Sok jóféle kisautó kapható, közülük hagyományszámba menően az Opel Corsa a legnépszerűbbek egyike. Ám az új Corsa, az ugyancsak új fejlesztésű egyliteres turbómotorral nem egy szokásos darab. Fürgeségét különösen a pesti zsúfoltságban díjaztuk.
A kis kompakt erőforrás nemcsak teljesítményben, hanem járáskultúrájában is állja a versenyt. Az Opel műszaki ismertetőjéből kitűnik, hogy a fejlesztőknek sikerült kiküszöbölni a háromhengeres motorok „sántikálós”, rázós működését, vagyis a kiegyensúlyozás-, a zaj- és a rezgés problémáit. Ennek eredményeként a motor úgy duruzsol, mint egy jobbfajta négyhengeres: például a próbapadon – teljes gáznál, az egész fordulatszám-tartományban – halkabb az ugyanilyen teljesítményű 1,6 literes benzines turbósnál.
Az autóban – állítja a villámos márka – egyáltalán nincs szükség extra zajszigetelésre, bonyolult motorfelfüggesztésre vagy segédalvázra. A motortechnikát ugyanakkor egy sor innovatív megoldás, nagynyomású, közvetlen üzemanyag-befecskendezés, ultrakompakt turbófeltöltő, folyamatosan változó vezérlés és könnyű építési mód jellemzi. (A súlycsökkentés érdekében alumíniumöntvényből készül a motorblokk, a hengerfej és a forgattyús-ház alaplemeze.) A teljes motor mindössze 15,5 kiló, 10 százalékkal könnyebb a hasonló teljesítményű 1,6-osokénál.
A háromhengeres „zseberőmű” az Opel több járműosztályában is szerepet kap. Elsőként a törpe-Adamban debütált, aztán megjelent a Corsa erőforrásainak sorában, most pedig feltűnik majd a heteken belül piacara kerülő vadonatúj Astra belépő-motorjaként is. Voltaképpen a mostanában oly divatos downsizing, azaz a kicsinyítés jegyében kidolgozott pöttöm az új, modulrendszerű, 1,6 liter alatti, három- és négyhengeres benzinmotor-sorozat legkisebb tagja. Mindez az Opel szentgotthárdi Flex-üzemében készül, ahol rugalmasan, a benzinesek és a dízelek azonos gyártósoron követik egymást.
De hát a Corsa-hívek számára mégis csak az a fő kérdés: hogyan muzsikál ez a magyar szív az új modellben? Megerősíthetem: tényleg csendesen és fürgén. Alapjáraton alig hallani a hangját, és a motorzaj még nagyobb sebességnél sem fülsértő. Már induláskor remekül húz, százra 10,3 másodperc alatt gyorsít. A kisautó menetdinamikája különösen a városi forgalomban élvezetes, a motorhoz társított, ugyancsak új hatfokozatú sebességváltóval finoman lehet föl-le kapcsolgatni. Sőt, nem is nagyon érdemes rutinból, azaz a motor hangja után sebességet váltani.
A műszerfali váltásesedékesség-jelző korai felkapcsolásokra sürget, ennél fogva már ötvennél ötödikbe lehet tenni a váltót, a motor simán bírja az alacsony fordulatokat és még a városi forgalom közepette is gyakorta kívánkozik a hatodik fokozat. A beharangozott szuperalacsony fogyasztás azonban nem jött be: az óra inkább 5,5-6 litert mutatott, ami azért a zsúfolt pesti forgalomban nem rossz érték. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy gyorsabb start esetén, zöld jelzőlámpánál indulva időnként idegesítően lefulladt az eco-nak nevezett start-stop rendszer, úgyhogy azt rendre kikapcsoltam.
Az immár ötödik Corsa-nemzedék divatosan új ruhájában elöl, a led-menetfényes lámpatestek, a motorháztetőbe bevasalt hupli, vagy a kocsi két oldalán végig futó pengeél mind karakteres dizájnvonás. A négy méter hosszú, ötszemélyes kocsi utas- és csomagterének méretei az elődmodellhez viszonyítva nem változtak, hosszabb úton azonban a kisautós méret – hátul, szorongás nélkül – inkább két felnőttnek elegendő.
A volánforgatás kényelmét viszont egy sor, többnyire extra felszerelésként rendelhető vezetéstámogató rendszer emeli. A holttér-figyelő, a frontális ütközés veszélyeire figyelmeztető kamera, követési távolság érzékelő, jelzőtábla-felismerő, sávtartó- és távfény asszisztens, guminyomás-csökkentést jelző mind, a szupermini-kategóriában még távolról sem általános szolgáltatás. Az új Corsa ugyanakkor megkapta az Opel más modelljeiből ismert IntelliLink fantázianevű szórakoztató-információs rendszert, a műszerfal közepén kialakított 7 colos, színes érintőképernyővel. A kijelzőn többek között elő lehet hívni navigációs térkép-alkalmazásokat is, de csak az ehhez megfelelő mobil telefonok bluethoos-os összefűzésével.
Az egyliteres Corsa legvitatottabb eleme az ár. A 90 lovas, 4,2, a 115 lóerős változat 4,3 millió forintnál startol, eleve magasabb áron, mint az 1,2-es vagy az 1,4-es típus. A tesztautó a legmagasabb, a Cosmo felszereltséghez tartozik, amely már kedvezményesen több mint 4,6 millió forintba kerül, de az opcionális szerelvények, köztük a 250 ezer forintos nyitható üvegtető közel hatmillió közelébe lökik a vételárat. Mielőtt szívünkhöz kapnánk megjegyzendő, hogy talán a legnagyobb rivális, az egyliteres, 100-125 lovas EcoBoost motorral szerelt Ford Fiesta is hasonló ársávban mozog. Így aztán aki extra technika után ácsingózik, annak mélyen a zsebébe kell nyúlni.
További autós tesztekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.