Autó MTI 2015. február. 24. 09:22

Ausztráliának vág neki legközelebb a Kecskeméti Főiskola napelemes autója

A Kecskeméti Főiskolán fejlesztett napelemes autó korábbi versenyek után most Közép-Kelet-Európából egyedüliként elindul az októberi ausztráliai versenyen is, amelynek célja, hogy átszelje a kontinenst.

A kecskeméti főiskolásuk saját fejlesztésű napelemes autójukkal beneveztek a World Solar Challenge versenyre, amely során Ausztrálián keresztül 3 ezer kilométert kell megtenniük októberben – tájékoztatta Kutasi Zoltán, a Kecskeméti Főiskola műszaki ügyintézője, a csapat kapitánya kedden az MTI-t.

Hasonlóan az eco-marathonhoz, ez a verseny is az energiatakarékosságról szól, hiszen a rajthoz álló járművek kizárólag a nap energiáját hasznosíthatják – hangsúlyozta a csapatkapitány, aki gépészmérnök hallgatóként alapítója volt a főiskola eco-marathon járműépítő csapatának.

A Kecskeméti Főiskola járműépítő eco-marathon csapata több versenyt megnyerve, négy év alatt a világ élvonalába küzdötte fel magát, mert az általuk kifejlesztett Megaméter nevű járművük 1 liter benzinnel 3082 kilométert tud megtenni.

A napenergiával meghajtott, Megalux nevű járműnek 80-110 kilométeres óránkénti sebességgel kell menni ahhoz, hogy a megadott időn belül teljesíteni tudják a távot. Hogy mennyire nem egyszerű feladatról van szó, jól mutatja, hogy a legutóbbi versenyen a 33 indulóból csak 10 csapat ért célba. A járművek reggel 8-tól este 5-ig haladhatnak, akkor a csapatnak tábort kell vernie a sivatagban. A versenyt az a csapat nyeri, amelyiknek a járműve először halad át a célvonalon az Ausztrália déli partján található Adelaide városában.

Kutasi Zoltán kiemelte, hogy ennek a projektnek sokkal nagyobb a költségvetése, mint az eco-marathon-részvételnek, de már azon a versenyen is bizonyították, hogy a siker nem csak a pénzen múlik.

Facebook / Megalux

Ausztráliában a cambridge-i egyetemtől a japán tokai egyetemig a legrangosabb intézmények járművei lesznek ott, egy kis magyar főiskolaként már arra is büszkék lehetünk, hogy Közép-Kelet-Európából egyedüliként ki tudunk állni – fűzte hozzá.

A csapat már „kinőtte” a Kecskeméti Főiskola nem túl méretes hallgatói műhelyét, ahol az intézménynek világsikert hozó Megaméter is készült, mert a MegaLux mérete jóval nagyobb, ezért a hallgatók egy külön termet kaptak a munkára. A járművön maximum 6 négyzetméternyi napelemet helyezhetnek el és helyet kaphat egy Li-Ion akkumulátor is az energia tárolására. Az áramlásvizsgálatok alapján megtervezett karosszéria – hasonlóan a Megaméterhez – szénszál erősítésű méhsejtes kompozit műanyag lesz, és a futómű elemeinek egy része is szintén ebből az anyagból készül majd. 

A jármű négykerekű, egykerék-meghajtású lesz, és hidraulikus fékrendszerrel működik majd. A járművezérlő elektronikához a vezérlőegységet egyedileg fejlesztik.

Emlékeztetett arra, hogy az eco-marathon versenyen maguk mögé utasítottak jóval nagyobb költségvetéssel dolgozó csapatokat, amelyek irigykedve nézték a kecskeméti főiskolások eredményeit. 
Hirdetés