Sok baleset, köztük számos halálos gázolás kerülhető el az utakon, ha a tehergépkocsi-vezető mindent lát maga körül. Szerencsére lenne megoldás a problémára.
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség tanulmánya szerint komoly eltérések vannak a tehergépkocsi-vezetőfülkék között abban, hogy mennyire lát ki belőlük a sofőr, és mit kellene tenni azért, hogy a helyzet javuljon. A kérdés azért fontos, mert a gépkocsivezető számára láthatatlan gyalogos, biciklis gyakorlatilag életveszélyben van.
A kutatók találtak olyan járművet, amelyben 1,9 méteres a holttér sugara, ugyanakkor olyan jármű is közlekedik az utakon, amiből gyakorlatilag mindent lát a gépkocsivezető. A szakértők szerint a kilátást segíthetik ugyan kamerák, de a legbiztonságosabb mégis a közvetlen kilátás volna.
Dr. Steve Summerskill, a Loughborough Design School (LDS) kutatásvezetője úgy látja, a holttérnek nagy szerepe van a tehergépkocsis halálos balesetekben. A kutatás eredménye szerint a holttér nagyságát leginkább az határozza meg, milyen magasan van a gépkocsivezető az út fölött, de sokat számít a vezetőfülke kialakítása is. A szakértő szerint ha kevesebb balesetet akarunk, alacsonyabbra kell ültetni a vezetőt, és panoráma-ablakokat kell kialakítani.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács évi 4000 halálos teherautós balesetről tud Európában. Az áldozatok közül mintegy ezer kerül ki a legveszélyeztetettebbek, a gyalogosok és a biciklisták közül. A szintén ezer körüli városi tehergépkocsis halálos balesetnek a felében veszti az életét gyalogos vagy biciklis, pedig ezek a balesetek többnyire alacsony sebesség mellett következnek be.
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség már régóta szorgalmazza az, hogy a gyártók jó kilátású vezetőfülkés modelleket is eladhassanak az EU-ban, és minden piacon lévő modellből olyan jól lehessen kilátni, mint a mostani legjobból. Az Európai Bizottság már kezdeményezett új biztonsági szabályokat, közöttük a közvetlen kilátás növelését is, de csak 2028-tól vezetné be azokat. A Levegő Munkacsoport szerint érthetetlen ez a lassúság, hiszen minél előbb terjednek el a jó kilátású tehergépkocsik, annál kevesebb gyalogos, biciklis leli halálát kamion kerekei alatt. Éppen ezért levélben kérték Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, lépjen fel az illetékes uniós fórumokon, hogy a határidő 2020 legyen.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.