Hat nagy cég állapodott meg Németországban, hogy komolyan nekifekszenek az üzemanyagcellás járművek elterjedésében kulcsszerepet játszó hidrogénkút-hálózat kiépítésének.
Akárcsak az elektromos autók elterjedésének, az üzemanyagcellás járművek térhódításának is szűk keresztmetszete a töltőállomások hiánya. Mivel hidrogént otthon egyáltalán nem lehet majd vételezni, és jelenleg egész Európában összesen 27 darab nyilvános kút működik, ezért a németek komoly fejlesztésre szánták el magukat.
Hat nagy cég, az Air Liqide, a Daimler, a Linde, az OMV, a Shell és Total létrehoztak egy vegyesvállalatot H2 Mobility néven, arra vonatkozóan, hogy nyolc éven belül 400 hidrogénkutat építsenek Németország szerte. Most, a dízelbotrány kirobbanása óta, ennek esélye, talán sokkal nagyobb is.
Amennyiben ezt kiviteleznék, a németeknél alakulna ki először országos hálózat az üzemanyagcellás járművek kiszolgálására. A beruházás nem éppen kis költségvetésű, mintegy 400 millió eurót kell beletennie a cégeknek, vagyis kutanként 1 millióba kerül a hálózat. Az első lépcsőfok egy 100 kútból álló hálózat kialakítása, amellyel már értelmezhetővé válna az hidrogénnel üzemelő autók vásárlása.
Miért lenne jó az üzemanyagcellás autó? |
Ezek a járművek hidrogénből és oxigénből, elektrokémiai reakció révén állítanak elő elektromos áramot, amivel elektromotort hajtanak, miközben melléktermékként kizárólag ivóvizet „puffognak ki”. |
A nagyszabású projektet támogatja a BMW, a Honda, a Volkswagen és természetesen a Toyota is, amely tulajdonképpen az egyetlen értelmezhető üzemanyagcellás autóval rendelkezik a nemrégiben bemutatott Toyota Mirai révén. Ezt a modellt már Európában is forgalmazzák, igaz csak öt országban. Idén 700 darabot kívánnak eladni a Miraiból, és folyamatosan dupláznák a kibocsátást évről évre. A forgalmazást elsőként Nagy-Britanniában, Dániában, Németországban, Hollandiában és Belgiumban kezdték meg, nagyjából 66 ezer eurós áron.
Friss autós hírekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát. |