Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint 8 évente egy magyarországnyi ember hal meg közlekedési balesetben.
Hiába egyre fejlettebbek az autók biztonsági berendezései, a vezetők rutintalanságát, rossz helyzetfelismerését és döntését nagyon nehéz kiiktatni a rendszerből. Ezért is tekintenek sokan bizakodva az önvezető autók felé, remélve, hogy az talán javíthat majd a helyzeten. A Google önvezető autója, a Tesla robotpilótája vagy a Volvo fejlesztése mind afelé mutat, hogy a jövőt a cégek is egyértelműen ebben a technológiában látják, és mint a statisztikai adatokból látszik, tényleg nagy szükség, hogy elterjedjenek a piacon ezek a gépek.
A WHO még 2015 októberében tette közzé azt a tíz legfontosabb adatot, ami a világ útjainak közlekedésbiztonságát jellemzi.
1. A statisztikai adatok szerint 2013-ban 1,25 millió ember halt meg közlekedési balesetben a világ útjain. Ez a szám 2007 óta stagnált annak ellenére, hogy a motorizáció mértéke folyamatosan növekszik. A közúti baleset minden korcsoportban vezető halálok.
2. A közúti balesetek 90 százaléka az alacsony, illetve közepes jövedelmű országokban szenvedik el. A világon az összes regisztrált jármű 54 százaléka található ezekben az államokban.
3. A legveszélyeztetettebb közlekedők a motorosok, gyalogosok és kerékpárosok. Az alacsony jövedelmű országokban sokkal többen halnak meg közülük balesetben, mint a jómódú államokban.
4. Csak 47 olyan ország van a világon, ahol legfeljebb 50 km/h-val lehet közlekedni a városokban, de a hatóságok ezt szükség esetén módosíthatják. Ez csupán a világ népességének 13 százalékát teszi ki.
5. A véralkoholszint 0,05 g/dl-es BAC érték felett vezetve drasztikusan megemelkedik a balesetek kockázata. A WHO adatai szerint csupán 34 olyan ország van a világon, ahol az ittas vezetést szigorú törvények szabályozzák.
6. A jó minőségű bukósisak viselése 40 százalékkal csökkentheti a baleseti halált, valamint képes kivédeni a súlyos sérülések 70 százalékát. A világon csupán 44 olyan ország van (ez a népesség 17 százalékát jelenti), ahol törvényben rögzítik a bukósisak használatát.
7. A biztonsági öv használata az elöl utazók esetében 40-65, míg a hátul utazóknál 25-75 százalékban növelheti a túlélés esélyeit egy balesetnél.
8. A csecsemőülések, a gyerekülések és az ülésmagasítók 54-80 százalékkal csökkenthetik a haláleset kockázatát. A világon 53 olyan ország van, ahol a törvény megfelelően szabályozza – vagyis életkorra, súlyra és magasságra is meghatározza –, milyen ülést kell használni.
9. A világon értékesített járművek 80 százaléka nem felel meg az alapvető biztonsági előírásoknak sem. Az ENSZ egy 7 pontos listában határozta meg azokat az irányadó elveket, amelyeket betartva biztonságos autókat vezethetnek a sofőrök, de csak a világ 40 országa tartja be ezt az útmutatást. Ebből 35 jómódú állam.
10. A legfontosabb, hogy egy balesetnél azonnal segítséget tudjanak hívni a sérültekhez. A világon 116 olyan ország létezik, ahol ezt egy általános segélyhívó számmal meg tudják tenni. Ez utóbbi kapcsán ma már készülnek olyan fejlesztések, amit alkalmazva sokkal gyorsabban érkezhet a segítség.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.