Kilenc év telt el azóta, hogy a négykarikások bemutatták az A5-öt, így igazán itt volt már az ideje, hogy előrukkoljanak a második generációval. Nem is bízták a véletlenre a dolgot, ezer meghívott vendég előtt leplezték le Ingolstadban az új luxuskupét. Ott voltunk.
Manapság ritkaság számba megy, ha egy gyártó hét évnél tovább tart a piacon egy modellt, így az Audi A5 első generációjának kilenc éves pályafutása mindenképp a luxuskupé dicséretére válik.
Főleg annak tükrében, hogy időközben a BMW és a Mercedes-Benz is régen előrukkolt már az újgenerációs modelljeivel, az Audinak viszont esze ágába se volt elkapkodnia a dolgot. A második generációs A5 világpremierjére egészen mostanáig kellett várni, cserébe kellően grandiózus eseményen, ezer meghívott vendég és élő internetes közvetítés előtt leplezték le az újdonságot Ingolstadban, ahol mi is jelen voltunk.
Az Audi Forumon megtartott bemutatót egy kis történelmi visszatekintéssel kezdték, melyben felidézték a négykarikások legendás kupéit. Ha gonoszak akarnánk lenni, azt mondhatnánk, hogy a látványos koreográfiára begördülő klasszikusok jelentették az est legizgalmasabb részét, de ezzel a gondolattal valószínűleg egyedül voltunk, hiszen az új A5 számos izgalmat tartogatott a jelenlévőknek.
Például azt, hogy a nagy leleplezés előtt maga Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke is felszólalt ezzel is jelezve a típus jelentőségét. A szakember szerint az elődmodell bemutatásával forradalmi újdonságokat hoztak a középkategóriás kupék piacára, ezt a szokásukat pedig a második generációval is folytatni szeretnék, ezért nem csak külsőre és műszakilag fejlődött sokat az autó, de az általa nyújtott szolgáltatások terén is.
Az újdonság megtartotta a Walter de Silva által megrajzolt elődmodell arányait és letisztult megjelenését, de a megnyújtott motorháztető, a hosszabb tengelytáv és a karosszéria rövid túlnyúlásai egyértelmű jelei a fejlődésnek. Ahogyan a hullámmotívumot formázó háromdimenziósan kialakított vállöv is, valamint az alacsonyabb és szélesebb singleframe hűtőmaszk, illetve a LED-es hátsó lámpák és az extrafelszerelésként rendelhető LED vagy a dinamikus irányjelzővel készülő Matrix LED fényszórók.
Megemlítendő továbbá, hogy a második generáció az elődjéhez képest gazdaságosabbá vált, amelyben nagy szerepet játszott, hogy a mérnökök akár 60 kilogrammal is csökkentették saját tömegét. Karosszériaszerkezete a vegyes anyaghasználat és a könnyűszerkezetes építés eredményeképpen az egyik legkönnyebb konstrukció a piacon. Emellett mindössze 0,25-ös légellenállási együtthatójával (cw) aerodinamikai tulajdonságai terén is élen jár a szegmensben.
Megnövekedett méretei és tengelytávja az utastérben is érzékelhető, a vezető és utasai tágasabb térkínálatban részesülnek. Az Audi modelljeire jellemző minőség uralja a belteret, az igényes anyagok és a különféle színvilágok révén mindenki az igényei szerint konfigurálhatja az autója belsejét. Kívánságra a hangulatvilágítás 30-féle választható színtónust kínál fel, míg a zajkomfortja a felsőkategóriájú modellekét idézi.
A csomagtér 465 literes, azaz 10 literrel nagyobb, mint az elődmodellé. A 40:20:40 arányban osztott hátsó ülés egy karral a csomagtartó felől egyszerűen dönthető. Kívánságra az Audi lábmozdulat-vezérlésű csomagtérfedéllel is szállítja kétajtós kupéját, az extrafelszerelésként rendelhető vonófej pedig gombnyomásra elektromosan reteszelődik ki.
Piaci bevezetésekor az új A5 Németországban két TFSI és három TDI motorváltozattal debütál, melyek teljesítménye a 190 és 286 lóerő közötti teljesítménytartományt öleli fel. A korábbi modellhez viszonyítva akár 17 százalékkal nagyobb erő mellett akár 22 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás jellemzi őket. Az S5 Coupé új fejlesztésű 3.0 TFSI erőforrásával már-már önálló kategóriát képvisel. A turbófeltöltésű V6-os aggregát 2995 köbcentiméter összlökettérfogatból 354 lóerőt és 500 Nm maximális nyomatékot produkál, azaz 21 paripával többet, mint elődje.
Minden motorváltozathoz testre szabott erőátviteli rendszer jár. A hatfokozatú manuális és a hétfokozatú S tronic sebességváltó a négyhengeres, illetve 218 lóerős 3.0 TDI erőforrásokhoz, első- és összkerékhajtással szerepel a kínálatban, míg a nyolcfokozatú tiptronic a csúcsdízel, valamint az S5 motorja számára fenntartott technika. Mindkét motor már alapkivitelben a quattro összkerékhajtáshoz csatlakozik. Kívánságra az Audi a hátsó kerekekhez sport-differenciálművet is szállít.
A mai trendeknek megfelelően a fedélzeti elektronika fejlődése is külön fejezetet érdemel. Első ízben szerepel a modell kínálatában 12,3 col átlójú és 1440 x 540 pixel felbontású TFT-kijelzőfelületével az opcionális Audi virtual cockpit. A középkonzol 8,3 col képátlójú monitorjával működő MMI Navigációs rendszer plusz technikájával közösen alkotják a központi információs egységet.
Az MMI terminál középpontjában a kerek nyomó-/forgatógomb áll, amelynek tetején Touchpad szolgál az írásjelek és akár komplex ujjmozdulatok bevitelére, utóbbiakkal igény szerint a térkép is nagyítható. A teljes kezelési logika az okostelefonokét idézi, intelligens szabadszöveges keresővel. Az új hangvezérlés a mindennapos élőbeszéd jellemző fordulatait is felismeri.
Amennyiben az ügyfelek az MMI Navigációs rendszer plusz mellett döntenek, automatikusan az Audi connect hardver-modul és az új Audi connect SIM, vagyis az autóba eleve beépített SIM-kártya is a felszereltség része. Utóbbival az A5 Coupé az LTE-szabvány szerinti adatkapcsolattal csatlakozhat az internetre. Az Audi connect szolgáltatásainak használata – Németországban és a legtöbb európai országban egyaránt – három évig díjmentes, mivel igény szerint automatikusan az adott országbeli szolgáltatóra állíthatók be.
Az Audi smartphone interface technikájával az Apple Car Play és az Android Auto révén kívánságra az okostelefon felülete is az autó rendszerébe integrálható. A középső kartámaszban található Audi phone box rövid hatótávú kapcsolat segítségével csatlakoztatja a telefonkészüléket az autó antennájára és a Qi-szabvány szerint vezeték nélküli, induktív töltését is lehetővé teszi. Az ínyenc hifi-rajongók számára az új térhangzással működő Bang & Olufsen Sound System is szerepel a kínálatban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.