Autó Heimer György 2014. június. 23. 19:30

Ilyen egy családbarát - Ford Tourneo Connect teszt

A puttonyos városi személyszállítók egyik legújabb, továbbfinomított darabja a hosszú nevű Ford Tourneo Connect. A riválisokéhoz hasonlóan, legvonzóbb tulajdonsága méreteiben rejlik.

A kis áruszállítókból eredeztetett személyautó nem új találmány. E mai, többnyire az alsó középkategóriához tartozó „dobozosok” újító előfutárai a franciák, a Renault Kangoo és a Peugeot-Citroen páros, a Partner, illetve a Berlingo típusai közül kerültek ki.

Málházhatóságuknál fogva hamar népszerűek lettek, olyannyira, hogy az európai versenytársak is gyorsan csatlakoztak hozzájuk: a VW Caddy, Opel Combo, a Ford Transit, vagy a Fiat Doblo mellett már a prémiumgyártó Mercedes Citan márkanéven kínál ilyen négykerekűt, többféle felépítménnyel. Az egykori városi pick-up ugyanakkor mára teljesen elveszítette haszonjármű jellegét. A küllem, a kabinbelsőhöz felhasznált anyagok, vagy a vezethetőség szempontjából ezek a kocsik semmivel sem maradnak el a hagyományos karosszériájú típusokétól.

KÉPGALÉRIA
D.P.

A puttonyos városi személyszállítók egyik legújabb, továbbfinomított darabja a kicsit hosszú nevű Ford Tourneo Connect. A riválisokéhoz hasonlóan, legvonzóbb tulajdonsága méreteiben rejlik. Az alsó középkategóriájú Focus platformjára épített Connect utas- és csomagtere pazar: nemhogy a vele azonos osztályú minibuszos Ford C-Max modelljével, de még a nagyobb autókéval is vetekszik.

A több mint 4,4 méter hosszú kocsinak van egy 40 centiméterrel hosszabb, grand változata, abban három üléssoron heten férnek el. A jármű térérzetét leginkább a magas tető fokozza. Akár egy London taxi, cilinderben is be lehet szállni oly nagy a fejtér. A szegmens építési szabályai szerint az ülések persze tologathatóak és sokféleképpen variálhatóak. Már az ötüléses csomagterének térfogata is több mint ezer liter, de ha lebillentjük a hátsó üléssort, előjönnek a haszonjárműves gének, a kocsi akár egy kisebbfajta költözködésre is befogható.

A sokféle praktikus pakolóhelyből még a belső tetőtérbe is jutott. Így a szélvédő feletti „padlástér” mindenféle, a sofőr keze ügyébe kerülő kisebb holminak lehet a helye. Apró szellemes megoldás, hogy a napellenző lehajtásával e „rumlihely” alul kivágott résein is előhalászhatóak a benne hátracsúszott tárgyak, az írószerektől a kisebb ruhadarabokig. Az utasfülke hátsó fertályán, mindkét oldalon könnyen mozgó tolóajtón lehet be- és kiszállni, ami ugyancsak általános konstrukció e szegmensben.

Hátul, a csomagtartóhoz egy teljes szélességében felfelé nyíló ajtón át lehet hozzáférni. Ám hiába a finoman működő teleszkópok és ajtóvasalatok, az ormótlan nyílászáró használata nehézkes: a kisebb fizikumú gyengébb nem, vagy éppen gyerek számára pedig kifejezetten kihívás annak le- és felhajtása. A méretes csapóajtó helyett alighanem jobb megoldás az aszimmetrikus kétszárnyú, vagy a nyitható hátsó ablak. Úgy ahogy a rivális Peugeot Partner Teppe-ben, a felnyitható hátsó ablakon át, ajtómozgatás nélkül is, a kisebb cuccok be- illetve kiemelhetők.

A kocsi ugyanazokból a főegységekből és szerelvényekből építkezik, amelyeket az autósközönség főként a Focus modellből ismerhet. A tesztautóban a 115 lóerős, 1,6 literes TDCi dízelmotor elegendő erővel és még nagyobb sebesség esetén is mérsékelt üzemzajjal mozgatja a batárszerű, valamivel több, mint 1,5 tonna tömegű négykerekűt. A Ford 5,6 literes városi fogyasztást emleget prospektusaiban, de a műszerfali kijelző nálunk, visszafogott vezetési stílussal sem ment 7 liter alá.

A jármű ugyanakkor már alapból is jól felszerelt, többek között van benne hat légzsák, elektronikus menetstabilizáló, visszagurulás-gátló, vagy defektfigyelő rendszer. A legmagasabb, Titanium felszereltség esetén, sok egyéb mellett, jár még hozzá városi koccanásokat elkerülő automatikus fékrendszer is. Hasznos extra lehet az úgynevezett utánfutó-kilengéscsillapító. Eszerint ha a vontatmány kilengését észleli a rendszer, az csökkenti a motornyomatékot és egyes kerekeknél célzottan húzza a féket, hogy segítsen visszaállítani az utánfutó feletti uralmat.

A Tourneo célközönsége elsősorban a nagycsaládosok, ahol nyaraláskor a gyerekek mellé még a fél háztartás is elfér. A megcélzott felhasználók közé tartozhatnak azok a (kis)vállalkozók, akiknek a személyszállítás mellett fontos az árufuvarozás is. Nálunk viszont az 5 millió forint felett startoló Ford és versenytársai eddig nem lettek olyan kellendőek, mint haszonjármű változatai. Ebben alighanem az is közrejátszik, hogy szemben több más ország gyakorlatával a kettős használatú, térelválasztó hálóval vagy ráccsal szerelt változat sem adható el áfa nélküli haszonjárműnek.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés
hvg360 Keresztes Imre 2024. november. 29. 16:30

Kiejtheti a diplomáciai körforgásból Netanjahut a hágai elfogatóparancs, hiába ítélte el azt az USA és sok más ország

A Benjamin Netanjahu kormányfő elleni jogi fenyegetettség korlátok közé szorítja Izraelt. Még akkor is, ha az ICC által háborús bűnök miatt kiadott letartóztatási parancsot több állam – köztük Magyarország – elítélte. Közben odahaza korrupciós ügyének újabb felvonásával szembesül az izraeli miniszterelnök.