A berchemi Shell-kút 30-szor akkora, mint egy átlagos töltőállomás, Starbucks és diszkógömbös baba-mama szoba is található benne.
A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint 2015-ben Magyarországon mintegy 3,18 milliárd liter üzemanyag fogyott. Ez az adat remek támpontot biztosít ahhoz, hogy megértsük, milyen sok üzemanyagot tankolnak a világ legnagyobb benzinkútján: a luxemburgi Berchemben, amelyet egyébként nem berhemnek hanem bersemnek kell ejteni, illetve a holland kolléga megerősítette, hogy Verstappen sem „Fersztappen”, hanem „Ferstappen”. De visszatérve, a Shell-töltőállomás éves forgalma meghaladja a 250 millió litert, és hamarosan el fogja érni a 300 millió litert. Ezt a hatalmas üzemanyag-mennyiséget naponta 20-30 üzemanyag-szállító kamion szállítja a helyszínre, míg egy átlagos benzinkútra naponta csak egy ilyen szállítmány szokott érkezni. A hazai médiát egyedüliként képviselve szerkesztőségünk részt vett a közelmúltban teljesen felújított létesítmény hivatalos átadásán.
Olcsó üzemanyag
Nem véletlen, hogy pont Luxemburgban üzemel a világ legnagyobb töltőállomása, hiszen ebben a mindössze 540 ezres lakossággal rendelkező kis országban igen alacsonyak az üzemanyagokra kirótt állami terhek, így aztán a környező országok autósai és a távolról érkező kamionosok előszeretettel tankolnak itt. A berchemi kút pedig nemcsak a fogyasztási mennyiséget, hanem az alapterületét tekintve is hatalmas: a 60 ezer négyzetméteres komplexum körülbelül 30-szor akkora, mint egy átlagos európai töltőállomás. A Shell már 1983 óta jelen van Berchemben, és a közelmúltban sikerült meghosszabbítania a helyi töltőállomás-üzemeltetési szerződését, illetve ezzel párhuzamosan teljesen felújította a benzinkutat. Az E25/A3 autópályán Luxembourg, vagyis a nagyhercegség fővárosának irányában található létesítmény minden tekintetben a 21. századot képviseli.
Az ötvenegy kútoszlopból huszonhét az autósokat, huszonnégy pedig a kamionosokat szolgálja ki – a forgalom 80 százalékát az utóbbiak teszik ki. Naponta átlagosan 7500 autó és 1500 kamion szokott itt tankolni, a shopokban pedig mintegy 5000 vásárlást hajtanak végre. A felújítás 2,5 hónapig tartott, és ezen időszakban a boltokat teljesen be kellett zárni, azonban az ideiglenesen üzemeltetett 100 négyzetméteres shopban a renoválás alatt is lehetett vásárolni. Az autópályáról letérve az autósoknak jobbra, a kamionosoknak pedig balra kell tartaniuk, és a rengeteg kútoszlopnak köszönhetően lényegében késedelem nélkül meg is kezdhetik a tankolást. A legnagyobb forgalom egyébként kedd és csütörtök között szokott lenni.
Itt debütált a vállalat tripla feltöltési szolgáltatása, melynek lényege, hogy a kamionosok a jármű mind a három tartályát egy lépésben, egyetlen kártyalehúzással meg tudják oldani. Vagyis semmi akadálya annak, hogy a két darab 400-600 literes üzemanyagtartályt, illetve a kisebb AdBlue adalékanyagtartályt egy művelettel meg lehessen tölteni. Ily módon a tankolási folyamat időtartama 30-50 százalékkal csökkenthető: egy kamion teljes feltöltése mintegy 6-7 percnyi időt vesz igénybe. A sofőrök egy rendkívül egyszerűen kezelhető, tizenhárom nyelven tudó érintőkijelzős rendszer segítségével tankolhatnak, mely többek közt videók segítségével is segíti az esetlegesen semmilyen idegen nyelvet nem beszélő fuvarozók dolgát. A nagyképernyős rendszer többek közt időjárás-jelentéssel és friss forgalmi információkkal is szolgál. Az 500 liter üzemanyagnál többet vásárlók ingyenkávét, ingyenes zuhanyozási lehetőséget és kedvezményes árú ételeket kaphatnak. A parkolóban pihenő magyar kamionosoktól megtudtuk, hogy előszeretettel tankolnak itt, és nemcsak az olcsó üzemanyag, hanem a gyorsaság és a korrekt szolgáltatások miatt is.
Az impozáns főépület két emelettel rendelkezik, így aztán a mozgólépcső sem hiányozhat belőle. Az alsó szintet az üzemanyagokhoz hasonlóan rendkívül alacsony adóval megterhelt dohányáruk uralják, illetve itt vásárolhatunk frissen a helyszínen készített szendvicsekből. Az emeleten egy Starbucks és egy McDonalds található – utóbbi gyorsétteremben az érintőképernyőkkel támogatott rendelési folyamatnak köszönhetően még csúcsforgalom esetén sem kell túl sokat várnunk az ételekre és italokra. Az emeleti teraszon akár napozva is ehetünk/ihatunk, már amennyiben éppen nem szakad az eső az igen csapadékos vidéken. Érdekesség, hogy a berchemi kúton évente több mint 400 ezer adag kávé fogy. A 2theloo nevet kapott toilet szekció az alagsorban keresendő, ahol is 50 eurócent ellenében intézhetjük el folyó ügyeinket, és ezt az összeget később akár le is vásárolhatjuk a shopban.
A WC-helyiségek és a zuhanyzók makulátlan tisztaságúak, erre a töltőállomás üzemeltetői nagyon odafigyelnek, a kisgyermekes anyukák pedig egy igen jól felszerelt, diszkógömbös (!) baba-mama szobában tehetik tisztába a kicsiket, illetve szoptathatják meg őket. Az pedig szinte teljesen magától értetődő, hogy a létesítmény területén ingyenes wifit használhatunk. A maximális biztonságról szó szerint a Nagy Testvér, vagyis egy Big Brother nevezetű cég gondoskodik, melynek mindent látó kamerái az átlagos ipari kameráktól eltérően igen nagy felbontásúak, így az általuk rögzített anyagok komoly segítséget nyújthatnak a hatóságoknak.
Bioüzemanyagok, hidrogén
A felújítást követően 20 százalékkal több munkahellyel rendelkező töltőállomás hivatalos megnyitóján Kapitány István, a vállalat globális ügyvezető alelnöke is részt vett, aki kérdésünkre elmondta, hogy a berchemi fejlesztések idővel nemzetközi szinten, így például hazánkban is elterjednek majd a Shellnél. Kapitány kiemelte, hogy bár jelenleg még egyértelműen a benzin és a gázolaj dominálja a piacot, egyértelműen feljövőben van az LNG (cseppfolyós földgáz), mely jelenleg a legdinamikusabb növekedést produkáló fosszilis üzemanyag. Ugyancsak kiemelt fontosságúak a bioüzemanyagok, melyek második generációja már a növények nem ehető részéből készül, így nem gyakorol káros hatást az élelmiszerpiacra. A Shell Németországban jelenleg 8 hidrogén-töltőállomást üzemeltet, melyek egyike a helyszínen állítja elő az üzemanyagcellás járművek energiaforrását, és 2020-ban várhatóan már 400 ilyen létesítmény lesz az országban.
Az ügyvezető arról is beszélt, hogy a vállalat New Energy néven egy új részleget alapított, mely a megújuló energiaforrásokra (nap, szél) fókuszál, illetve az Egyesült Államokban és Észak Európában már teszteli a benzinkutakon telepített elektromos töltési megoldásokat. Kapitány szerint a Shell bármit árul, amire a fogyasztók részéről igény mutatkozik, így nem vagyunk már messze attól, hogy a cég töltőállomásain a Teslákat és hasonló elektromos autókat is meg lehessen tankolni, ráadásul igen gyorsan. A Shell ezenkívül az önvezető autókban is igen komoly fantáziát lát, és egy egyelőre megnevezni nem kívánt gyártóval már javában teszteli a technológiában és annak kiszolgálásában rejlő lehetőségeket. Azt viszont nem sikerült megtudnunk, hogy a berchemi csúcsbenzinkút immár harmadik felújítása pontosan mekkora összeget emésztett fel, erről ugyanis mélyen hallgat a cég.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.