A BMW-k jellegzetes Angel Eyes ikergyűrűi az Iconic Lights tanulmányautón akár 600 méter hosszan is képesek bevilágítani.
Hűvös tekintetű BMW M4-gyel érkeztek a bajorok a Las Vegas-i Szórakoztató Elektronika Kiállításra, amely annak köszönhető, hogy a 431 lóerős sportkupé Iconic Lights nevet viselő tanulmányautója megkapta az i8-ban bemutatott lézeres fényszórókat. A jégfehér metálfényezést viselő Iconic Lights modell új megvilágításba helyezi a BMW-fényszórók jellegzetes ikergyűrű-szimbólumait.
A lézerfény-technológiát alkalmazó fényszórók mozgás közben a lámpatestben látható kék motívumokról azonnal felismerhetők. Mindeközben a tanulmány hátsó lámpatestei OLED-technológiát alkalmaznak, amelyek egyes szerves anyagok papírvékony félvezető rétegein keresztül alkotják meg a fényt. A hátsó egységek megvilágított felületeit úgy alakították ki a tervezők, hogy működés közben háromdimenziós hatást keltsenek.
A BMW lézerfény a fényesség terén is kiemelkedő teljesítményt nyújt, amely annak köszönhető, hogy a lézer-fényszóró belsejében az „összefüggő” egyszínű kék lézerfényt kellemes fehér fénnyé alakítja át. A nagyteljesítményű diódák által kibocsátott fénysugarakat a speciális optikai rendszer egy foszforlemezre irányítja a fényszóró belsejében, amely ezeket a sugarakat rendkívül fényes fehér fénnyé alakítja át, amely nagyon hasonlít a természetes nappali fényre, és kifejezetten kellemes a szemnek.
Annak ellenére, hogy 30 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak, a párhuzamos fénycsóvák tízszer erősebbek, mint az autóiparban jelenleg használt halogén, xenon vagy LED fényforrások. A BMW lézerfény bevilágított fényszóró-tartománya eközben eléri a 600 métert, amely a hagyományos fényszóró-tartományok több mint kétszerese, növelve a vezetés biztonságát a sötétben. A kameraalapú, dinamikus vezérlésű BMW szelektív fényszóró funkció megelőzi a szemből érkező és az utolért járművek elvakítását, ezáltal lehetővé teszi a lézer-fényszórók mindenkori folyamatos működését.
A lézerfény-technológia alkalmazása az egyéb vezetést támogató rendszerekkel együttműködve különféle intelligens világítási funkciók megvalósítását segíti. Egyesítése a navigációs rendszerrel például lehetővé teszi, hogy az adaptív fényszórók vezérlőrendszere már azelőtt bevilágítson a közelgő kereszteződések beláthatatlan sarkaiba, hogy a vezető elfordítaná a kormányt.
Szintén a tájékozódást segíti, hogy a Night Vision rendszer infravörös kamerája már akár 100 méteres távolságból is érzékeli az út menti embereket és állatokat, a lézerfény-alapú Dinamikus Megvilágítás funkcióval pedig időben, jól láthatóan megvilágítja őket. Sőt, amennyiben a jármű az előtte álló útszakasz szűkülését érzékeli, a lézer-fényszórók által bevilágított tartomány automatikusan a jármű pontos szélességét mutató „keskeny tartományra” vált át.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |