Autó hvg.hu 2015. november. 19. 14:36

Ugye nem ismer magára? Itt a 10 legidegesítőbb autóvezetési szokás

A követési távolság be nem tartása épp úgy fel tudja húzni az embert, mint ha valaki túl lassan vezet. Íme egy hiánypótló lista arról, min húzzák fel magukat a leggyakrabban a sofőrök.

Bár az utóbbi években számos, a vezetést megkönnyítő technológia jelent meg az autókban, ám ezek mindegyike feleslegessé válik, ha a sofőr nem megfelelő stílusban vezeti a járművet. A Complex korábbi gyűjtése még ma is megállja a helyét, és valószínűleg meg is fogja, amíg az önvezető autók nem válnak széles körben elterjedté. Íme a 10 legidegesítőbb autóvezetői szokás, amivel nap mint nap találkozunk az utakon.

10. Sávok között közlekedni

Az autópályákon gyakori látvány, hogy egy sofőr egyszerre két sávot is elfoglal. A többi autós ilyenkor nem tudja eldönteni, vajon merre fog elindulni a középen guruló jármű, éppen ezért megelőzni sem lehet. Ezek a sofőrök általában nem, vagy csak sokára veszik észre, hogy épp nagyon rossz helyen autóznak, bár láttunk már olyat is, aki tudatában volt annak, mit csinál.

Complex

9. Túl lassan vezetni

A KRESZ-ben nem véletlenül találták ki a sebességkorlátozás fogalmát, ám a közúti 90 km/h-s, vagy a városon belüli 50 km/h-s sebesség nem csak arra vonatkozik, hogy nem szabad gyorsabban menni. Kifejezetten bosszantó – és persze balesetveszélyes – lehet, ha valaki a megengedett 50 km/h-ra helyett 30 km/h-val totyorog az út közepén, feltartva ezzel a mögötte haladókat. Persze a tanulóvezető más, őt illik békén hagyni, még akkor is, ha például a zöld lámpánál nem tud elindulni. Igaz, vannak olyanok, akiknek a bunkósága határtalan.

8. Figyelmen kívül hagyni a követési távolságot

Ahogy a sebességhatárt, úgy a követési távolságot is meghatározza a KRESZ, ennek ellenére sokan gyakorlatilag utánfutóként közlekednek az előttük haladó autó mögött. Az elöl haladó sofőr számára ez végtelenül idegesítő érzés, hiszen nem tudja, hogy megelőzni akarják, vagy csak simán letolni az útról. És mi történik, ha hirtelen fékezni kell? Nyilván baleset lesz a vége. Itt szeretnénk megjegyezni, hogy a délutáni csúcsforgalomban is be kell tartani a követési távolságot.

Complex

7. Megakadályozni az előzést

Nem egyszer találkozni olyan sofőrrel, aki foggal-körömmel ragaszkodik a saját helyéhez, és nem hajlandó elviselni, ha megelőzik. Ők általában direkt gyorsítanak, ha az ember megkezdi az előzést, ez pedig nemcsak bunkóság, de balesetveszélyes is.

6. Nem ismerni a jobbkéz-szabályt

Amíg lámpák irányítják a forgalmat, nem sűrűn jön elő ez a probléma, de ha már egy egyenrangú útkereszteződésről van szó, a legtöbben csak vakarják a fejüket. A tudatlanságot általában azzal szokta leplezni a söfőr, hogy előzékenységet imitálva elkezd vadul kalimpálni, hogy legyünk csak mi az elsők. Ha viszont kettőnél több oldalról érkezik autó a kereszteződéshez, teljessé válik a káosz, ami gyakran koccanásban csúcsosodik ki.

Complex

5. Szabálytalan kerékpárosok

Nem, nincs minden kerékpárossal baj, csak azokkal van, akiknek fogalmuk sincs a KRESZ szabályairól. A kerékpárosoknak kerékpárút hiányában ugyanúgy joguk van úton közlekedni, mint bármelyik autósnak (ha csak a tábla nem tiltja ezt), ilyenkor pedig illik vigyázni rájuk. Az összevissza kacsázó, vagy a zebrán lazán, lassítás nélkül átkarikázó, és/vagy ki nem világított kerékpárosok viszont még jószándékú sofőrnél is kihúzzák a gyufát.

4. Fittyet hányni a cipzár-elvre

A reggeli és a délutáni csúcsforgalomban sokszor tapasztalt jelenség, hogy egyik sávból a másikba akar átsorolni valaki – de nem tud. Itt persze nem azokra gondolunk, akik a szabálytalanul előzve próbálnak a sor elejére furakodni (szerencsére őket időnként megfogják a rendőrök) –, hanem azokra, akiknek egyszerűen a másik irányba kellene tovább haladniuk. A cipzár-elvet épp az ilyen esetekre találták ki, de sok sofőrt pont nem érdekel a másik autós, mert mennyivel kélyesebb érzés az, hogy két autóval előrébb állva nem halad sehova.

Complex

3. Nem használni az irányjelzőt

Az oktatók mindig elmondják, az irányjelző szándékot, nem pedig tényt kell, hogy közöljön, vagyis lehetőség szernit ne kanyarodás közben kezdjünk el indexelni, hanem már jóval előtte. Ennél egy fokkal rosszabb, ha a sofőr nem jelzi, hogy kanyarodni akar, hanem egyszer csak lassít és lefordul. Valószínűleg azt hiszi, olvasunk a gondolataiban.

2. Emberkedni az út közepén

A szabálytalankodó sofőrnék csak egy idegesítőbb dolog van: ha még neki áll feljebb. Ő úgy gondolja, a manőverével az ég egy világon semmi baj nincs, megérthetnénk, hogy éppen nagyon siet. Ha viszont a balesetveszélyes helyzetben rádudálunk, vagy esetleg még oda is szólunk neki, egyből nem lesz olyan sietős a dolog, megáll, kipattan az autóból, és úgy emberkedik tovább. Szerencsére az ő leszerelésükre is van egy hatékony megoldás.

Jeep Wrangler

1. Figyelmetlenség

Sokan gondolják úgy, hogy ők egyszerre több dologra is képesek figyelni: vezetés közben simán tudnak telefonálni, SMS-t írni, enni, inni, kesztyűtartóban kotorászni. Az igazság az, hogy erre senki nem képes, legalább is nem úgy, hogy annak ne baleset legyen a vége. És ehhez legyen elég annyi, hogy Mark Webber is megpróbálta, és még neki sem ment.

Ha egyetért a listával, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.