úgy is, hogy – végképp szürreálisnak tűnő párosítással, összkerék-hajtású is volt – mindössze 1185 kiló.

D.P.

A mindössze 988 köbcentis motorral szerencsére menetközben is könnyűnek érződik a kocsi, a hivatalosan 110 lóerős és 170 Nm-es maximális nyomatékú háromhengeres végeredményben tökéletesen elboldogul ezzel a kasztnival is. A lecserélt, 1,6-os szívómotorhoz képest a jelenlegi autózási szokásainkhoz még jobban is illeszkedik. A motort ugyanis nem kell forgatni, a nyomatéka 1900-as fordulatszám környékén megjelenik, amikor bekapcsol a turbó, utána nagyjából 3500-ig szépen húz, jobban meg nem is kell forgatni, lehet váltogatni a fokozatokat felfelé.

A háromhengeres jellege is tolerálható a motornak – érdekes módon alapjárat felett rázza kicsit a bódét, valamint ha bekapcsol egy nagyfogyasztó, mint a klímakompresszor, azt szintén érezni lehet –, de a kabintér kifejezetten csöndes.

Magasabb tempónál is elégnek tűnik a 110 lóerő, a kismotoros S-Cross-szal is bátran el lehet vállalni minden észszerű forgalmi szituációt – előzést, besorolást vagy egy mellékutcából sietős becsatlakozást a forgalomba. Összességében az óvatosan fogadott egyliteres motor ellenére úgy éreztük, nem a teljesítménye határait feszegeti az 1.0 literes motorral sem a megújult S-Cross.

D.P.

+ : korrekt külcsín és minőség, takarékos modern motorok, itthon gyártják

: kissé érzéketlen kormányzás, kár, hogy eltűnt a benzines szívómotor

Ugyanakkor azt is meg kell jegyeznünk, hogy a nagyobb motorral, az 1,4 literes turbóssal egészen kiteljesedik ez az autó is, ahogyan azt a Vitaránál is írtuk már. A 140 lóerős teljesítmény és 220 Nm-es nyomaték nagyon tisztességes menetdinamikát enged. Nyilván a plusz egy henger miatt, a nyomaték még alacsonyabb fordulaton élővé válik, már 1500-as fordulattól húz a nagyobbik motor. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy mindezt plusz 300 ezer forintért adják, megint csak erős fejvakarást okoz a Suzuki.

Az erősebb motorral még csak nem is feltétlen fogunk többször tankolni, ha sokat autópályázunk. Hivatalosan, az 1.0 literes elsőkerék-hajtású S-Cross vegyes fogyasztása 5,2 liter, ötfokozatú manuális váltóval, míg az 1.4 literesé, alig két decivel többet iszik, 5,4 litert. Már hatfokozatú manuális váltóval, elsőkerék-hajtással. Igazából az 1.0 literes is elég, csak mézesmadzag az a nagyobb teljesítmény.

Azt is érdemes megnézni, hol és hogyan készül az SX4 S-Cross és Viatara.

D.P.

Összességében sokkal fogyaszthatóbb autót csináltak az S-Crossból. Ezt a változatot vélhetően mind a magánzók, mind a cégek jobban kedvelik majd. Megvan az előnye a Vitarával szemben is a nagyobb csomagtérrel és nagyobb tengelytávval. Az árakat illetően eléggé nagy a szórás, az összkerékhajtás, az automataváltó és az általunk nem próbált 1,6 literes dízel lehetősége miatt.

Az 1.0 literes benzines alapára 4,99 millió forint, de a legjobb vételnek tekinthető GL+ felszereltség mellett, ötfokozatú manuális váltóval, mellsőkerék-hajtással 5,3 millió forintért van listaáron az új S-Cross, ugyanez, 1,4 literes GL+ kiadásban már 5,61 millió forint. De érdemes a listaárakra tényleg csak tájékoztató jelleggel tekinteni, a Suzuki-kereskedések a gyakorlatban elég rugalmasak. Ha valaki megnézi azon a bizonyos nagy használtautós oldalon az új, 2016-os S-Cross tényleges kereskedői árait, eléggé mást láthat.

Hirdetés