Autó hvg.hu 2015. december. 02. 15:21

5+1 luxusautó, amit elfelejtettünk, pedig nem kellett volna

Az 1900-as évek elején számos remek autót gyártottak, ám az 1929-es gazdasági világválság a legtöbb céget tönkretette. Pedig igazi műalkotások kerültek ki a műhelyekből.

Rolls-Royce, Bentley, Cadillac – csak néhány autómárka, amely kiállta az idők próbáját, és a mai napig meghatározzák a luxusautók piacát. Ennél azonban jóval több ígéretes kezdeményezés is volt, ám sok közülük a feledés homályába merült. Ezekből mutatunk most hatot.

1. Isotta-Fraschini

Az olasz márka – amelynek neve a két alapító vezetéknevéből tevődik össze – az előző századfordulón jött létre, majd az első világháború után a luxusautók gyártására specializálódott. Ekkor készítette el a Tipo 8 nevű modellt is, amit egy nyolchengeres blokkal szereltek fel. Mindegyik autó külön kialakítású karosszériát kapott, emiatt az 1920-as évek hollywoodi sztárjainak kedvenc márkájává vált – írja a Car And Driver. Ahogy sok más autógyárnak akkoriban, ennek is a gazdasági világválság tett be, és bár az 1930-as évek közepén megpróbálták újjáéleszteni, a régi népszerűségét már sosem nyerte vissza.

Car And Driver
Car And Driver

2. Borgward

A német alapító, Carl F. W. Borgward első járműve egy háromkerekű motor volt 1924-ben, de nem sokkal később áttért a luxusautók készítésére. 1949-ben mutatta be a Hansa 1500-at, ami az első új autó volt a második világháború után Európában. Az 1200 kilogrammos autót 1,5 literes motorral szerelte fel. A Borgward legjobb autóját viszont 1954-ben készítette el, Isabella néven. Az 1,5 literes motornak alig 1 tonnát kellett megmozgatnia, a járművet pedig 4 sebességű manuális váltóval szerelték fel. A cég az alapító halála után végleg beszüntette tevékenységét, majd több mint 40 év elteltével, az idei németországi Nemzetközi Autószalonra készített egy új modellt.

Car And Driver

3. Cord

Az Auburn Automobile Company nevű amerikai autógyártó cég csupán 36 évig működött, de ez idő alatt számos gyönyörű autót készítettek. Ezek közé sorolható a Cord is, amit egy üzletember, Errett Lobban Cord tiszteletére készítettek, aki segített megmenteni a céget. A különösen elegáns kupé Monacóban és Párizsban is megnyerte a Concours d'Élégance nevű szépségversenyt. Sajnos a gazdasági világválság végleg betett a cégnek, de az L-29-ből így is sikerült 5010 darabot legyártani.

Car And Driver

4. Imperial

Az Imperial a Chrysler luxusmárkája volt, amit húsz éven át, 1955-től 1975-ig gyártottak és forgalmaztak. Az autó robosztus, mégis felséges megjelenésének köszönhetően képes volt bármelyik Lincolnnal és Cadillackel felvenni a versenyt. Az egyik legdrágább luxusautójukat 1957-ben építették meg: a Crown Imperial limuzin 15 ezer dollárért kelt el, ami mai árfolyamon számolva nagyjából 127 ezer dollárnak (kb. 37 millió forint) felel meg.

Wikipedia

5. Napier

Az 1900-as évek elejéhez visszatérve akadhatunk rá erre a gyönyörű luxusautóra. A Napier első autója is ekkor készült el, ami minőségben és árban is a Rolls-Royce-hoz hasonlított. Az autó motorja 90 lóerős volt, a legtöbb példány pedig 1912-ben készült belőle, akkor 700 darabot gyártottak le. A cég végül 1924-ben hagyott fel az autógyártással.

Car And Driver

+1. Horch

A szintén német Horch a kifogástalan kifinomultságáról, valamint az innovatív megoldásairól volt híres a maga idejében. A cég alapítója az az August Horch, aki korábban Karl Benznek dolgozott. 1899-ben úgy döntött, saját gyárat hoz létre, korábbi főnökét pedig a Horch 11/22 PS modellel még egy állóképességi versenyen is legyőzte. Az igazgatóság azonban 1910-ben betiltotta, hogy saját nevét használja, így gyakorlatilag kitették a cégtől. Hogy ez milyen történelmi lépés volt, arra csak később derült fény, Horch ugyanis 1932-ben új céget alapított: az Audit. Hogy miért? A Horch valójában egy német szó, ami csendet, hallgatást jelent. Az Audi ennek a latin megfelelője.

Car And Driver

Ha az érdekes volt, hasonlókért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés