Robusztus katonai szállítórepülővel érkezett Budapestre az orosz államfő extrabiztonságos elnöki autója. Az IL-76MD az orosz légierő stratégiai szállítógépe, a hetvenes években, az afganisztáni konfliktus idején több százezer katonát és hatalmas mennyiségű hadianyagot szállítottak ezzel a monstrummal.
Különleges katonai szállítógéppel hozták Budapestre Vlagyimir Putyin orosz elnök páncélozott limuzinját – közölte Facebook-oldalán a Budapest Airport.
Az orosz kormányzati szállítóezred IL-76MD típusú különgépével érkezett Ferihegyre az extrabiztonságos elnöki autó. Az Iljusin IL-76-os amúgy az orosz légierő stratégiai szállítógépe, számos helyen működik a világon katonai és polgári szolgálatban egyaránt. A hetvenes évek elején hadrendbe állított IL-76-osok hatalmas mennyiségű hadianyagot és több százezer katonát szállítottak pl. az afganisztáni konfliktus idején – ahol különlegesen megbízhatónak és strapabírónak bizonyultak.
Az RA-76713-as oldalszámú IL-76-ost még a Szovjetúnióban építették 1986-ban a taskenti repülőgépgyárban 63474193-as gyártási számmal. Ezen a gépen még a régi Szolovjov D-30KP típusú sugárhajtóművek vannak, amelyeket sok gépen a korszerűbb Aviadvigatyel PS-90-esre cseréltek az elmúlt évek során.
A navigátor nem panaszkodhat: az orrban lévő fülkéjéből irigylésre méltóan jó a kilátás, az orr alatti dudorban pedig a gép lokátora kapott helyett, amellyel előre és lefelé is "lát" a személyzet, pl. éjjel vagy felhős időben:
A lapos, ferde üveg arra szolgál, hogy az ejtőernyővel deszantolt rakományt, fegyvereket pontosan tudják célba juttatni:
Robusztus, megbízható konstrukció a vállszárnyas IL-76-os, legfeljebb a hajtóművek megbízhatóságára panaszkodhattak a személyzetek. Ezek még a régi Szolovjov D-30-as gázturbinák, olyanok, amik már a TU-134-esen, az IL-62M-en és a TU-154M változatában is kiszolgáltak:
A magnézium hőcsapdák indítótartálya. Jól bevált pl. Afganisztánban a hőkeresőfejes, vállról indítható légvédelmi rakéták megtévesztésére:
Az IL-76-os szokatlanul széles terpesztésű főfutói oldalanként összesen nyolc kerékből állnak és stabil talajfogást biztosítanak akár havas-jeges pályákon, akár füves repülőtereken:
Négy masszív hajtómű, robusztus törzs és széles terpesztésű futók jellemzik az IL-76-ost: