Autó hvg.hu 2014. május. 13. 10:15

Csodás retro: így működött az első navi

Amikor még se GPS-műholdak, se Google Maps, se más digitális navigációs eszközök nem voltak.

Nem kevesebb, mint 33 évvel ezelőtt 1981-ben mutatták be a Honda Accordban azt az Electro Gyro-cator névre hallgató furcsa szerkezetet, amely az első navigációs rendszernek nevezhető.

Youtube

A szerkezet működése kifejezetten egyszerű volt, nyilván műholdak, szoftverfissítés szóba sem jöttek. A Honda ezzel szemben egy héliumos giroszkópot alkalmazott, amely érzékelte mind az elfordulás, mind az elmozdulás mértékét, ezt összekötötték a jármű hajtásláncába épített egységgel, ami a megtett távolságot tudta információként hozzáadni. Ezt az összetett jelet egy 16 bites kapacitású mikroprcesszor dolgozta fel, így már folyamatosan kijelezhető volt a kocsi pillanatnyi helyzete. A neheze még csak itt következett, ugyanis cserélgetni kellett a fóliákon lévő térképeket, amelyen a kocsi kis pontként haladt.

Tulajdonképpen nem sokban különbözött mindez attól, mintha az ujjunkkal egy térképet lapozgatva követnénk, éppen merre járunk. Különösen azért sem, mert egy nagy könyvből kellett elővenni az említett éppen aktuális térképrészletnek megfelelő fóliát. Ha valamelyiket netán elrontottuk, akkor viszont teljes homály volt, hogy merre is lehetünk.

A rendszerhez adtak egy tollat is, amellyel meg lehetett jelölni bizonyos pontokat, ha valamiért ott meg akarnánk állni, jelzett a navi.

A rendszert extraként a Honda Accordba lehetett megvenni iszonyatos áron (közel 3000 dollár), nagyjából a kocsi akkori árának negyedébe került. Ja, és az egész navi nagyjából 9 kilogrammot nyomott.

A cikket az Autoblog.nl-en találtuk.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés