Autó Heimer György 2014. június. 18. 10:30

Nálunk is bemutatkozott a Kia lelkesítő doboza

A kompakt városi szabadidős terepjárók egyre népszerűbbek az európai autósok körében, s a divatmodell konjunktúrája egyre-másra csalja piacra az újabb szállítókat. A sorban legutóbb a nagyra törő dél-koreai Kia lépett: minap nálunk is bemutatkozott az újrafazonírozott Soul, amelyből őszre elektromos változatot is ígérnek.

Az új Soul kikanyarítana egy jókora szeletet a városi szabadidős kisautók gyorsan növekvő tortájából – bizakodott Nagy Norbert, a márka hazai képviseletének igazgatója, a legújabb Kia négykerekű minapi bemutatóján. Igaz e kompakt terepjárókból tavaly mindössze alig több, mint 2000 darab talált gazdára, de az idén már 2500, jövőre pedig már 3000 ilyen „B-suv” típus eladására számítnak. Ahogy a konkurensek – így a nálunk piacvezető Opel Mokka, a Suzuki S-Cross, vagy a Nissan Juke – a Soul is igényes, testre szabható, már-már prémiumos szolgáltatásokkal próbál kitűnni.

Ennek jegyében az alsó középkategóriás Cee’d padlólemezén osztozó, széltében, hosszában megnövekedett Soul karosszériájának nagyszilárdságú acéllemezei felülmúlják az elődmodell torziós merevségét, továbbfejlesztették a kormány- és futóművet, aminek végeredményeként a cég kifinomultabb menet- és vezetési élményt ígér. A motorháztető alatt a már más Kia típusokból ismert 132 lóerős, 1,6 literes GDI benzines, illetve a 128 lovas, 1,6 literes dízelmotor duruzsolhat, amelyhez hatsebességes kézi, vagy ugyancsak hatfokozatú, bolygóműves automata váltó rendelhető.

Kia

A dél-koreai márka képviselői külön felhívták a figyelmet a divatjárgány „nagyautós” biztonsági és komfortnövelő szerelvényeire. Így a fényszóróasszisztensre, amely többek között a szembejövő járművek esetén lekapcsolja a távfényt. Az opciós eladási listán már szerepel a merőleges és a párhuzamos parkolásra egyaránt képes Smart Parking Assist, vagy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. A csábítás trükkjei közé tartozik, hogy a vevők 11 fényezési szín közül választhatnak, van továbbá négy kéttónusú kombináció, köztük vanília-fekete változat is. A kerekek esetében, 16 és 18 col méretben hét különböző felni közül lehet válogatni, sőt a kocsi külleme úgy is feldobható, hogy fekete zongoralakk betéteket kapnak a lökhárítók, a kerékívek és ugyanilyen színű a tető festése is.

Kia

Ám a most startoló Soul-kínálat alighanem leginnovatívabb darabja, az elektromos változat, de erre őszig még várnia kell a magyar vevőközönségnek. A Kia ugyanis most indítja a környezetbarát erőforrás sorozatgyártását, méghozzá első alkalommal az exportra szánt Soulokba építve. Mint ahogy a modellismertetőből kiderül, a villanymotor 81,4 kW-os (110 lóerő), forgatónyomatéka 285 Nm, a lítium-polimer akkupakkot az utastér alá helyezték (így az gyakorlatilag nem vesz el hasznos helyet az utas- és a csomagtérből). A gyorsulás 0-ról 100 km/órára 12 másodperc, a végsebesség 145 km/óra, de ami talán a legfontosabb: a hatótávolsága már mintegy 200 kilométer. Ha hinni lehet az összehasonlító adatoknak, az akku energiasűrűsége 200 Wh/kg, s ez az érték kategóriaelsőnek számít, s egyúttal érzékelteti a látványosan terjeszkedő koreai autómulti versenyképességét.

Kia

De van még más is. A Soul EV – mint a többi aszfaltos villanyhajtány – regeneratív fékezéssel lassít, ilyen formán tölti vissza az akkumulátorba a hagyományos autókban elvesző mozgási energiát. A sofőr ugyanakkor háromféle motorfék-üzemmód közül választhat, attól függően, hogy az autó lendületére, azaz a gurulásra vagy a visszatermelt energiára van-e éppen nagyobb szükség – olvasható a legújabb Kia Magazin leírásában. Az energiafogyasztás csökkentését (és egyben a hatótáv-növelést) szolgálják azok az újszerű műszaki megoldások is, amelyek a hulladékhő energiáját hasznosítják. Így például az intelligens légbeömlő rendszer szabályozza az utastérbe érkező és az onnan távozó levegő mennyiségét, ezáltal képes minimálisra csökkenteni a légkondicionáló terhelését.

A villamos autók egyik leghátrányosabb tulajdonságában, a lemerült akkumulátorok időigényes feltöltésében is sikerült előre lépni. Igaz, a fedélzeti 6,6 kw-os töltővel a teljesen lemerült telepek töltési ideje legalább 5 óráig tart, de 100 kw-os típussal 25 perc alatt már 80 százalékos teljesítmény is elérhető.

A Soul EV kiskereskedelmi vételárát az importőr még nem tudta megmondani, de annyi bizonyos, az több lesz a 4,299 millió forintnál induló hagyományos változaténál.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.