Autó hvg.hu 2015. november. 23. 14:11

Bakancslista: 10 klasszikus autó, amit egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia

Az autógyártás több mint 100 éves történetében számtalan klasszikus modell született. Most mutatunk 10 olyat, ami minden autót szerető embernek ki kell próbálnia egyszer.

1. 1908 Ford T-modell

Nem is kezdődhetne mással a Carophile felsorolása, mint az egyik legnagyobb klasszikussal, a Ford T-modelljével. Az autót 1908-tól kezdve gyártották, a magyar vonatkozását pedig mindenki fújja, hiszen a tervezésében Galamb József és Farkas Jenő is jelentős szerepet vállalt. A Bádog Böske (Tin Lizzy) becenévre hallgató autó eredetileg egy 2,9 literes, négyhengeres 20 lóerős motort kapott, ami 65-70 km/h-s csúcssebességre volt képes.

The Henry Ford

2. 1955 Mercedes-Benz 300 SL

Az utóbbi időben többször is megemlítettük már ezt az autót: egyrészt az ajtajának nyitási technológiájával egy egészen illusztris listára is felfért, másrészt a stuttgarti közlekedési és ipari formatervező Matthias Böttcher ez alapján készítette el a jövő Mercedesét, ami annyira jól néz ki, hogy most azonnal akarjuk. Mindemellett kora leggyorsabb autója volt a maga 258 km/h-s végsebességével, amit egy V12-es, 215 lóerős motornak köszönhetett. A gyűjtők körében 1 millió dollárnál, vagyis kb. 280 millió forintnál kezdődik az ára.

Mercedes

3. 1964 Ford Mustang

Ennél amerikaibb autót nem nagyon lehet találni, ráadásul hatással volt a konkurenciára is: a Chevrolet Camaro, a Pontiac Firebird vagy a Dodge Challenger mind ennek köszönhetően készült el. Az igazi ismertséget a klasszikus James Bond-film, a Goldfinger hozta el számára, ekkor ismerték meg a kocsik az USA-n kívül is. A Mustang eredeti ára csupán 2368 dollár volt – ennek hatására 3 hónappal a piacra dobás után már 100 ezer darabot adtak el belőle.

Chad Horwedel

4. 1931 Bugatti type 41 – Royal

Az autót maga Ettore Bugatti tervezte, és nem spórolt az anyaggal: a 6,4 méter hosszú jármű 2600 kilogarmmot nyom, így egyike a világ legnagyobb személyautóinak. A nevéből is adódóan a Royalt luxusautónak szánták, így mindössze 25 darabot terveztek belőle készíteni. Az 1929-es gazdasági világválság miatt azonban még a leggazdagabbak sem voltak hajlandók kifizetni érte a 30 ezer dolláros árat. Ez ugyanakkor rendkívül egyedivé és értékessé tette, összesen ugyanis 6 darab készült el, ebből pedig csupán 3 talált gazdára. A 15 literes motorja 275 és 300 lóerő közti teljesítményre volt képes.

The Henry Ford

5. 1938 Delahaye 165 kabrió

Az 1938-as Párizsi Autószalonon bemutatkozó jármű egy gyönyörű szuperautó volt. Egy másik változatát New Yorkban is kiállították, de az motor nélkül állt a francia pavilon standjánál. A második világháború kitörésekor tulajdonjogi vita alakult ki a franciák és az amerikaiak között, amit végül az 1980-as évekre sikerült végleg tisztázni.

MrBlack9mm

6. 1938 Alfa Romeo 8C 2900B

Az 1930-as évek igen jót tettek az autóiparnak, számos remek darab született akkoriban. Ilyen volt az Alfa Romeo 8C 2900B is, ami a 2900A-s jelzésű sportkocsi utcai változatát jelentette. A kényelem és a megbízhatóság miatt csökkentették a motor teljesítményét, így "csak" 180 lóerő leadására képezték ki. A kocsi kétféle tengelytávval került piacra: egy 2,8 és egy 3 méteres változattal. A járműből összesen 32 darab készült, 10 1937-ben, és további 22 egy évvel később. Néhány évvel ezelőtt egy kaliforniai árverésen több mint 4 millió dollárért, vagyis nagyjából 1,14 milliárd forintért cserlét gazdát az egyik példány.

SOCIALisBETTER

7. 1958 Ferrari 250 TR

A klasszikus (és gyönyörű) Ferrari 250 TR-t 1957-58-ban gyártották, ez a második legértékesebb Ferrari a 250 GTO után. Összesen 21 darab Testa Rossas készült. Az autó meglehetősen szokatlan külseje miatt igazi csemegének számít a márka iránt rajongók körében.

Ferrari250GTO

8. 1959 Facel Vega HK500

A franciák által gyártott autó igazi különlegesség – eredetileg egy 335 lóerős, 5,8 literes V8-as motort kapott, majd nem sokkal később megkapta a 360 lóerős, 6,3 literes Chrysler V8-ast, így a végsebessége 235 km/h volt. A panoráma szélvédő és a szervókormány mellett igazi luxus belsőt kapott a kocsi. A műszarfalat egy repülőgép konzola ihlette meg, a hátsó ülés lehajtásával pedig a csomagteret is növelni lehetett. Összesen 842 darab készült belőle, mielőtt felváltotta a Facel Vega II.

Smallmind

9. 1925 Rolls-Royce Phantom I.

A királyi autót 40/50 Phantomnak is nevezték, az 1925-ben elkészített modell ugyanis 40-50 lóerős motorral rendelkezett. A jármű természetesen a luxuskategóriába tartozott. A motor dugattyúi eredetileg vasból készültek, de 1928-ban alumíniumra kellett őket cserélni, mert túl gyorsan korrodálódott. Az autóból összesen 3509 darab készült, amiből 2269 darabot az Egyesült Királyságban, 1240-et pedig az Egyesült Államokban értékesítettek.

USautos98

10. 1961 Jaguar E-type

A Jaguar 1961 és 1975 gyártotta ezt a remek autót, ami tökéletes ötvözete volt a szépségnek, a teljesítménynek és a versenyképes árnak. Az akkoriban népszerű dobfékek helyett tárcsafékeket használt. Az E-type a versenyzésre szánt D-type alapjaira épült, így az első modelleket 3,8 literes, 265 lóerős motorral szerelték fel, a végsebessége így 240 km/h-ra körül alakult. Az utastérbe bőr sportüléseket szereltek, a műszerfalat pedig alumíniummal díszítették. A választható extrák között szerepelt a krómozott küllős kerék, valamint egy levehető tető is. Az autóból összesen 38.419 darabot gyártottak.

Pete Edgeler

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.