A Toro Rosso első emberét és versenyzőit a Forma–1 legfrissebb történéseiről, illetve a magyar pályáról kérdeztük, és meglepően egyenes válaszokat kaptunk.
A Minardi csapat neve a Forma–1 iránt fokozott érdeklődést mutatók számára bizonyára ismerősen cseng, hiszen ez a szimpatikus kis olasz gárda 1985-től egészen 2005-ig a száguldó cirkusz egyik karakteres egyénisége volt. Ezt a csapatot aztán felvásárolta a Red Bull, és 2006-tól a Scuderia Toro Rosso névre átkeresztelt alakulat az osztrák energiaital gyártó másodvonalas csapata a Red Bull Racing mellett. Csütörtökön, a magyarországi F1-hétvége előestéjén egy budapesti luxusszállodában szerencsénk volt néhány szót váltani a Toro Rosso vezetőjével, illetve a csapat két pilótájával.
Totál hülyeség – válaszolta minden kertelés nélkül kérdésünkre Franz Tost, a csapat első embere, amikor azt tudakoltuk tőle, hogy mit gondol az éppen tegnap módosított legújabb rádiós kommunikációs szabályról. Emlékezetes, hogy a legutóbbi brit versenyen Nico Rosbergnek a második helyébe került, hogy egy olyan rádiós beszélgetést folytatott le verseny közben, melyet a szabályok szerint nem lett volna szabad. A magyar nagydíjtól kezdve pedig tovább szigorodik a szabályozás, mely kimondja, hogy ha egy csapat valamilyen problémáról rádión értesíti a pilótáját, akkor annak automatikusan ki kell gurulnia a boxutcába. Némi könnyítés, hogy a boxutca területén mostantól nem tiltják a csapat és a pilóta közötti részletekbe menő kommunikációt.
A Toro Rosso vezetője azért tartja szimplán hülyeségnek a rádiós kommunikáció szinte teljes tiltását, mert az F1-autók mostanság már annyira összetettek, hogy a pilóta sok esetben tehetetlen némi háttérsegítség nélkül a kocsi beállításait illetően. Tost tehát nem azért sírja vissza a korlátlan rádiózást, mert ily módon a pilótáknak kanyarról kanyarra vezetési információkat szeretne biztosítani, hanem amiatt, hogy a mérnökök rádión segíthessenek a bonyolult hibrid meghajtás verseny alatti finomhangolásában. Emberünk úgy véli, hogy a rádiós kommunikáció tiltása a legtöbb aktuális F1-kérdéshez hasonlóan leginkább politikai ügy, melynek életben tartásához és eltörléséhez is igen komoly csapatérdekek fűződhetnek. Emellett a csapatvezető kritikával illette az F1 nem éppen túl demokratikus vezetését.
Franz Tost elmondta továbbá, hogy a nagyobb méretű becsapódó alkatrészek ellen védő glóriát, vagyis Halo megoldást egyszerűen rondának és az F1-hez méltatlan megoldásnak tartja. Meglátása szerint egyáltalán nem biztos, hogy az egy éve elhunyt Jules Bianchi életét megmentette volna a Halo, hiszen vannak olyan elképesztő lassulással járó balesetek, melyeket az emberi szervezet semmilyen esetben sem képes túlélni. Daniil Kvyat mind a rádiós kommunikáció, mind a Halo kérdéskör kapcsán maximálisan egyetértett főnökével, és elmondta, hogy már nagyon várja, hogy ismét a magyar aszfaltcsíkon versenyezhessen. Érdekes módon a Red Bulltól nemrég a Toro Rossóhoz "lefokozott" Kvyat sokkal kevésbé érződött feszültnek csütörtök este, mint csapattársa, az ifjabb Carlos Sainz.
Sainz elmondta, hogy rendkívül kíváncsi az idén újraaszfaltozott mogyoródi pályára, és szerinte egész biztosan növekszik a tempó a jobb minőségű felület miatt. Csapatfőnöke ezzel együtt arra figyelmeztetett, hogy az új aszfalt rengeteg ismeretlent visz az elmúlt években felállított egyenletbe: nem egyszerűen csak a tempó megváltozásáról van szó, hanem elképzelhető, hogy ezzel párhuzamosan jelentősen változik a gumikopás is. Mint megtudtuk, Sainz kedvenc kanyarja a négyes, melybe hatodik sebességi fokozatban lényegében vakon száguld bele.
A 2016-os magyar nagydíj kapcsán egy új együttműködő partnert is bejelentett a Toro Rosso, mely nem más, mint a számítógépes adatvédelmi megoldásokra szakosodott Acronis. Franz Tost elmondta, hogy rendkívül örül az Acronis újbóli felbukkanásának, hiszen a cég régen már a Minardival is együttműködött. A jelenlegi partnerség hivatalosan csak a magyar futamra szól, de értesüléseink szerint ezt követően egy hosszabb távú együttműködést is bejelenthetnek majd az érintett felek. Érdekesség, hogy a csapat faenzai központjában naponta átlagosan 100 GB adat keletkezik, ami a tervezési folyamat során akár a többszörösére is növekedhet, egy-egy versenyhétvége alatt pedig mintegy 700 GB adatot forgalmaznak az F1-helyszín és a központ között. A most debütált Acronis Backup 12 szoftver egyediségét a gyorsasága adja: míg egy F1-es autó megtesz egy kört a Hungaroringen (kb. 80 másodperc), addig az alkalmazás révén akár öt szerverszámítógépet is vissza lehet állít a biztonsági mentésből.
A csapatfőnök szerint az idei autó aerodinamikája igen jól sikerült, de a Ferrari-féle erőforrásrendszerből sajnos hiányzik az erő, így aztán a Toro Rossónak csak azokon a pályákon van esélye a jó szereplésre, ahol nem annyira fontos a motorerő. Az olasz csapat az eddig megszerzett 41 pontja révén a világbajnokság hatodik helyén tanyázik, és nem titkolt célja, hogy mihamarabb beérje a jelenlegi ötödik helyezett Force Indiát.
Ha szeretne tudni a Forma–1-es Magyar Nagydíj legfontosabb történéseiről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.