Le Mans-győztes Porsche 917, Audi Quattro, Bugatti Veyron, Volkswagen Phaeton, az 1 literes Volkswagen vagy a Lamborghini, Bentley márkák megszerzése. Mind a most távozó Ferdinand Piech uralkodásának eredményei.
Drámai módon ért véget a Volkswagen AG két legfőbb vezetőjének hatalmi harca alig két héttel azután, hogy Martin Winterkorn vezérigazgatót a felügyelőbizottság elnöke, Ferdinand Piech megtámadta. A cég közlése szerint a vállalat felügyelőbizottságának elnöksége ülést tartott, és megállapította, hogy "a sikeres működéshez szükséges kölcsönös bizalom megszűnt".
A 77 éves Piech el akarta távolítani a vezérigazgatói posztról Martin Winterkornt. Két hete a Der Spiegel című hírmagazinnak azt mondta, hogy "eltávolodott" az addig pártfogoltjaként számon tartott Winterkorntól, és arra törekszik, hogy "megfelelő emberek kerüljenek a felügyelőbizottság és az igazgatótanács élére". A Volkswagen-csoport 20 tagú felügyelőbizottságának hat tagú elnöksége azonban a múlt héten 5:1 arányban elvetette Ferdinand Piech kezdeményezését Winterkorn leváltására.
Porsche 917
Ferdinand Porsche lánya ajándékozta meg az autóipart az ifjú Ferdinand Piech-hel, aki mint mérnök 1963-ban kezdte építgetni karrierjét. Messzire nem kellett mennie, hogy álomállása legyen, egyből a Porsche Le Mans-i 24 órás versenyautó-fejlesztő csoportjánál találta magát. Abban a csapatban dolgozott, amely a Porsche 917-et is készítette, amellyel először nyert abszolút elsőséget a márka 1970-ben, majd 1971-ben.
Az Audi-sztori
A második jelentős momentum, az Audi márka beemelése a német prémium márkák közé. A történet szerint Piech nagyon erőltette, hogy a márka koncentráljon az összkerékhajtású rendszerek fejlesztésére, amelynek végeredményeképpen létrejött az Audi Quattro, a négykarikások talán legfontosabb technológiai emblémája. E mellett ő volt az, aki behozta a négykarikások kínálatába a márka szintén védjegyévé vált öthengeres dízelmotorokat, amelyet furcsa karrier-elágazásképpen Piech a Mercedes-Benznél fejlesztett korábban.
Lamborgini, Bentley, Bugatti
Nem elhanyagolható az a szerep sem, amelyet a most lemondott felügyelőbizottsági elnök a Volkswagen-konszern megerősítésében játszott. 1993-ban a csoport dolgai nem álltak éppen rózsásan, Piech váltotta az akkori elnököt Carl Hahnt. Piech kezébe vette a dolgokat, és ésszerűsítette gyártást, sokkal jobban előtérbe helyezte a VW-t mint márkát, valamint megvásárolt olyan problémás autógyártókat, mint a Lamborghini, Bentley vagy a Bugatti. A Rolls-Royce-t ugyanakkor elszalasztották, amelyet 1998-ban a BMW 430 millió fontért megkaparintott előlük. A jellegzetes RR-embléma és hűtőrács viszont a VW tulajdonába került. Végül megegyezett a két óriásvállalat, és az ügylet részeként a VW megkapta a Crewe-ban lévő Bentley-gyárát.
VW Phaeton
Piech munkásságának érdekes fejezete a Volkswagen Phaeton. A valaha legdrágább wolfsburgi modell, amelynek Piech szerint az volt a filozófiája, hogy a lehető legnagyobb luxus feleslegek nélkül. A projekt annyira elragadta, hogy új gyárat létesítettek a modellnek, méghozzá olyat, amely mint egy látványkonyha teljesen betekintést engedett a kocsi elkészültébe. Sajnos a Phaeton egyáltalán nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, úgy tűnik a luxustermékeknél a hagyományoknak elképesztően fontos szerepük van. A Phaeton sorsa azóta is kérdőjeles.
Bugatti Veyron
Minden bizonnyal történelmi tett viszont, hogy a Piech regnálása idején végig tudtak vinni egy olyan projektet, ami az elejétől fogva kizárólag presztízs szempontból lehetett nyereséges. A Bugatti Veyront. A 16 hengeres, W16-os 8.0 literes motorú szörnyeteget, amelynek elképzelése már 1998-ban megfogant ám testet csak 2006-ra öltött. Összesen 450 darabot gyártottak az eredetileg 1001 lóerős járműből, amely sokáig a leggyorsabb közúti járműként is volt elkönyvelve a 407,3 km/h-s végsebességével.
VW XL1
A híres unoka utolsó nagy dobása talán az „Ein-Liter-Auto” a Volkswagen XL1 volt, amelyet szintén régóta tervezgettek. Már 2002-ben megjelentek az első vázlatok a kocsiról, amely több mint 10 évvel később született meg. A visszapillantó tükrök nélküli szivarautóból összesen 200 darab készül, és hajtásáról egy kéthengeres dízelmotor 48 lóerővel és egy elektromotor 27 lóerővel gondoskodik. A nem feltétlenül kényelmes jármű hivatalosan 0,9 liter üzemanyaggal beéri 100 kilométerenként.
Forrás: Wikipedia és Autoblog.nl
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |